Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Raphael de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sousa, João Luís de, Vargas, Laura Junqueira, Freitas, Rodrigo Cassimiro de, Brito, Valéria da Glória Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377
Resumo: The systematization of knowledge learnt in class varies between people and different methodological strategies can be used in this process. Mind maps emerge as one of these strategies, which help to process, structure and relate acquired information, representing a tool for such systematization. Therefore, there is a need for understanding how its use can help on the teaching/learning process in Administration courses. This study aimed to analyze the perceptions of information systems undergraduate students enrolled in General Administration Theory course, after systematizing the content taught in class using a mind map as a didactic tool. This research is characterized as a case study, descriptive and qualitative. It was found that the students consider it important to have a teacher guidance for the development of the methodology, and see as positive the fact that they work in groups in the classroom, what shows the importance of providing an appropriate space. They also highlighted that the map purpose was achieved since they could systematize the development of the administrative thought and stimulate creativity. As a negative point, they indicate the lack of cohesion in dividing tasks among the group but they stated that they would use the strategy in other opportunities.
id UFLA_ac309e08e133949a9552504577532ca1
oai_identifier_str oai:localhost:1/43377
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da AdministraçãoDid you get it or should I spell out? Using mind maps on General Administration Theory courseMapas mentaisEnsino de administraçãoMetodologias ativasMind mapsTeaching administrationActive methodologyThe systematization of knowledge learnt in class varies between people and different methodological strategies can be used in this process. Mind maps emerge as one of these strategies, which help to process, structure and relate acquired information, representing a tool for such systematization. Therefore, there is a need for understanding how its use can help on the teaching/learning process in Administration courses. This study aimed to analyze the perceptions of information systems undergraduate students enrolled in General Administration Theory course, after systematizing the content taught in class using a mind map as a didactic tool. This research is characterized as a case study, descriptive and qualitative. It was found that the students consider it important to have a teacher guidance for the development of the methodology, and see as positive the fact that they work in groups in the classroom, what shows the importance of providing an appropriate space. They also highlighted that the map purpose was achieved since they could systematize the development of the administrative thought and stimulate creativity. As a negative point, they indicate the lack of cohesion in dividing tasks among the group but they stated that they would use the strategy in other opportunities.A sistematização do conhecimento aprendido em aula varia entre as pessoas, podendo ser utilizadas diferentes estratégias metodológicas neste processo. Os mapas mentais despontam como uma destas estratégias que auxiliam a processar, estruturar e relacionar as informações adquiridas, representando uma ferramenta para a sistematização do conhecimento. Destarte, verifica-se a necessidade de compreender de que maneira seu uso pode auxiliar no processo de ensino-aprendizagem da Administração. Objetivou-se neste estudo analisar as percepções de discentes do bacharelado em Sistemas de Informação, matriculados na disciplina Teoria Geral da Administração, após sistematizarem o conteúdo ministrado em aulas, através de um mapa mental como ferramenta didática. A pesquisa caracteriza-se como um estudo de caso, qualitativa e descritiva. Constatou-se que os discentes consideram importante a orientação do docente para o desenvolvimento da metodologia, além de observarem como positivo o fato de a atividade ser feita em grupo e em sala de aula, demonstrando a relevância de que seja disponibilizado espaço propício. Ressaltaram que o objetivo do mapa foi atingido, uma vez que conseguiram sistematizar a evolução do pensamento administrativo e estimular a criatividade. Destacaram como um ponto negativo a falta de coesão na divisão de tarefas no grupo e afirmaram que utilizariam a estratégia em outras oportunidades.Centro Universitário Santo Agostinho2020-10-09T20:56:32Z2020-10-09T20:56:32Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMORAIS, R. de et al. Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 30-50, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.2.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377Revista FSAreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Raphael deSousa, João Luís deVargas, Laura JunqueiraFreitas, Rodrigo Cassimiro deBrito, Valéria da Glória Pereirapor2022-09-13T18:38:47Zoai:localhost:1/43377Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-09-13T18:38:47Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
Did you get it or should I spell out? Using mind maps on General Administration Theory course
title Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
spellingShingle Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
Morais, Raphael de
Mapas mentais
Ensino de administração
Metodologias ativas
Mind maps
Teaching administration
Active methodology
title_short Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
title_full Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
title_fullStr Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
title_full_unstemmed Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
title_sort Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
author Morais, Raphael de
author_facet Morais, Raphael de
Sousa, João Luís de
Vargas, Laura Junqueira
Freitas, Rodrigo Cassimiro de
Brito, Valéria da Glória Pereira
author_role author
author2 Sousa, João Luís de
Vargas, Laura Junqueira
Freitas, Rodrigo Cassimiro de
Brito, Valéria da Glória Pereira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Raphael de
Sousa, João Luís de
Vargas, Laura Junqueira
Freitas, Rodrigo Cassimiro de
Brito, Valéria da Glória Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Mapas mentais
Ensino de administração
Metodologias ativas
Mind maps
Teaching administration
Active methodology
topic Mapas mentais
Ensino de administração
Metodologias ativas
Mind maps
Teaching administration
Active methodology
description The systematization of knowledge learnt in class varies between people and different methodological strategies can be used in this process. Mind maps emerge as one of these strategies, which help to process, structure and relate acquired information, representing a tool for such systematization. Therefore, there is a need for understanding how its use can help on the teaching/learning process in Administration courses. This study aimed to analyze the perceptions of information systems undergraduate students enrolled in General Administration Theory course, after systematizing the content taught in class using a mind map as a didactic tool. This research is characterized as a case study, descriptive and qualitative. It was found that the students consider it important to have a teacher guidance for the development of the methodology, and see as positive the fact that they work in groups in the classroom, what shows the importance of providing an appropriate space. They also highlighted that the map purpose was achieved since they could systematize the development of the administrative thought and stimulate creativity. As a negative point, they indicate the lack of cohesion in dividing tasks among the group but they stated that they would use the strategy in other opportunities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-09T20:56:32Z
2020-10-09T20:56:32Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MORAIS, R. de et al. Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 30-50, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.2.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377
identifier_str_mv MORAIS, R. de et al. Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 30-50, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.2.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário Santo Agostinho
publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário Santo Agostinho
dc.source.none.fl_str_mv Revista FSA
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439207972208640