A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonin, Joel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Helena Maria, Lima, Francine de Paulo Martins, Borges, Regilson Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052
Resumo: This article presents the Brazilian bibliographic productions that focus on the Creative Schools and present their potential for the scientific, technical and human formation of teachers. The methodology consists of a literature review carried out through a survey of publications, carried out on Google Scholar, based on the search descriptors: “creative schools”, and “complexity”, “transdisciplinarity” and “knowledge”. The productions should present at least one citacion. The results reveal that the research is recent and presents discussions in line with the demands of contemporary society; being restricted to a group of researchers affiliated to the International Creative Schools Network, with representation in Brazil. The relevant recurring concepts are are creativity, transdisciplinarity, ecoformation, innovation and complexity. There is a need for greater dissemination of research on Creative Schools in view of the potential for teacher education, for the constitution of new references on teaching and learning processes in a transdisciplinary, humanizing, scientific, ecosystemic and creative perspective.
id UFLA_d88aee853d111db4253855ee13643c96
oai_identifier_str oai:localhost:1/49052
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professoresPensamento complexoTransdisciplinaridadeFormação de professoresRede Internacional de Escolas CriativasCriatividadeComplex thinkingTransdisciplinarityTeacher educationInternational Creative Schools NetworkCreativityThis article presents the Brazilian bibliographic productions that focus on the Creative Schools and present their potential for the scientific, technical and human formation of teachers. The methodology consists of a literature review carried out through a survey of publications, carried out on Google Scholar, based on the search descriptors: “creative schools”, and “complexity”, “transdisciplinarity” and “knowledge”. The productions should present at least one citacion. The results reveal that the research is recent and presents discussions in line with the demands of contemporary society; being restricted to a group of researchers affiliated to the International Creative Schools Network, with representation in Brazil. The relevant recurring concepts are are creativity, transdisciplinarity, ecoformation, innovation and complexity. There is a need for greater dissemination of research on Creative Schools in view of the potential for teacher education, for the constitution of new references on teaching and learning processes in a transdisciplinary, humanizing, scientific, ecosystemic and creative perspective.Este artigo inventaria as produções bibliográficas brasileiras que versam sobre as Escolas Criativas com foco nas potencialidades para a formação científica, técnica e humana de professores. A metodologia considerou um levantamento bibliográfico de publicações, realizado no Google Acadêmico, utilizando-se, como descritores de busca os termos “escolas criativas”, “complexidade”, “transdisciplinaridade” e “saberes”, que apresentassem, ao menos, uma citação. Os resultados revelam que as pesquisas são recentes e apresentam discussões alinhadas às demandas da sociedade contemporânea; sendo ainda circunscritas a um grupo de pesquisadores filiados à Rede Internacional de Escolas Criativas, com representação no Brasil. Os conceitos basilares recorrentes são criatividade, transdisciplinaridade, ecoformação, inovação e complexidade. Constata-se a necessidade de maior divulgação das pesquisas sobre Escolas Criativas em função das potencialidades para a formação de professores, para a constituição de novas referências sobre os processos de ensino e de aprendizagem em uma perspectiva transdisciplinar, humanizadora, científica, ecossistêmica e criativa.Universidade Estadual do Tocantins (Unitins)2022-01-27T19:19:02Z2022-01-27T19:19:02Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBONIN, J. et al. A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores. Revista Humanidades e Inovação, [S.l.], v. 8, n. 43, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052Revista Humanidades e Inovaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBonin, JoelFerreira, Helena MariaLima, Francine de Paulo MartinsBorges, Regilson Macielpor2023-05-08T13:08:09Zoai:localhost:1/49052Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:09Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
title A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
spellingShingle A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
Bonin, Joel
Pensamento complexo
Transdisciplinaridade
Formação de professores
Rede Internacional de Escolas Criativas
Criatividade
Complex thinking
Transdisciplinarity
Teacher education
International Creative Schools Network
Creativity
title_short A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
title_full A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
title_fullStr A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
title_full_unstemmed A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
title_sort A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
author Bonin, Joel
author_facet Bonin, Joel
Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Borges, Regilson Maciel
author_role author
author2 Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Borges, Regilson Maciel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonin, Joel
Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Borges, Regilson Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento complexo
Transdisciplinaridade
Formação de professores
Rede Internacional de Escolas Criativas
Criatividade
Complex thinking
Transdisciplinarity
Teacher education
International Creative Schools Network
Creativity
topic Pensamento complexo
Transdisciplinaridade
Formação de professores
Rede Internacional de Escolas Criativas
Criatividade
Complex thinking
Transdisciplinarity
Teacher education
International Creative Schools Network
Creativity
description This article presents the Brazilian bibliographic productions that focus on the Creative Schools and present their potential for the scientific, technical and human formation of teachers. The methodology consists of a literature review carried out through a survey of publications, carried out on Google Scholar, based on the search descriptors: “creative schools”, and “complexity”, “transdisciplinarity” and “knowledge”. The productions should present at least one citacion. The results reveal that the research is recent and presents discussions in line with the demands of contemporary society; being restricted to a group of researchers affiliated to the International Creative Schools Network, with representation in Brazil. The relevant recurring concepts are are creativity, transdisciplinarity, ecoformation, innovation and complexity. There is a need for greater dissemination of research on Creative Schools in view of the potential for teacher education, for the constitution of new references on teaching and learning processes in a transdisciplinary, humanizing, scientific, ecosystemic and creative perspective.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-01-27T19:19:02Z
2022-01-27T19:19:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BONIN, J. et al. A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores. Revista Humanidades e Inovação, [S.l.], v. 8, n. 43, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052
identifier_str_mv BONIN, J. et al. A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores. Revista Humanidades e Inovação, [S.l.], v. 8, n. 43, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Tocantins (Unitins)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Tocantins (Unitins)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Humanidades e Inovação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439120166551552