Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663 |
Resumo: | This work aimed to measure the type I and II error rates with the increases of the difference among populational variances through computational simulation using Student t test with degrees of freedom proposed by Satterthwaite (1946), or degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) and an alternative given by bootstrap method. Two populations were generated. The variance of the first population was considered equal to 1, and the variance of the population 2 was specified in function of the ratio σ22/σ21, which assumes the values of 1, 2, 8 and 16. Using these three different approaches the type I and II error rates were evaluated. All the approaches controlled appropriately the type I error rates; the Student t with degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) was more rigorous than the other approaches when the samples had different sizes. This approach presented larger type II error rates than the others to the situations of great variance heterogeneity. The bootstrap procedure better controlled the type II error rates to situations of different sample sizes (n1=5 and n2=30, n1=10 and n2=30) and of variances ratios larger than 1. |
id |
UFLA_9c512e8af4f151aed24ee509b2a318a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5663 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulaçãoAlternatives for evaluating t test with heterogeneous variances by monte carlo simulationErros tipo I e tipo IIMonte CarloBootstrapType I and type II error rateThis work aimed to measure the type I and II error rates with the increases of the difference among populational variances through computational simulation using Student t test with degrees of freedom proposed by Satterthwaite (1946), or degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) and an alternative given by bootstrap method. Two populations were generated. The variance of the first population was considered equal to 1, and the variance of the population 2 was specified in function of the ratio σ22/σ21, which assumes the values of 1, 2, 8 and 16. Using these three different approaches the type I and II error rates were evaluated. All the approaches controlled appropriately the type I error rates; the Student t with degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) was more rigorous than the other approaches when the samples had different sizes. This approach presented larger type II error rates than the others to the situations of great variance heterogeneity. The bootstrap procedure better controlled the type II error rates to situations of different sample sizes (n1=5 and n2=30, n1=10 and n2=30) and of variances ratios larger than 1.Conduziu-se este trabalho com o objetivo de avaliar os riscos de se tomar decisões erradas (erro tipo I e erro tipo II), com o aumento da diferença entre as variâncias populacionais, por meio de simulação computacional, utilizando-se o teste t de Student com o número de graus de liberdade sendo aproximado pelas alternativas de Satterthwaite (1946), valor mínimo υ = min (n1 - 1, n2 - 1) e pelo método de bootstrap. Duas populações foram geradas, e a variância da população 1 foi igual a um (σ21), e a da população 2 foi especificada em função da razão σ22/σ21, a qual assume os valores 1, 2, 8 e 16. Usando essas abordagens diferentes para o teste t, avaliaram-se as taxas de erro tipo I e tipo II. Todos os critérios controlaram adequadamente a taxa de erro tipo I; o critério de t com alteração dos graus de liberdade foi mais rigoroso que os demais critérios quando as amostras apresentaram tamanhos diferentes. Essa aproximação foi a que apresentou maiores taxas de erro tipo II para as situações de maiores heterogeneidades de variância. O procedimento de bootstrap foi melhor com relação ao controle da taxa de erro tipo II para situações de tamanhos de amostras diferentes (n1=5 e n2=30, n1=10 e n2=30) e para razões de variâncias maiores que 1.Editora da Universidade Federal de Lavras2003-02-012015-04-30T13:32:34Z2015-04-30T13:32:34Z2015-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articletext/htmlhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023SILVA, R. B. V.; FERREIRA, D. F. Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação. Ciência e Agrotecnologia, Lavras, v. 27, n. 1, p. 185-191, jan./fev. 2003.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663Ciência e Agrotecnologia v.27 n.1 2003reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLASilva, Roberta Bessa VelosoFerreira, Daniel Furtadoporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-03-16T11:22:49Zoai:localhost:1/5663Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2016-03-16T11:22:49Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação Alternatives for evaluating t test with heterogeneous variances by monte carlo simulation |
title |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação |
spellingShingle |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação Silva, Roberta Bessa Veloso Erros tipo I e tipo II Monte Carlo Bootstrap Type I and type II error rate |
title_short |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação |
title_full |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação |
title_fullStr |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação |
title_full_unstemmed |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação |
title_sort |
Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação |
author |
Silva, Roberta Bessa Veloso |
author_facet |
Silva, Roberta Bessa Veloso Ferreira, Daniel Furtado |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Daniel Furtado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Roberta Bessa Veloso Ferreira, Daniel Furtado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Erros tipo I e tipo II Monte Carlo Bootstrap Type I and type II error rate |
topic |
Erros tipo I e tipo II Monte Carlo Bootstrap Type I and type II error rate |
description |
This work aimed to measure the type I and II error rates with the increases of the difference among populational variances through computational simulation using Student t test with degrees of freedom proposed by Satterthwaite (1946), or degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) and an alternative given by bootstrap method. Two populations were generated. The variance of the first population was considered equal to 1, and the variance of the population 2 was specified in function of the ratio σ22/σ21, which assumes the values of 1, 2, 8 and 16. Using these three different approaches the type I and II error rates were evaluated. All the approaches controlled appropriately the type I error rates; the Student t with degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) was more rigorous than the other approaches when the samples had different sizes. This approach presented larger type II error rates than the others to the situations of great variance heterogeneity. The bootstrap procedure better controlled the type II error rates to situations of different sample sizes (n1=5 and n2=30, n1=10 and n2=30) and of variances ratios larger than 1. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-02-01 2015-04-30T13:32:34Z 2015-04-30T13:32:34Z 2015-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023 SILVA, R. B. V.; FERREIRA, D. F. Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação. Ciência e Agrotecnologia, Lavras, v. 27, n. 1, p. 185-191, jan./fev. 2003. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663 |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663 |
identifier_str_mv |
SILVA, R. B. V.; FERREIRA, D. F. Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação. Ciência e Agrotecnologia, Lavras, v. 27, n. 1, p. 185-191, jan./fev. 2003. |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Lavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Lavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ciência e Agrotecnologia v.27 n.1 2003 reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1823242148353409024 |