Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377 |
Resumo: | The systematization of knowledge learnt in class varies between people and different methodological strategies can be used in this process. Mind maps emerge as one of these strategies, which help to process, structure and relate acquired information, representing a tool for such systematization. Therefore, there is a need for understanding how its use can help on the teaching/learning process in Administration courses. This study aimed to analyze the perceptions of information systems undergraduate students enrolled in General Administration Theory course, after systematizing the content taught in class using a mind map as a didactic tool. This research is characterized as a case study, descriptive and qualitative. It was found that the students consider it important to have a teacher guidance for the development of the methodology, and see as positive the fact that they work in groups in the classroom, what shows the importance of providing an appropriate space. They also highlighted that the map purpose was achieved since they could systematize the development of the administrative thought and stimulate creativity. As a negative point, they indicate the lack of cohesion in dividing tasks among the group but they stated that they would use the strategy in other opportunities. |
id |
UFLA_ac309e08e133949a9552504577532ca1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/43377 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da AdministraçãoDid you get it or should I spell out? Using mind maps on General Administration Theory courseMapas mentaisEnsino de administraçãoMetodologias ativasMind mapsTeaching administrationActive methodologyThe systematization of knowledge learnt in class varies between people and different methodological strategies can be used in this process. Mind maps emerge as one of these strategies, which help to process, structure and relate acquired information, representing a tool for such systematization. Therefore, there is a need for understanding how its use can help on the teaching/learning process in Administration courses. This study aimed to analyze the perceptions of information systems undergraduate students enrolled in General Administration Theory course, after systematizing the content taught in class using a mind map as a didactic tool. This research is characterized as a case study, descriptive and qualitative. It was found that the students consider it important to have a teacher guidance for the development of the methodology, and see as positive the fact that they work in groups in the classroom, what shows the importance of providing an appropriate space. They also highlighted that the map purpose was achieved since they could systematize the development of the administrative thought and stimulate creativity. As a negative point, they indicate the lack of cohesion in dividing tasks among the group but they stated that they would use the strategy in other opportunities.A sistematização do conhecimento aprendido em aula varia entre as pessoas, podendo ser utilizadas diferentes estratégias metodológicas neste processo. Os mapas mentais despontam como uma destas estratégias que auxiliam a processar, estruturar e relacionar as informações adquiridas, representando uma ferramenta para a sistematização do conhecimento. Destarte, verifica-se a necessidade de compreender de que maneira seu uso pode auxiliar no processo de ensino-aprendizagem da Administração. Objetivou-se neste estudo analisar as percepções de discentes do bacharelado em Sistemas de Informação, matriculados na disciplina Teoria Geral da Administração, após sistematizarem o conteúdo ministrado em aulas, através de um mapa mental como ferramenta didática. A pesquisa caracteriza-se como um estudo de caso, qualitativa e descritiva. Constatou-se que os discentes consideram importante a orientação do docente para o desenvolvimento da metodologia, além de observarem como positivo o fato de a atividade ser feita em grupo e em sala de aula, demonstrando a relevância de que seja disponibilizado espaço propício. Ressaltaram que o objetivo do mapa foi atingido, uma vez que conseguiram sistematizar a evolução do pensamento administrativo e estimular a criatividade. Destacaram como um ponto negativo a falta de coesão na divisão de tarefas no grupo e afirmaram que utilizariam a estratégia em outras oportunidades.Centro Universitário Santo Agostinho2020-10-09T20:56:32Z2020-10-09T20:56:32Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMORAIS, R. de et al. Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 30-50, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.2.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377Revista FSAreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Raphael deSousa, João Luís deVargas, Laura JunqueiraFreitas, Rodrigo Cassimiro deBrito, Valéria da Glória Pereirapor2022-09-13T18:38:47Zoai:localhost:1/43377Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-09-13T18:38:47Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração Did you get it or should I spell out? Using mind maps on General Administration Theory course |
title |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração |
spellingShingle |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração Morais, Raphael de Mapas mentais Ensino de administração Metodologias ativas Mind maps Teaching administration Active methodology |
title_short |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração |
title_full |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração |
title_fullStr |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração |
title_full_unstemmed |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração |
title_sort |
Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração |
author |
Morais, Raphael de |
author_facet |
Morais, Raphael de Sousa, João Luís de Vargas, Laura Junqueira Freitas, Rodrigo Cassimiro de Brito, Valéria da Glória Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, João Luís de Vargas, Laura Junqueira Freitas, Rodrigo Cassimiro de Brito, Valéria da Glória Pereira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Raphael de Sousa, João Luís de Vargas, Laura Junqueira Freitas, Rodrigo Cassimiro de Brito, Valéria da Glória Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mapas mentais Ensino de administração Metodologias ativas Mind maps Teaching administration Active methodology |
topic |
Mapas mentais Ensino de administração Metodologias ativas Mind maps Teaching administration Active methodology |
description |
The systematization of knowledge learnt in class varies between people and different methodological strategies can be used in this process. Mind maps emerge as one of these strategies, which help to process, structure and relate acquired information, representing a tool for such systematization. Therefore, there is a need for understanding how its use can help on the teaching/learning process in Administration courses. This study aimed to analyze the perceptions of information systems undergraduate students enrolled in General Administration Theory course, after systematizing the content taught in class using a mind map as a didactic tool. This research is characterized as a case study, descriptive and qualitative. It was found that the students consider it important to have a teacher guidance for the development of the methodology, and see as positive the fact that they work in groups in the classroom, what shows the importance of providing an appropriate space. They also highlighted that the map purpose was achieved since they could systematize the development of the administrative thought and stimulate creativity. As a negative point, they indicate the lack of cohesion in dividing tasks among the group but they stated that they would use the strategy in other opportunities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-09T20:56:32Z 2020-10-09T20:56:32Z 2020-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MORAIS, R. de et al. Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 30-50, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.2. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377 |
identifier_str_mv |
MORAIS, R. de et al. Entendeu ou quer que desenhe? Utilizando mapas mentais na disciplina Teoria Geral da Administração. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 30-50, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.2. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43377 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro Universitário Santo Agostinho |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro Universitário Santo Agostinho |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FSA reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439207972208640 |