Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Roberta Bessa Veloso
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Ferreira, Daniel Furtado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663
Resumo: This work aimed to measure the type I and II error rates with the increases of the difference among populational variances through computational simulation using Student t test with degrees of freedom proposed by Satterthwaite (1946), or degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) and an alternative given by bootstrap method. Two populations were generated. The variance of the first population was considered equal to 1, and the variance of the population 2 was specified in function of the ratio σ22/σ21, which assumes the values of 1, 2, 8 and 16. Using these three different approaches the type I and II error rates were evaluated. All the approaches controlled appropriately the type I error rates; the Student t with degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) was more rigorous than the other approaches when the samples had different sizes. This approach presented larger type II error rates than the others to the situations of great variance heterogeneity. The bootstrap procedure better controlled the type II error rates to situations of different sample sizes (n1=5 and n2=30, n1=10 and n2=30) and of variances ratios larger than 1.
id UFLA_9c512e8af4f151aed24ee509b2a318a5
oai_identifier_str oai:localhost:1/5663
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulaçãoAlternatives for evaluating t test with heterogeneous variances by monte carlo simulationErros tipo I e tipo IIMonte CarloBootstrapType I and type II error rateThis work aimed to measure the type I and II error rates with the increases of the difference among populational variances through computational simulation using Student t test with degrees of freedom proposed by Satterthwaite (1946), or degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) and an alternative given by bootstrap method. Two populations were generated. The variance of the first population was considered equal to 1, and the variance of the population 2 was specified in function of the ratio σ22/σ21, which assumes the values of 1, 2, 8 and 16. Using these three different approaches the type I and II error rates were evaluated. All the approaches controlled appropriately the type I error rates; the Student t with degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) was more rigorous than the other approaches when the samples had different sizes. This approach presented larger type II error rates than the others to the situations of great variance heterogeneity. The bootstrap procedure better controlled the type II error rates to situations of different sample sizes (n1=5 and n2=30, n1=10 and n2=30) and of variances ratios larger than 1.Conduziu-se este trabalho com o objetivo de avaliar os riscos de se tomar decisões erradas (erro tipo I e erro tipo II), com o aumento da diferença entre as variâncias populacionais, por meio de simulação computacional, utilizando-se o teste t de Student com o número de graus de liberdade sendo aproximado pelas alternativas de Satterthwaite (1946), valor mínimo υ = min (n1 - 1, n2 - 1) e pelo método de bootstrap. Duas populações foram geradas, e a variância da população 1 foi igual a um (σ21), e a da população 2 foi especificada em função da razão σ22/σ21, a qual assume os valores 1, 2, 8 e 16. Usando essas abordagens diferentes para o teste t, avaliaram-se as taxas de erro tipo I e tipo II. Todos os critérios controlaram adequadamente a taxa de erro tipo I; o critério de t com alteração dos graus de liberdade foi mais rigoroso que os demais critérios quando as amostras apresentaram tamanhos diferentes. Essa aproximação foi a que apresentou maiores taxas de erro tipo II para as situações de maiores heterogeneidades de variância. O procedimento de bootstrap foi melhor com relação ao controle da taxa de erro tipo II para situações de tamanhos de amostras diferentes (n1=5 e n2=30, n1=10 e n2=30) e para razões de variâncias maiores que 1.Editora da Universidade Federal de Lavras2003-02-012015-04-30T13:32:34Z2015-04-30T13:32:34Z2015-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articletext/htmlhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023SILVA, R. B. V.; FERREIRA, D. F. Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação. Ciência e Agrotecnologia, Lavras, v. 27, n. 1, p. 185-191, jan./fev. 2003.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663Ciência e Agrotecnologia v.27 n.1 2003reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLASilva, Roberta Bessa VelosoFerreira, Daniel Furtadoporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-03-16T11:22:49Zoai:localhost:1/5663Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2016-03-16T11:22:49Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
Alternatives for evaluating t test with heterogeneous variances by monte carlo simulation
title Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
spellingShingle Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
Silva, Roberta Bessa Veloso
Erros tipo I e tipo II
Monte Carlo
Bootstrap
Type I and type II error rate
title_short Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
title_full Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
title_fullStr Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
title_full_unstemmed Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
title_sort Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação
author Silva, Roberta Bessa Veloso
author_facet Silva, Roberta Bessa Veloso
Ferreira, Daniel Furtado
author_role author
author2 Ferreira, Daniel Furtado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Roberta Bessa Veloso
Ferreira, Daniel Furtado
dc.subject.por.fl_str_mv Erros tipo I e tipo II
Monte Carlo
Bootstrap
Type I and type II error rate
topic Erros tipo I e tipo II
Monte Carlo
Bootstrap
Type I and type II error rate
description This work aimed to measure the type I and II error rates with the increases of the difference among populational variances through computational simulation using Student t test with degrees of freedom proposed by Satterthwaite (1946), or degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) and an alternative given by bootstrap method. Two populations were generated. The variance of the first population was considered equal to 1, and the variance of the population 2 was specified in function of the ratio σ22/σ21, which assumes the values of 1, 2, 8 and 16. Using these three different approaches the type I and II error rates were evaluated. All the approaches controlled appropriately the type I error rates; the Student t with degrees of freedom given by υ = min (n1 - 1, n2 - 1) was more rigorous than the other approaches when the samples had different sizes. This approach presented larger type II error rates than the others to the situations of great variance heterogeneity. The bootstrap procedure better controlled the type II error rates to situations of different sample sizes (n1=5 and n2=30, n1=10 and n2=30) and of variances ratios larger than 1.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-02-01
2015-04-30T13:32:34Z
2015-04-30T13:32:34Z
2015-04-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023
SILVA, R. B. V.; FERREIRA, D. F. Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação. Ciência e Agrotecnologia, Lavras, v. 27, n. 1, p. 185-191, jan./fev. 2003.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542003000100023
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/5663
identifier_str_mv SILVA, R. B. V.; FERREIRA, D. F. Alternativas para o teste t com variâncias heterogêneas avaliadas por meio de simulação. Ciência e Agrotecnologia, Lavras, v. 27, n. 1, p. 185-191, jan./fev. 2003.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Lavras
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Lavras
dc.source.none.fl_str_mv Ciência e Agrotecnologia v.27 n.1 2003
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1823242148353409024