A teoria da evolução no currículo de biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalhaes, Sofia Domingues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Márcio Magalhães da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56518
Resumo: This paper is fundamentedon the historical-critical pedagogy to discuss the importance of having the evolutionary theory as central in the biology curriculum of the primary education, in view of the school social function of creating the subjective conditions to overcome capitalism through the socialization of the historical knowledge produced by humanity, and the upbringing of critical conscience. From this discussion a research was done to investigate the number of scientific papers in Brazil regarding the centrality of evolutionary theory for the biology curriculum, aiming to contribute with the works that build arelation between the historical-critical pedagogy and the science and biology curriculum. 23 papers were selected, which are about proposals for the construction of the curricular component “Natural Sciences” and analysis of state curricula already built, about pedagogical proposals for the teaching of evolution, about the evolution theory in textbooks, about the acceptance by students of the teaching of evolution theory, and about the importance of evolutionary thinking for Biology teaching.None of them discusses the centrality of evolution for the biology curriculum, but some of these papers points to the historical and scientific relevance of that theory for biology teaching, giving support to the defense of a curriculum oriented by the biological evolution.
id UFLA_b2ea58880c14815df4bd62544773b7c4
oai_identifier_str oai:localhost:1/56518
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A teoria da evolução no currículo de biologiaThe centrality of the evolutionary theory in the biology curriculum: a literature reviewLa centralidad de la teoría de la evolución en el currículo de biología: una revisión bibliográficaEnsino de ciênciasCurrículoPedagogia histórico-críticaScience teachingCurriculumHistorical-critical pedagogyThis paper is fundamentedon the historical-critical pedagogy to discuss the importance of having the evolutionary theory as central in the biology curriculum of the primary education, in view of the school social function of creating the subjective conditions to overcome capitalism through the socialization of the historical knowledge produced by humanity, and the upbringing of critical conscience. From this discussion a research was done to investigate the number of scientific papers in Brazil regarding the centrality of evolutionary theory for the biology curriculum, aiming to contribute with the works that build arelation between the historical-critical pedagogy and the science and biology curriculum. 23 papers were selected, which are about proposals for the construction of the curricular component “Natural Sciences” and analysis of state curricula already built, about pedagogical proposals for the teaching of evolution, about the evolution theory in textbooks, about the acceptance by students of the teaching of evolution theory, and about the importance of evolutionary thinking for Biology teaching.None of them discusses the centrality of evolution for the biology curriculum, but some of these papers points to the historical and scientific relevance of that theory for biology teaching, giving support to the defense of a curriculum oriented by the biological evolution.O presente trabalho se fundamenta na pedagogia histórico-crítica para discutir a importância de se ter a teoria da evolução como conteúdo central nos currículos de biologia da educação básica, tendo em vista a concretização da função social escolar de criar as condições subjetivas para a superação do capitalismo, por meio da socialização dos conhecimentos produzidos historicamente pela humanidade, e da formação da consciência crítica. Partindo dessa discussão, foi feita uma pesquisa bibliográfica que investigou o quantitativo de publicações brasileiras acerca da centralidade da teoria evolutiva para o currículo de biologia, buscando contribuir com o avanço dos trabalhos que fazem a relação entre a pedagogia histórico-crítica e o currículo de ciências e biologia. Foram encontradas 23 publicações que discutem propostas de construção do componente curricular “Ciências da Natureza” e que fazem análises de currículos estaduais já construídos, propostas pedagógicas para o ensino de evolução, que discutem a inserção da teoria da evolução nos livros didáticos, a aceitação do ensino da teoria da evolução pelas/os estudantes, e que discutem a importância do pensamento evolutivo para o ensino de biologia. Nenhum dos trabalhos discute a centralidade da teoria da evolução na constituição do currículo de biologia, porém algumas dessas publicações, ao afirmarem a relevância histórica e científica dessa teoria para o ensino de biologia, dão respaldo para a defesa da organização desse currículo em torno da evolução biológica.Universidade Federal de Lavras (UFLA)2023-04-05T18:22:36Z2023-04-05T18:22:36Z2022-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHAES, S. D.; SILVA, M. M. da. A teoria da evolução no currículo de biologia. Revista Devir Educação, Lavras, MG, v. 6, n. 1, p. 1-17, jan./dez. 2022. DOI: 10.30905/rde.v6i1.583.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56518Revista Devir Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalhaes, Sofia DominguesSilva, Márcio Magalhães dapor2023-05-08T13:07:14Zoai:localhost:1/56518Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:14Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A teoria da evolução no currículo de biologia
The centrality of the evolutionary theory in the biology curriculum: a literature review
La centralidad de la teoría de la evolución en el currículo de biología: una revisión bibliográfica
title A teoria da evolução no currículo de biologia
spellingShingle A teoria da evolução no currículo de biologia
Carvalhaes, Sofia Domingues
Ensino de ciências
Currículo
Pedagogia histórico-crítica
Science teaching
Curriculum
Historical-critical pedagogy
title_short A teoria da evolução no currículo de biologia
title_full A teoria da evolução no currículo de biologia
title_fullStr A teoria da evolução no currículo de biologia
title_full_unstemmed A teoria da evolução no currículo de biologia
title_sort A teoria da evolução no currículo de biologia
author Carvalhaes, Sofia Domingues
author_facet Carvalhaes, Sofia Domingues
Silva, Márcio Magalhães da
author_role author
author2 Silva, Márcio Magalhães da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalhaes, Sofia Domingues
Silva, Márcio Magalhães da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Currículo
Pedagogia histórico-crítica
Science teaching
Curriculum
Historical-critical pedagogy
topic Ensino de ciências
Currículo
Pedagogia histórico-crítica
Science teaching
Curriculum
Historical-critical pedagogy
description This paper is fundamentedon the historical-critical pedagogy to discuss the importance of having the evolutionary theory as central in the biology curriculum of the primary education, in view of the school social function of creating the subjective conditions to overcome capitalism through the socialization of the historical knowledge produced by humanity, and the upbringing of critical conscience. From this discussion a research was done to investigate the number of scientific papers in Brazil regarding the centrality of evolutionary theory for the biology curriculum, aiming to contribute with the works that build arelation between the historical-critical pedagogy and the science and biology curriculum. 23 papers were selected, which are about proposals for the construction of the curricular component “Natural Sciences” and analysis of state curricula already built, about pedagogical proposals for the teaching of evolution, about the evolution theory in textbooks, about the acceptance by students of the teaching of evolution theory, and about the importance of evolutionary thinking for Biology teaching.None of them discusses the centrality of evolution for the biology curriculum, but some of these papers points to the historical and scientific relevance of that theory for biology teaching, giving support to the defense of a curriculum oriented by the biological evolution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-01
2023-04-05T18:22:36Z
2023-04-05T18:22:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHAES, S. D.; SILVA, M. M. da. A teoria da evolução no currículo de biologia. Revista Devir Educação, Lavras, MG, v. 6, n. 1, p. 1-17, jan./dez. 2022. DOI: 10.30905/rde.v6i1.583.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56518
identifier_str_mv CARVALHAES, S. D.; SILVA, M. M. da. A teoria da evolução no currículo de biologia. Revista Devir Educação, Lavras, MG, v. 6, n. 1, p. 1-17, jan./dez. 2022. DOI: 10.30905/rde.v6i1.583.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56518
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras (UFLA)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras (UFLA)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Devir Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835165176627200