A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bulhões, Larissa Figueiredo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34077
Resumo: It is a report of an interventional experience of one of the fronts of the psychology internship in the psychology course of a public institution of higher education, carried out by two trainees who worked with the care of children referred with a school complaint. The objective of this report is to contribute to the socialization of critical practices in school psychology in the face of learning diffculties. The work highlights the evaluation and intervention process carried out, which encompasses three segments involved in overcoming the learning diffculties experienced - the family, the school, and the child. It has concluded that this experience of intervention points out solid paths for the construction of critical actions in the educational spaces of the school and educational psychologist. It was possible to promote to the trainees the experience of practices that transcended the fragmented appearance of the phenomena and sought in the essential interpersonal relations the way of overcoming the diffculties of learning.
id UFLA_b50b1947e73e3132d8ab5a916e9fc5ad
oai_identifier_str oai:localhost:1/34077
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolarThe construction of psychologist ‘s critical practices in educational spaces of the school psychologistLa construcción de prácticas críticas en espacios de formación del/de la psicólogo/a escolarFormação do psicólogoPsicologia escolarPsicologia educacionalDifculdades escolaresPsychologist trainingSchool psychologyEducational psychologySchool diffcultiesIt is a report of an interventional experience of one of the fronts of the psychology internship in the psychology course of a public institution of higher education, carried out by two trainees who worked with the care of children referred with a school complaint. The objective of this report is to contribute to the socialization of critical practices in school psychology in the face of learning diffculties. The work highlights the evaluation and intervention process carried out, which encompasses three segments involved in overcoming the learning diffculties experienced - the family, the school, and the child. It has concluded that this experience of intervention points out solid paths for the construction of critical actions in the educational spaces of the school and educational psychologist. It was possible to promote to the trainees the experience of practices that transcended the fragmented appearance of the phenomena and sought in the essential interpersonal relations the way of overcoming the diffculties of learning.Trata-se de relato de experiência interventiva de uma das frentes do estágio em psicologia da educação do curso de psicologia de uma instituição pública de ensino superior, realizado por duas estagiárias que atuaram junto ao atendimento de crianças encaminhadas com queixa escolar. O objetivo deste relato é contribuir com a socialização de práticas críticas em psicologia escolar frente a difculdades de aprendizagem. O trabalho destaca o processo avaliativo e interventivo realizado, o qual abarca três segmentos envolvidos na superação das difculdades de aprendizagem vivenciadas - a família, a escola e a criança. Conclui-se que esta experiência de intervenção aponta caminhos sólidos para a construção de atuações críticas nos espaços de formação do/a psicólogo/a escolar e educacional. Foi possível promover às estagiárias a vivência de práticas que transcenderam a aparência fragmentada dos fenômenos e buscaram nas relações interpessoais essenciais a via de superação das difculdades de aprendizagem.Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional2019-05-07T17:13:07Z2019-05-07T17:13:07Z2018-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBULHÕES, L. F. A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 22, n. 1, p. 211-213, jan./abr. 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34077Psicologia Escolar e Educacionalreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBulhões, Larissa Figueiredopor2023-05-08T13:07:13Zoai:localhost:1/34077Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:13Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
The construction of psychologist ‘s critical practices in educational spaces of the school psychologist
La construcción de prácticas críticas en espacios de formación del/de la psicólogo/a escolar
title A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
spellingShingle A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
Bulhões, Larissa Figueiredo
Formação do psicólogo
Psicologia escolar
Psicologia educacional
Difculdades escolares
Psychologist training
School psychology
Educational psychology
School diffculties
title_short A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
title_full A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
title_fullStr A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
title_full_unstemmed A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
title_sort A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar
author Bulhões, Larissa Figueiredo
author_facet Bulhões, Larissa Figueiredo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bulhões, Larissa Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação do psicólogo
Psicologia escolar
Psicologia educacional
Difculdades escolares
Psychologist training
School psychology
Educational psychology
School diffculties
topic Formação do psicólogo
Psicologia escolar
Psicologia educacional
Difculdades escolares
Psychologist training
School psychology
Educational psychology
School diffculties
description It is a report of an interventional experience of one of the fronts of the psychology internship in the psychology course of a public institution of higher education, carried out by two trainees who worked with the care of children referred with a school complaint. The objective of this report is to contribute to the socialization of critical practices in school psychology in the face of learning diffculties. The work highlights the evaluation and intervention process carried out, which encompasses three segments involved in overcoming the learning diffculties experienced - the family, the school, and the child. It has concluded that this experience of intervention points out solid paths for the construction of critical actions in the educational spaces of the school and educational psychologist. It was possible to promote to the trainees the experience of practices that transcended the fragmented appearance of the phenomena and sought in the essential interpersonal relations the way of overcoming the diffculties of learning.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01
2019-05-07T17:13:07Z
2019-05-07T17:13:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BULHÕES, L. F. A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 22, n. 1, p. 211-213, jan./abr. 2018.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34077
identifier_str_mv BULHÕES, L. F. A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 22, n. 1, p. 211-213, jan./abr. 2018.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34077
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439133996220416