Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Jonas Dutra
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42437
Resumo: The present work aims to elucidate the concept of probabilistic phenomena, focusing on problems worked in High School. Making up the historical context under which the Probability Theory was developed, we will highlight some precursors and their contributions in this way. We will also present the laws that underlie the aforementioned theory and their application in problem situations contextualized in the students’ daily lives, in order to instigate the perception and understanding of the random phenomena that surround us. For that, the classic, frequency and axiomatic definitions of probability will be presented, without neglecting the pre-acquired knowledge by the students on the subject, but in order to contribute to the solidification, deepening and expansion of this knowledge. The main discrete probability distribution models will also be addressed, as well as proposals for activities to be developed in the classroom with High School students, presenting through the examples of applications covered, how vast the pedagogical and interdisciplinary work space on the subject is, aimed not only at building knowledge to be applied in school activities, but also in the critical and conscious exercise of citizenship.
id UFLA_f41c310878df903dcdb3f40a17776774
oai_identifier_str oai:localhost:1/42437
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médioFenômenos probabilísticosTeoria das probabilidadesHistória da matemáticaModelos discretosMatemática - EnsinoProbabilistic phenomenaProbability theoryHistory of mathematicsDiscrete modelsMathematics - TeachingMatemáticaThe present work aims to elucidate the concept of probabilistic phenomena, focusing on problems worked in High School. Making up the historical context under which the Probability Theory was developed, we will highlight some precursors and their contributions in this way. We will also present the laws that underlie the aforementioned theory and their application in problem situations contextualized in the students’ daily lives, in order to instigate the perception and understanding of the random phenomena that surround us. For that, the classic, frequency and axiomatic definitions of probability will be presented, without neglecting the pre-acquired knowledge by the students on the subject, but in order to contribute to the solidification, deepening and expansion of this knowledge. The main discrete probability distribution models will also be addressed, as well as proposals for activities to be developed in the classroom with High School students, presenting through the examples of applications covered, how vast the pedagogical and interdisciplinary work space on the subject is, aimed not only at building knowledge to be applied in school activities, but also in the critical and conscious exercise of citizenship.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)O presente trabalho tem por objetivo elucidar o conceito de fenômenos probabilísticos, com enfoque em problemas trabalhados no Ensino Médio. Perfazendo o contexto histórico sob o qual foi desenvolvida a Teoria das Probabilidades, destacaremos alguns precursores e suas contribuições neste viés. Apresentaremos também as leis que fundamentam a teoria supracitada e a aplicação destas em situações-problema contextualizadas no cotidiano dos alunos, de maneira a instigar a percepção e o entendimento dos fenômenos de natureza aleatória que nos cercam. Para tanto, serão apresentadas as definições clássica, frequencial e axiomática de probabilidade, sem desprezarmos os conhecimentos pré-adquiridos pelos alunos acerca do assunto, mas sim com o intuito de contribuir com a solidificação, o aprofundamento e a ampliação destes conhecimentos. Também serão abordados os principais modelos discretos de distribuição de probabilidade, bem como propostas de atividades a serem desenvolvidas em sala de aula com estudantes do Ensino Médio, apresentando através dos exemplos de aplicações abordados, quão vasto é o espaço de trabalho pedagógico e interdisciplinar no assunto, voltado não somente à construção de conhecimentos para serem aplicados em atividades escolares, como também no exercício crítico e consciente da cidadania.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasSilva, Antonio Marcos Ferreira daSilva, Antonio Marcos Ferreira daFreitas, Adriana XavierLara, Danielle Franco NicolauSoares, Jonas Dutra2020-08-17T13:41:33Z2020-08-17T13:41:33Z2020-08-172020-07-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOARES, J. D. Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio. 2020. 98 p. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2020.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42437porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:55Zoai:localhost:1/42437Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:55Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
title Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
spellingShingle Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
Soares, Jonas Dutra
Fenômenos probabilísticos
Teoria das probabilidades
História da matemática
Modelos discretos
Matemática - Ensino
Probabilistic phenomena
Probability theory
History of mathematics
Discrete models
Mathematics - Teaching
Matemática
title_short Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
title_full Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
title_fullStr Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
title_full_unstemmed Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
title_sort Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio
author Soares, Jonas Dutra
author_facet Soares, Jonas Dutra
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Antonio Marcos Ferreira da
Silva, Antonio Marcos Ferreira da
Freitas, Adriana Xavier
Lara, Danielle Franco Nicolau
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Jonas Dutra
dc.subject.por.fl_str_mv Fenômenos probabilísticos
Teoria das probabilidades
História da matemática
Modelos discretos
Matemática - Ensino
Probabilistic phenomena
Probability theory
History of mathematics
Discrete models
Mathematics - Teaching
Matemática
topic Fenômenos probabilísticos
Teoria das probabilidades
História da matemática
Modelos discretos
Matemática - Ensino
Probabilistic phenomena
Probability theory
History of mathematics
Discrete models
Mathematics - Teaching
Matemática
description The present work aims to elucidate the concept of probabilistic phenomena, focusing on problems worked in High School. Making up the historical context under which the Probability Theory was developed, we will highlight some precursors and their contributions in this way. We will also present the laws that underlie the aforementioned theory and their application in problem situations contextualized in the students’ daily lives, in order to instigate the perception and understanding of the random phenomena that surround us. For that, the classic, frequency and axiomatic definitions of probability will be presented, without neglecting the pre-acquired knowledge by the students on the subject, but in order to contribute to the solidification, deepening and expansion of this knowledge. The main discrete probability distribution models will also be addressed, as well as proposals for activities to be developed in the classroom with High School students, presenting through the examples of applications covered, how vast the pedagogical and interdisciplinary work space on the subject is, aimed not only at building knowledge to be applied in school activities, but also in the critical and conscious exercise of citizenship.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-17T13:41:33Z
2020-08-17T13:41:33Z
2020-08-17
2020-07-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOARES, J. D. Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio. 2020. 98 p. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2020.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42437
identifier_str_mv SOARES, J. D. Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio. 2020. 98 p. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2020.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Matemática
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Matemática
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439333771968512