A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48996 |
Resumo: | The objective of the work is to analyze dialogues allowed by the film Wall-E to understand Critical Environmental Education (EAC) from an educational practice fulfilled with undergraduate students in Biological Sciences at UFLA. After showing the film, the students discussed and they wrote down the questions they noticed to understand the EAC. The statements were categorized using the Content Analysis Method. We conclude by the formulated categories that the work helped to build knowledge and reflections on contemporary themes which the film speaks about openly or for its gaps. We also consider the importance of animations, as they act as cracks for understanding reality in a playful and thought-provoking way, which can be applied in class to problematize environmental issues. |
id |
UFLA_c36478c1bae4461c5daea52f33b2eb08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/48996 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-ECritical environmental education and the dialogue possibilited by the Wall-E movieEducación ambiental crítica y el diálogo posibilitado por la película Wall-ECinema em sala de aulaEducação Ambiental CríticaSociedadeCritical Environmental EducationSocietyThe objective of the work is to analyze dialogues allowed by the film Wall-E to understand Critical Environmental Education (EAC) from an educational practice fulfilled with undergraduate students in Biological Sciences at UFLA. After showing the film, the students discussed and they wrote down the questions they noticed to understand the EAC. The statements were categorized using the Content Analysis Method. We conclude by the formulated categories that the work helped to build knowledge and reflections on contemporary themes which the film speaks about openly or for its gaps. We also consider the importance of animations, as they act as cracks for understanding reality in a playful and thought-provoking way, which can be applied in class to problematize environmental issues.O objetivo do trabalho é analisar diálogos permitidos pelo filme Wall-E para compreensão da Educação Ambiental Crítica (EAC) a partir de uma prática educativa realizada com alunos de licenciatura em Ciências Biológicas da UFLA. Após exibição do filme foi realizada uma discussão, em que os discentes compartilharam suas respostas referentes à compreensão da EAC presente no filme. As falas foram categorizadas via Método da Análise de Conteúdo. Concluímos pelas categorias formuladas que a obra ajudou para construção de saberes e reflexões sobre temáticas contemporâneas as quais o filme fala abertamente ou por suas lacunas. Consideramos, ainda, a importância das animações, pois atuam como frestas para compreensão da realidade de modo lúdico e instigante, podendo ser aplicados em aula para problematização de questões ambientais.Faculdade Sul Fluminense2022-01-24T21:25:13Z2022-01-24T21:25:13Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARDOSO, P. C. A.; TEMOTEO, P. A. de O. NASCIMENTO JUNIOR, A. F. A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, p. 1451-1464, 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.22408/reva6020219131451-1464.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48996Revista Valorereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Pollyana Cristina AlvesTemoteo, Paulo Antônio de OliveiraNascimento Junior, Antonio Fernandespor2022-01-24T21:25:59Zoai:localhost:1/48996Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-01-24T21:25:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E Critical environmental education and the dialogue possibilited by the Wall-E movie Educación ambiental crítica y el diálogo posibilitado por la película Wall-E |
title |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E |
spellingShingle |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E Cardoso, Pollyana Cristina Alves Cinema em sala de aula Educação Ambiental Crítica Sociedade Critical Environmental Education Society |
title_short |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E |
title_full |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E |
title_fullStr |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E |
title_full_unstemmed |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E |
title_sort |
A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E |
author |
Cardoso, Pollyana Cristina Alves |
author_facet |
Cardoso, Pollyana Cristina Alves Temoteo, Paulo Antônio de Oliveira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Temoteo, Paulo Antônio de Oliveira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Pollyana Cristina Alves Temoteo, Paulo Antônio de Oliveira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema em sala de aula Educação Ambiental Crítica Sociedade Critical Environmental Education Society |
topic |
Cinema em sala de aula Educação Ambiental Crítica Sociedade Critical Environmental Education Society |
description |
The objective of the work is to analyze dialogues allowed by the film Wall-E to understand Critical Environmental Education (EAC) from an educational practice fulfilled with undergraduate students in Biological Sciences at UFLA. After showing the film, the students discussed and they wrote down the questions they noticed to understand the EAC. The statements were categorized using the Content Analysis Method. We conclude by the formulated categories that the work helped to build knowledge and reflections on contemporary themes which the film speaks about openly or for its gaps. We also consider the importance of animations, as they act as cracks for understanding reality in a playful and thought-provoking way, which can be applied in class to problematize environmental issues. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-01-24T21:25:13Z 2022-01-24T21:25:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARDOSO, P. C. A.; TEMOTEO, P. A. de O. NASCIMENTO JUNIOR, A. F. A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, p. 1451-1464, 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.22408/reva6020219131451-1464. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48996 |
identifier_str_mv |
CARDOSO, P. C. A.; TEMOTEO, P. A. de O. NASCIMENTO JUNIOR, A. F. A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, p. 1451-1464, 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.22408/reva6020219131451-1464. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48996 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade Sul Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade Sul Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Valore reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550182329778176 |