Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junqueira, Marianna Meirelles
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Maximiano, Flavio Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48507
Resumo: The present study aimed at obtaining concept maps about intermolecular interactions in chemistry textbooks commonly used in higher education. The conceptual maps were manually elaborated by marking the concepts in the texts, extracting the propositions between the concepts, and constructing a concept map with the conceptual relationship of the texts. From the obtained concept maps, we highlighted the most important concepts, the propositional relations between these concepts, the central concepts that allow unifying fundamental ideas and the definition of a conceptual hierarchy. The concepts represented in the concept maps can be grouped into three categories: 1) types of intermolecular interactions; 2) molecular properties that define the nature and forces of these interactions, and 3) examples, phenomena or macroscopic properties. Moreover, the centrality of the concepts polarity and polarizability and their relationship foster a more in-depth understanding of the topic. Concerning educational implications, the use of this strategy by the teacher, who elaborate the concept map, might assist in a deeper and integrated understanding of this knowledge, helping her/him to design a better plan and to determine the best approach to such relationships in the classroom.
id UFLA_e3c773c18359c6858080450701da6487
oai_identifier_str oai:localhost:1/48507
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituaisObtaining the conceptual structure of intermolecular interactions transforming texts in concept mapsMapeamento conceitualEnsino superiorEnsino e aprendizagemLivros didáticosConcept mappingHigher educationTeaching and learningTextbookThe present study aimed at obtaining concept maps about intermolecular interactions in chemistry textbooks commonly used in higher education. The conceptual maps were manually elaborated by marking the concepts in the texts, extracting the propositions between the concepts, and constructing a concept map with the conceptual relationship of the texts. From the obtained concept maps, we highlighted the most important concepts, the propositional relations between these concepts, the central concepts that allow unifying fundamental ideas and the definition of a conceptual hierarchy. The concepts represented in the concept maps can be grouped into three categories: 1) types of intermolecular interactions; 2) molecular properties that define the nature and forces of these interactions, and 3) examples, phenomena or macroscopic properties. Moreover, the centrality of the concepts polarity and polarizability and their relationship foster a more in-depth understanding of the topic. Concerning educational implications, the use of this strategy by the teacher, who elaborate the concept map, might assist in a deeper and integrated understanding of this knowledge, helping her/him to design a better plan and to determine the best approach to such relationships in the classroom.O presente estudo tem como objetivo elaborar mapas conceituais a respeito do tema interações intermoleculares a partir do conteúdo apresentado em livros didáticos comumente utilizados no ensino superior. Os mapas conceituais foram elaborados manualmente por meio da marcação dos conceitos nos textos, extração das proposições entre os mesmos, e construção de um mapa conceitual com as principais relações conceituais presentes nos textos. A partir dos mapas conceituais elaborados foram destacados os conceitos mais importantes, as relações proposicionais entre estes conceitos, dos conceitos centrais que permitem unificar ideias fundamentais e da definição de uma hierarquia conceitual. Os conceitos representados nos mapas conceituais podem ser agrupados em três categorias: 1) tipos de interações intermoleculares; 2) propriedades moleculares que definem a natureza e as forças destas interações e 3) exemplos, fenômenos ou propriedades macroscópicas. Verifica-se ainda a centralidade dos conceitos de polaridade e polarizabilidade e suas relações para o desenvolvimento de uma compreensão mais completa do tema. Pensando em implicações didáticas, destaca-se que o uso desta estratégia pelo professor, construtor do mapa conceitual, pode auxiliá-lo na compreensão deste conhecimento de maneira mais integrada além de ajudálo a melhor planejar a abordagem de tais relações em sala de aula.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS)2021-11-18T20:24:30Z2021-11-18T20:24:30Z2020-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfJUNQUEIRA, M. M.; MAXIMIANO, F. A. Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), Aracaju, v. 10, n. 1, p. 87-106, 2020.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48507Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessJunqueira, Marianna MeirellesMaximiano, Flavio Antoniopor2021-11-18T20:24:59Zoai:localhost:1/48507Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-11-18T20:24:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
Obtaining the conceptual structure of intermolecular interactions transforming texts in concept maps
title Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
spellingShingle Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
Junqueira, Marianna Meirelles
Mapeamento conceitual
Ensino superior
Ensino e aprendizagem
Livros didáticos
Concept mapping
Higher education
Teaching and learning
Textbook
title_short Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
title_full Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
title_fullStr Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
title_full_unstemmed Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
title_sort Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais
author Junqueira, Marianna Meirelles
author_facet Junqueira, Marianna Meirelles
Maximiano, Flavio Antonio
author_role author
author2 Maximiano, Flavio Antonio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junqueira, Marianna Meirelles
Maximiano, Flavio Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Mapeamento conceitual
Ensino superior
Ensino e aprendizagem
Livros didáticos
Concept mapping
Higher education
Teaching and learning
Textbook
topic Mapeamento conceitual
Ensino superior
Ensino e aprendizagem
Livros didáticos
Concept mapping
Higher education
Teaching and learning
Textbook
description The present study aimed at obtaining concept maps about intermolecular interactions in chemistry textbooks commonly used in higher education. The conceptual maps were manually elaborated by marking the concepts in the texts, extracting the propositions between the concepts, and constructing a concept map with the conceptual relationship of the texts. From the obtained concept maps, we highlighted the most important concepts, the propositional relations between these concepts, the central concepts that allow unifying fundamental ideas and the definition of a conceptual hierarchy. The concepts represented in the concept maps can be grouped into three categories: 1) types of intermolecular interactions; 2) molecular properties that define the nature and forces of these interactions, and 3) examples, phenomena or macroscopic properties. Moreover, the centrality of the concepts polarity and polarizability and their relationship foster a more in-depth understanding of the topic. Concerning educational implications, the use of this strategy by the teacher, who elaborate the concept map, might assist in a deeper and integrated understanding of this knowledge, helping her/him to design a better plan and to determine the best approach to such relationships in the classroom.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05
2021-11-18T20:24:30Z
2021-11-18T20:24:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JUNQUEIRA, M. M.; MAXIMIANO, F. A. Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), Aracaju, v. 10, n. 1, p. 87-106, 2020.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48507
identifier_str_mv JUNQUEIRA, M. M.; MAXIMIANO, F. A. Obtenção da estrutura conceitual do tema interações intermoleculares através da transformação de textos em mapas conceituais. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), Aracaju, v. 10, n. 1, p. 87-106, 2020.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS)
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS)
dc.source.none.fl_str_mv Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online)
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439309842415616