Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48083 |
Resumo: | The purpose of this article is to understand how the alternation pedagogy was registered as a social innovation in rural education in the state of Rondônia, analyzing its limits and potential for the development of public policies. For this, the conceptual and methodological bases that guided the analysis were delimited from three focuses, namely, the alternation pedagogy as the educational action originating in the field; the conducting dimensions of social innovation in its relational and practical characteristics and the actornetwork theory as a relational analytical resource. Next, the translations of alternation pedagogy are analyzed to understand the process of social innovation and its implications for rural education in Rondônia and its public policies. |
id |
UFLA_a47ffc4837833a2b0b4eac95f54c6011 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/48083 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônicoPedagogy of Alternance and social innovation in Rondônia: The translations of rural education in the amazon contextPedagogia da alternânciaInovação socialEducação do campoTeoria do ator-redePedagogy of alternanceSocial innovationRural educationActor-network theoryThe purpose of this article is to understand how the alternation pedagogy was registered as a social innovation in rural education in the state of Rondônia, analyzing its limits and potential for the development of public policies. For this, the conceptual and methodological bases that guided the analysis were delimited from three focuses, namely, the alternation pedagogy as the educational action originating in the field; the conducting dimensions of social innovation in its relational and practical characteristics and the actornetwork theory as a relational analytical resource. Next, the translations of alternation pedagogy are analyzed to understand the process of social innovation and its implications for rural education in Rondônia and its public policies.O objetivo deste artigo é compreender como a pedagogia da alternância foi inscrita como inovação social na educação do campo no estado de Rondônia, analisando os seus limites e potencialidades para o desenvolvimento de políticas públicas. Para isso, foram delimitadas as bases conceituais e metodológicos que orientaram a análise a partir de três focos, a saber, a pedagogia da alternância como a ação educativa originária do campo; as dimensões condutoras da inovação social em suas características relacionais e práticas e a teoria do ator-rede como recurso analítico relacional. A seguir são analisadas as translações da pedagogia de alternância a fim de compreender o processo de inovação social e suas implicações para a educação do campo em Rondônia e suas políticas públicas.Universidade Estadual do Tocantins - UNITINS2021-09-09T18:58:53Z2021-09-09T18:58:53Z2020-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, J. A. de; VALADÃO, J. de A. D. Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico. Revista Humanidades & Inovação, Tocantins, v. 7, n. 16, p. 142-157, 2020.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48083Revista Humanidades & Inovaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Jackeline Amantino deValadão, José de Arimatéia Diaspor2022-09-13T18:53:56Zoai:localhost:1/48083Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-09-13T18:53:56Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico Pedagogy of Alternance and social innovation in Rondônia: The translations of rural education in the amazon context |
title |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico |
spellingShingle |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico Andrade, Jackeline Amantino de Pedagogia da alternância Inovação social Educação do campo Teoria do ator-rede Pedagogy of alternance Social innovation Rural education Actor-network theory |
title_short |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico |
title_full |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico |
title_fullStr |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico |
title_full_unstemmed |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico |
title_sort |
Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico |
author |
Andrade, Jackeline Amantino de |
author_facet |
Andrade, Jackeline Amantino de Valadão, José de Arimatéia Dias |
author_role |
author |
author2 |
Valadão, José de Arimatéia Dias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Jackeline Amantino de Valadão, José de Arimatéia Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia da alternância Inovação social Educação do campo Teoria do ator-rede Pedagogy of alternance Social innovation Rural education Actor-network theory |
topic |
Pedagogia da alternância Inovação social Educação do campo Teoria do ator-rede Pedagogy of alternance Social innovation Rural education Actor-network theory |
description |
The purpose of this article is to understand how the alternation pedagogy was registered as a social innovation in rural education in the state of Rondônia, analyzing its limits and potential for the development of public policies. For this, the conceptual and methodological bases that guided the analysis were delimited from three focuses, namely, the alternation pedagogy as the educational action originating in the field; the conducting dimensions of social innovation in its relational and practical characteristics and the actornetwork theory as a relational analytical resource. Next, the translations of alternation pedagogy are analyzed to understand the process of social innovation and its implications for rural education in Rondônia and its public policies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10 2021-09-09T18:58:53Z 2021-09-09T18:58:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, J. A. de; VALADÃO, J. de A. D. Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico. Revista Humanidades & Inovação, Tocantins, v. 7, n. 16, p. 142-157, 2020. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48083 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, J. A. de; VALADÃO, J. de A. D. Pedagogia da Alternância e inovação social em Rondônia: as translações da educação do campo no contexto amazônico. Revista Humanidades & Inovação, Tocantins, v. 7, n. 16, p. 142-157, 2020. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48083 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Tocantins - UNITINS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Tocantins - UNITINS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Humanidades & Inovação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835143847542784 |