Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Filho, Custódio Genésio da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Fernandes, Renato Borges, Rezende, Daniel Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449
Resumo: The understanding of the status consumption in developed countries lacks studies demonstrating if is such foreign influence, and in which manner it is processed in national middle class when considering the differences in cultural capital. us, this work had the objective of analyzing the influence of “imported” products and lifestyles over the status consumption behavior of different levels of cultural capital of Brazilian middle class (class B) in a context of international travel. is qualitative and descriptive research was conducted using focus groups and individual semi-structured interviews with members of the middle class. For data analysis, the content analysis technique was used. Aer analyzing many status consumption items, this research concludes that the differences between the different levels of cultural capital are clearly processed in international travels, from the interest and planning of the travel to the interaction with the natives, distinguishing in the choice of destination and in the programming of the travels. In summary, the domain over another language and the adhesion to tour packages lead to differences in consumption behavior in international travels.
id UFLA_eebacf092a3fbe3b2a9fa4cbaf6dee64
oai_identifier_str oai:localhost:1/39449
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileiraThe cultural capital and international travel of brazilian middle classEl capital cultural y viajes internacionales de la clase media de BrasilCapital culturalConsumo de statusViagens internacionaisCultural capitalStatus consumptionInternational travelThe understanding of the status consumption in developed countries lacks studies demonstrating if is such foreign influence, and in which manner it is processed in national middle class when considering the differences in cultural capital. us, this work had the objective of analyzing the influence of “imported” products and lifestyles over the status consumption behavior of different levels of cultural capital of Brazilian middle class (class B) in a context of international travel. is qualitative and descriptive research was conducted using focus groups and individual semi-structured interviews with members of the middle class. For data analysis, the content analysis technique was used. Aer analyzing many status consumption items, this research concludes that the differences between the different levels of cultural capital are clearly processed in international travels, from the interest and planning of the travel to the interaction with the natives, distinguishing in the choice of destination and in the programming of the travels. In summary, the domain over another language and the adhesion to tour packages lead to differences in consumption behavior in international travels.O entendimento do consumo de status em países em desenvolvimento carece de estudos demonstrando se há influência estrangeira e de que modo ela se processa na classe média nacional diante das diferenças de capital cultural. Assim, este trabalho teve como objetivo analisar o comportamento de consumo de status de diferentes níveis de capital cultural da classe média (classe B) brasileira em um contexto de viagens internacionais. Esta pesquisa qualitativa e descritiva foi realizada via grupos de foco e entrevistas individuais semiestruturadas com integrantes da classe média e, para a análise dos dados, utilizou-se a técnica de análise de conteúdo. Após a análise de diversos itens de consumo de status, esta pesquisa concluiu que as diferenças entre os diferentes níveis de capital cultural se processam nitidamente em viagens internacionais, desde o interesse e planejamento da viagem até a interação com os nativos, passando pela distinção na escolha dos destinos e na programação das viagens. Simplificadamente, o domínio de outro idioma inicia-se, e a adesão aos pacotes turísticos levam a diferenças de comportamento de consumo em viagens internacionais.Universidade Federal do Rio de Janeiro2020-03-27T11:11:15Z2020-03-27T11:11:15Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA FILHO, C. G. da; FERNANDES, R. B.; REZENDE, D. C. de. Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 2019. Paginação irregular.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449Caderno Virtual de Turismoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Filho, Custódio Genésio daFernandes, Renato BorgesRezende, Daniel Carvalho depor2020-03-27T11:12:01Zoai:localhost:1/39449Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-03-27T11:12:01Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
The cultural capital and international travel of brazilian middle class
El capital cultural y viajes internacionales de la clase media de Brasil
title Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
spellingShingle Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
Costa Filho, Custódio Genésio da
Capital cultural
Consumo de status
Viagens internacionais
Cultural capital
Status consumption
International travel
title_short Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
title_full Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
title_fullStr Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
title_full_unstemmed Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
title_sort Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira
author Costa Filho, Custódio Genésio da
author_facet Costa Filho, Custódio Genésio da
Fernandes, Renato Borges
Rezende, Daniel Carvalho de
author_role author
author2 Fernandes, Renato Borges
Rezende, Daniel Carvalho de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Filho, Custódio Genésio da
Fernandes, Renato Borges
Rezende, Daniel Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Capital cultural
Consumo de status
Viagens internacionais
Cultural capital
Status consumption
International travel
topic Capital cultural
Consumo de status
Viagens internacionais
Cultural capital
Status consumption
International travel
description The understanding of the status consumption in developed countries lacks studies demonstrating if is such foreign influence, and in which manner it is processed in national middle class when considering the differences in cultural capital. us, this work had the objective of analyzing the influence of “imported” products and lifestyles over the status consumption behavior of different levels of cultural capital of Brazilian middle class (class B) in a context of international travel. is qualitative and descriptive research was conducted using focus groups and individual semi-structured interviews with members of the middle class. For data analysis, the content analysis technique was used. Aer analyzing many status consumption items, this research concludes that the differences between the different levels of cultural capital are clearly processed in international travels, from the interest and planning of the travel to the interaction with the natives, distinguishing in the choice of destination and in the programming of the travels. In summary, the domain over another language and the adhesion to tour packages lead to differences in consumption behavior in international travels.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-03-27T11:11:15Z
2020-03-27T11:11:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA FILHO, C. G. da; FERNANDES, R. B.; REZENDE, D. C. de. Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 2019. Paginação irregular.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449
identifier_str_mv COSTA FILHO, C. G. da; FERNANDES, R. B.; REZENDE, D. C. de. Capital cultural e viagens internacionais da classe média brasileira. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 2019. Paginação irregular.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Virtual de Turismo
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550182299369472