O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41048 |
Resumo: | This paper intends to contribute to the understanding of emotional development and value formation in capitalist society, by gathering recent works on the subject based on historical-dialectical materialism and historical-cultural psychology. It is an attempt to discuss the theme that encompasses the genesis and particularities of emotions and feelings in human activity, as well as the age periodization of affective processes and their relations with social values formation. Finally, considering that school has been concerned with promoting a kind of emotional and moral development that guarantees support to the capitalist society, the paper points out the need to develop critical alternatives to the hegemonic model, considering that the affective dimension is an element inseparable from reflexive processes and indispensable for the transformation of school and society. |
id |
UFLA_dac342fc11726f7c2da3382f2f01777e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/41048 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valoresDevelopment of emotions and feelings and value formationEmoçõesSentimentosValoresPsicologia historico-culturalEmotionsFeelingsValuesHistorical-cultural psychologyThis paper intends to contribute to the understanding of emotional development and value formation in capitalist society, by gathering recent works on the subject based on historical-dialectical materialism and historical-cultural psychology. It is an attempt to discuss the theme that encompasses the genesis and particularities of emotions and feelings in human activity, as well as the age periodization of affective processes and their relations with social values formation. Finally, considering that school has been concerned with promoting a kind of emotional and moral development that guarantees support to the capitalist society, the paper points out the need to develop critical alternatives to the hegemonic model, considering that the affective dimension is an element inseparable from reflexive processes and indispensable for the transformation of school and society.O presente estudo busca contribuir para a compreensão do desenvolvimento emocional e da formação de valores na sociedade capitalista, sintetizando trabalhos recentes sobre o assunto baseados no materialismo histórico-dialético e na psicologia histórico-cultural. Trata-se de uma aproximação do tema que abarca a gênese e as especificidades das emoções e dos sentimentos na atividade humana, bem como a periodização do desenvolvimento dos processos afetivos e suas relações com a formação de valores sociais. Por fim, partindo da constatação de que a escola tem se preocupado em promover um tipo de desenvolvimento emocional e moral que garante sustentação à sociedade capitalista, aponta-se a necessidade de desenvolver alternativas críticas ao modelo hegemônico, considerando que a dimensão afetiva é um elemento indissociável dos processos reflexivos e indispensável para a transformação da escola e da sociedade.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-19T11:27:30Z2020-05-19T11:27:30Z2019-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMESQUITA, A. M. de; BATISTA, J. B.; SILVA, M. M. da. O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 3, n. 3, p. 1-25, nov. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41048Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógicareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Afonso Mancuso deBatista, Jéssica BispoSilva, Márcio Magalhães dapor2023-05-08T13:10:19Zoai:localhost:1/41048Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:19Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores Development of emotions and feelings and value formation |
title |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores |
spellingShingle |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores Mesquita, Afonso Mancuso de Emoções Sentimentos Valores Psicologia historico-cultural Emotions Feelings Values Historical-cultural psychology |
title_short |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores |
title_full |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores |
title_fullStr |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores |
title_full_unstemmed |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores |
title_sort |
O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores |
author |
Mesquita, Afonso Mancuso de |
author_facet |
Mesquita, Afonso Mancuso de Batista, Jéssica Bispo Silva, Márcio Magalhães da |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Jéssica Bispo Silva, Márcio Magalhães da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Afonso Mancuso de Batista, Jéssica Bispo Silva, Márcio Magalhães da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emoções Sentimentos Valores Psicologia historico-cultural Emotions Feelings Values Historical-cultural psychology |
topic |
Emoções Sentimentos Valores Psicologia historico-cultural Emotions Feelings Values Historical-cultural psychology |
description |
This paper intends to contribute to the understanding of emotional development and value formation in capitalist society, by gathering recent works on the subject based on historical-dialectical materialism and historical-cultural psychology. It is an attempt to discuss the theme that encompasses the genesis and particularities of emotions and feelings in human activity, as well as the age periodization of affective processes and their relations with social values formation. Finally, considering that school has been concerned with promoting a kind of emotional and moral development that guarantees support to the capitalist society, the paper points out the need to develop critical alternatives to the hegemonic model, considering that the affective dimension is an element inseparable from reflexive processes and indispensable for the transformation of school and society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11 2020-05-19T11:27:30Z 2020-05-19T11:27:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MESQUITA, A. M. de; BATISTA, J. B.; SILVA, M. M. da. O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 3, n. 3, p. 1-25, nov. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41048 |
identifier_str_mv |
MESQUITA, A. M. de; BATISTA, J. B.; SILVA, M. M. da. O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 3, n. 3, p. 1-25, nov. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439101227171840 |