O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649 |
Resumo: | Due to importance of education to citizenship, discussions on this subject have been made frequently these days. Thus, research has indicated improvements in initial and continuing teacher training. The purpose was to discuss the use of daily field of reflection as a tool for teaching practice. The analysis was done by the daily reflections present in the field. The diaries were made by undergraduate students of chemistry during a thermochemical Thematic Teaching Unit, in classes of second years of high school in a school Minas Gerais state, Brazil. The analyzes were made according to the theoretical conceptions, and it was possible to observe the importance of the field diary use by pre-service chemistry teacher as a tool to reflection in dilemmas and, to help them also to reflect and change their attitude and improve their teaching practice. |
id |
UFLA_f8118ea2f0a2aa922e189cb934a6991a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/36649 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de QuímicaDiário de campoFormação inicial de professoresEnsino de químicaFielddiaryTeacher educationChemistry teachingDue to importance of education to citizenship, discussions on this subject have been made frequently these days. Thus, research has indicated improvements in initial and continuing teacher training. The purpose was to discuss the use of daily field of reflection as a tool for teaching practice. The analysis was done by the daily reflections present in the field. The diaries were made by undergraduate students of chemistry during a thermochemical Thematic Teaching Unit, in classes of second years of high school in a school Minas Gerais state, Brazil. The analyzes were made according to the theoretical conceptions, and it was possible to observe the importance of the field diary use by pre-service chemistry teacher as a tool to reflection in dilemmas and, to help them also to reflect and change their attitude and improve their teaching practice.Atualmente, o tema educação tem sido muito discutido devido a sua importância para a formação cidadã. Desde outrora, pesquisas indicam a necessidade da formação de profissionais qualificados e valorizados, tanto de forma inicial quanto contínua. Neste trabalho, discute-se a proposta do diário de campo como meio de reflexão sobre a prática docente. Para a análise, utilizou-se as reflexões apresentadas nos diários de campo confeccionados por licenciandos de Química durante o desenvolvimento de uma sequência de aulas relacionada a conceitos de termoquímica em turmas de segundos anos do Ensino Médio de uma escola estadual de Minas Gerais, Brasil. Observou-se o quanto é promissor a utilização do diário de campo como ferramenta de reflexão na formação inicial, auxiliando os licenciandos a refletirem sobre seus dilemas e suas ações de forma a melhorar a sua prática docente.Universidade Federal de Sergipe2019-09-05T19:07:00Z2019-09-05T19:07:00Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARBOSA, G. L. S. et al. O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química. Scientia Plena, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 1-12, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649Scientia Plenareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, G. L. S.Paulo, E. de M.Simões, L. K.Eleutério, M. W. de F.Jesus, P. R. deSuart, R. de C.por2019-09-05T19:07:00Zoai:localhost:1/36649Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-09-05T19:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
title |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
spellingShingle |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química Barbosa, G. L. S. Diário de campo Formação inicial de professores Ensino de química Fielddiary Teacher education Chemistry teaching |
title_short |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
title_full |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
title_fullStr |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
title_full_unstemmed |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
title_sort |
O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química |
author |
Barbosa, G. L. S. |
author_facet |
Barbosa, G. L. S. Paulo, E. de M. Simões, L. K. Eleutério, M. W. de F. Jesus, P. R. de Suart, R. de C. |
author_role |
author |
author2 |
Paulo, E. de M. Simões, L. K. Eleutério, M. W. de F. Jesus, P. R. de Suart, R. de C. |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, G. L. S. Paulo, E. de M. Simões, L. K. Eleutério, M. W. de F. Jesus, P. R. de Suart, R. de C. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diário de campo Formação inicial de professores Ensino de química Fielddiary Teacher education Chemistry teaching |
topic |
Diário de campo Formação inicial de professores Ensino de química Fielddiary Teacher education Chemistry teaching |
description |
Due to importance of education to citizenship, discussions on this subject have been made frequently these days. Thus, research has indicated improvements in initial and continuing teacher training. The purpose was to discuss the use of daily field of reflection as a tool for teaching practice. The analysis was done by the daily reflections present in the field. The diaries were made by undergraduate students of chemistry during a thermochemical Thematic Teaching Unit, in classes of second years of high school in a school Minas Gerais state, Brazil. The analyzes were made according to the theoretical conceptions, and it was possible to observe the importance of the field diary use by pre-service chemistry teacher as a tool to reflection in dilemmas and, to help them also to reflect and change their attitude and improve their teaching practice. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2019-09-05T19:07:00Z 2019-09-05T19:07:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARBOSA, G. L. S. et al. O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química. Scientia Plena, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 1-12, 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, G. L. S. et al. O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química. Scientia Plena, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 1-12, 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scientia Plena reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439142488637440 |