A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052 |
Resumo: | This article presents the Brazilian bibliographic productions that focus on the Creative Schools and present their potential for the scientific, technical and human formation of teachers. The methodology consists of a literature review carried out through a survey of publications, carried out on Google Scholar, based on the search descriptors: “creative schools”, and “complexity”, “transdisciplinarity” and “knowledge”. The productions should present at least one citacion. The results reveal that the research is recent and presents discussions in line with the demands of contemporary society; being restricted to a group of researchers affiliated to the International Creative Schools Network, with representation in Brazil. The relevant recurring concepts are are creativity, transdisciplinarity, ecoformation, innovation and complexity. There is a need for greater dissemination of research on Creative Schools in view of the potential for teacher education, for the constitution of new references on teaching and learning processes in a transdisciplinary, humanizing, scientific, ecosystemic and creative perspective. |
id |
UFLA_d88aee853d111db4253855ee13643c96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49052 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professoresPensamento complexoTransdisciplinaridadeFormação de professoresRede Internacional de Escolas CriativasCriatividadeComplex thinkingTransdisciplinarityTeacher educationInternational Creative Schools NetworkCreativityThis article presents the Brazilian bibliographic productions that focus on the Creative Schools and present their potential for the scientific, technical and human formation of teachers. The methodology consists of a literature review carried out through a survey of publications, carried out on Google Scholar, based on the search descriptors: “creative schools”, and “complexity”, “transdisciplinarity” and “knowledge”. The productions should present at least one citacion. The results reveal that the research is recent and presents discussions in line with the demands of contemporary society; being restricted to a group of researchers affiliated to the International Creative Schools Network, with representation in Brazil. The relevant recurring concepts are are creativity, transdisciplinarity, ecoformation, innovation and complexity. There is a need for greater dissemination of research on Creative Schools in view of the potential for teacher education, for the constitution of new references on teaching and learning processes in a transdisciplinary, humanizing, scientific, ecosystemic and creative perspective.Este artigo inventaria as produções bibliográficas brasileiras que versam sobre as Escolas Criativas com foco nas potencialidades para a formação científica, técnica e humana de professores. A metodologia considerou um levantamento bibliográfico de publicações, realizado no Google Acadêmico, utilizando-se, como descritores de busca os termos “escolas criativas”, “complexidade”, “transdisciplinaridade” e “saberes”, que apresentassem, ao menos, uma citação. Os resultados revelam que as pesquisas são recentes e apresentam discussões alinhadas às demandas da sociedade contemporânea; sendo ainda circunscritas a um grupo de pesquisadores filiados à Rede Internacional de Escolas Criativas, com representação no Brasil. Os conceitos basilares recorrentes são criatividade, transdisciplinaridade, ecoformação, inovação e complexidade. Constata-se a necessidade de maior divulgação das pesquisas sobre Escolas Criativas em função das potencialidades para a formação de professores, para a constituição de novas referências sobre os processos de ensino e de aprendizagem em uma perspectiva transdisciplinar, humanizadora, científica, ecossistêmica e criativa.Universidade Estadual do Tocantins (Unitins)2022-01-27T19:19:02Z2022-01-27T19:19:02Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBONIN, J. et al. A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores. Revista Humanidades e Inovação, [S.l.], v. 8, n. 43, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052Revista Humanidades e Inovaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBonin, JoelFerreira, Helena MariaLima, Francine de Paulo MartinsBorges, Regilson Macielpor2023-05-08T13:08:09Zoai:localhost:1/49052Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:09Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
title |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
spellingShingle |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores Bonin, Joel Pensamento complexo Transdisciplinaridade Formação de professores Rede Internacional de Escolas Criativas Criatividade Complex thinking Transdisciplinarity Teacher education International Creative Schools Network Creativity |
title_short |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
title_full |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
title_fullStr |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
title_full_unstemmed |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
title_sort |
A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores |
author |
Bonin, Joel |
author_facet |
Bonin, Joel Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Borges, Regilson Maciel |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Borges, Regilson Maciel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonin, Joel Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Borges, Regilson Maciel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento complexo Transdisciplinaridade Formação de professores Rede Internacional de Escolas Criativas Criatividade Complex thinking Transdisciplinarity Teacher education International Creative Schools Network Creativity |
topic |
Pensamento complexo Transdisciplinaridade Formação de professores Rede Internacional de Escolas Criativas Criatividade Complex thinking Transdisciplinarity Teacher education International Creative Schools Network Creativity |
description |
This article presents the Brazilian bibliographic productions that focus on the Creative Schools and present their potential for the scientific, technical and human formation of teachers. The methodology consists of a literature review carried out through a survey of publications, carried out on Google Scholar, based on the search descriptors: “creative schools”, and “complexity”, “transdisciplinarity” and “knowledge”. The productions should present at least one citacion. The results reveal that the research is recent and presents discussions in line with the demands of contemporary society; being restricted to a group of researchers affiliated to the International Creative Schools Network, with representation in Brazil. The relevant recurring concepts are are creativity, transdisciplinarity, ecoformation, innovation and complexity. There is a need for greater dissemination of research on Creative Schools in view of the potential for teacher education, for the constitution of new references on teaching and learning processes in a transdisciplinary, humanizing, scientific, ecosystemic and creative perspective. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-01-27T19:19:02Z 2022-01-27T19:19:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BONIN, J. et al. A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores. Revista Humanidades e Inovação, [S.l.], v. 8, n. 43, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052 |
identifier_str_mv |
BONIN, J. et al. A concepção de escolas criativas e suas potencialidades para a formação profissional e humana de professores. Revista Humanidades e Inovação, [S.l.], v. 8, n. 43, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49052 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Tocantins (Unitins) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Tocantins (Unitins) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Humanidades e Inovação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439120166551552 |