Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2012 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da UFLA |
Download full: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38188 |
Summary: | This paper aims to present a literature review on collaborative evaluation in discussion forums of distance education courses. Papers were selectioned and analized from the databases Academic Google and Eric Education Resources Information Center.. After this analysis, indications were detected that there are many advantages in using collaborative evaluation in the learning and teaching process; but this evaluation needs an appropriate planning for its deployment. In addition, it is necessary to pay attention for learning virtual environment, because they are insufficient to support collaborative evaluation in the various types of activities, specially discussion forums. |
id |
UFLA_c00bcdb9ba0183f7014c340644450e4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/38188 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussãoAnalysis on collaborative evaluation in discussion forumsAprendizagem colaborativaEducação a distânciaAmbiente virtual de aprendizagemCollaborative learningDistance educationLearning based environmentThis paper aims to present a literature review on collaborative evaluation in discussion forums of distance education courses. Papers were selectioned and analized from the databases Academic Google and Eric Education Resources Information Center.. After this analysis, indications were detected that there are many advantages in using collaborative evaluation in the learning and teaching process; but this evaluation needs an appropriate planning for its deployment. In addition, it is necessary to pay attention for learning virtual environment, because they are insufficient to support collaborative evaluation in the various types of activities, specially discussion forums.Este artigo objetiva apresentar um levantamento bibliográfico a respeito do tema da avaliação colaborativa em cursos de educação a distância, especialmente em fórums de discussão. Foram analisados artigos selecionados por meio de buscas nas bases de dados do Google Acadêmico e do Eric Educacion Resourses Information Center. A partir da análise efetuada, é possível afirmar que existem inúmeras vantagens no uso da avaliação colaborativa para o processo ensino-aprendizagem. Entretanto, essa prática exige um planejamento adequado para a sua implantação. Além disso, é necessário estar atento para o fato de que ambientes virtuais de aprendizagem são insuficientes para suportar a avaliação colaborativa nos diversos tipos de atividades, inclusive em fóruns de discussão.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2019-12-12T16:29:29Z2019-12-12T16:29:29Z2012-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfUCHÔA, K. C. A.; UCHÔA, J. Q. Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 1-10, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.36376.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38188Novas Tecnologias na Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Kátia Cilene AmaralUchôa, Joaquim Quinteiropor2023-05-03T13:08:44Zoai:localhost:1/38188Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:08:44Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão Analysis on collaborative evaluation in discussion forums |
title |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão |
spellingShingle |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão Uchôa, Kátia Cilene Amaral Aprendizagem colaborativa Educação a distância Ambiente virtual de aprendizagem Collaborative learning Distance education Learning based environment |
title_short |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão |
title_full |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão |
title_fullStr |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão |
title_full_unstemmed |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão |
title_sort |
Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão |
author |
Uchôa, Kátia Cilene Amaral |
author_facet |
Uchôa, Kátia Cilene Amaral Uchôa, Joaquim Quinteiro |
author_role |
author |
author2 |
Uchôa, Joaquim Quinteiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Uchôa, Kátia Cilene Amaral Uchôa, Joaquim Quinteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem colaborativa Educação a distância Ambiente virtual de aprendizagem Collaborative learning Distance education Learning based environment |
topic |
Aprendizagem colaborativa Educação a distância Ambiente virtual de aprendizagem Collaborative learning Distance education Learning based environment |
description |
This paper aims to present a literature review on collaborative evaluation in discussion forums of distance education courses. Papers were selectioned and analized from the databases Academic Google and Eric Education Resources Information Center.. After this analysis, indications were detected that there are many advantages in using collaborative evaluation in the learning and teaching process; but this evaluation needs an appropriate planning for its deployment. In addition, it is necessary to pay attention for learning virtual environment, because they are insufficient to support collaborative evaluation in the various types of activities, specially discussion forums. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12 2019-12-12T16:29:29Z 2019-12-12T16:29:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
UCHÔA, K. C. A.; UCHÔA, J. Q. Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 1-10, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.36376. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38188 |
identifier_str_mv |
UCHÔA, K. C. A.; UCHÔA, J. Q. Uma análise sobre avaliação colaborativa em fórums de discussão. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 1-10, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.36376. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Novas Tecnologias na Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835141958008832 |