Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449 |
Resumo: | The understanding of the status consumption in developed countries lacks studies demonstrating if is such foreign influence, and in which manner it is processed in national middle class when considering the differences in cultural capital. us, this work had the objective of analyzing the influence of “imported” products and lifestyles over the status consumption behavior of different levels of cultural capital of Brazilian middle class (class B) in a context of international travel. is qualitative and descriptive research was conducted using focus groups and individual semi-structured interviews with members of the middle class. For data analysis, the content analysis technique was used. Aer analyzing many status consumption items, this research concludes that the differences between the different levels of cultural capital are clearly processed in international travels, from the interest and planning of the travel to the interaction with the natives, distinguishing in the choice of destination and in the programming of the travels. In summary, the domain over another language and the adhesion to tour packages lead to differences in consumption behavior in international travels. |
id |
UFLA_eebacf092a3fbe3b2a9fa4cbaf6dee64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39449 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileiraThe cultural capital and international travel of brazilian middle classEl capital cultural y viajes internacionales de la clase media de BrasilCapital culturalConsumo de statusViagens internacionaisCultural capitalStatus consumptionInternational travelThe understanding of the status consumption in developed countries lacks studies demonstrating if is such foreign influence, and in which manner it is processed in national middle class when considering the differences in cultural capital. us, this work had the objective of analyzing the influence of “imported” products and lifestyles over the status consumption behavior of different levels of cultural capital of Brazilian middle class (class B) in a context of international travel. is qualitative and descriptive research was conducted using focus groups and individual semi-structured interviews with members of the middle class. For data analysis, the content analysis technique was used. Aer analyzing many status consumption items, this research concludes that the differences between the different levels of cultural capital are clearly processed in international travels, from the interest and planning of the travel to the interaction with the natives, distinguishing in the choice of destination and in the programming of the travels. In summary, the domain over another language and the adhesion to tour packages lead to differences in consumption behavior in international travels.O entendimento do consumo de status em países em desenvolvimento carece de estudos demonstrando se há influência estrangeira e de que modo ela se processa na classe média nacional diante das diferenças de capital cultural. Assim, este trabalho teve como objetivo analisar o comportamento de consumo de status de diferentes níveis de capital cultural da classe média (classe B) brasileira em um contexto de viagens internacionais. Esta pesquisa qualitativa e descritiva foi realizada via grupos de foco e entrevistas individuais semiestruturadas com integrantes da classe média e, para a análise dos dados, utilizou-se a técnica de análise de conteúdo. Após a análise de diversos itens de consumo de status, esta pesquisa concluiu que as diferenças entre os diferentes níveis de capital cultural se processam nitidamente em viagens internacionais, desde o interesse e planejamento da viagem até a interação com os nativos, passando pela distinção na escolha dos destinos e na programação das viagens. Simplificadamente, o domínio de outro idioma inicia-se, e a adesão aos pacotes turísticos levam a diferenças de comportamento de consumo em viagens internacionais.Universidade Federal do Rio de Janeiro2020-03-27T11:11:15Z2020-03-27T11:11:15Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA FILHO, C. G. da; FERNANDES, R. B.; REZENDE, D. C. de. Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 2019. Paginação irregular.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449Caderno Virtual de Turismoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Filho, Custódio Genésio daFernandes, Renato BorgesRezende, Daniel Carvalho depor2020-03-27T11:12:01Zoai:localhost:1/39449Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-03-27T11:12:01Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira The cultural capital and international travel of brazilian middle class El capital cultural y viajes internacionales de la clase media de Brasil |
title |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira |
spellingShingle |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira Costa Filho, Custódio Genésio da Capital cultural Consumo de status Viagens internacionais Cultural capital Status consumption International travel |
title_short |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira |
title_full |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira |
title_fullStr |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira |
title_full_unstemmed |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira |
title_sort |
Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira |
author |
Costa Filho, Custódio Genésio da |
author_facet |
Costa Filho, Custódio Genésio da Fernandes, Renato Borges Rezende, Daniel Carvalho de |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Renato Borges Rezende, Daniel Carvalho de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Filho, Custódio Genésio da Fernandes, Renato Borges Rezende, Daniel Carvalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capital cultural Consumo de status Viagens internacionais Cultural capital Status consumption International travel |
topic |
Capital cultural Consumo de status Viagens internacionais Cultural capital Status consumption International travel |
description |
The understanding of the status consumption in developed countries lacks studies demonstrating if is such foreign influence, and in which manner it is processed in national middle class when considering the differences in cultural capital. us, this work had the objective of analyzing the influence of “imported” products and lifestyles over the status consumption behavior of different levels of cultural capital of Brazilian middle class (class B) in a context of international travel. is qualitative and descriptive research was conducted using focus groups and individual semi-structured interviews with members of the middle class. For data analysis, the content analysis technique was used. Aer analyzing many status consumption items, this research concludes that the differences between the different levels of cultural capital are clearly processed in international travels, from the interest and planning of the travel to the interaction with the natives, distinguishing in the choice of destination and in the programming of the travels. In summary, the domain over another language and the adhesion to tour packages lead to differences in consumption behavior in international travels. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-03-27T11:11:15Z 2020-03-27T11:11:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA FILHO, C. G. da; FERNANDES, R. B.; REZENDE, D. C. de. Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 2019. Paginação irregular. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449 |
identifier_str_mv |
COSTA FILHO, C. G. da; FERNANDES, R. B.; REZENDE, D. C. de. Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 2019. Paginação irregular. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Virtual de Turismo reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550182299369472 |