O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, G. L. S.
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Paulo, E. de M., Simões, L. K., Eleutério, M. W. de F., Jesus, P. R. de, Suart, R. de C.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649
Resumo: Due to importance of education to citizenship, discussions on this subject have been made frequently these days. Thus, research has indicated improvements in initial and continuing teacher training. The purpose was to discuss the use of daily field of reflection as a tool for teaching practice. The analysis was done by the daily reflections present in the field. The diaries were made by undergraduate students of chemistry during a thermochemical Thematic Teaching Unit, in classes of second years of high school in a school Minas Gerais state, Brazil. The analyzes were made according to the theoretical conceptions, and it was possible to observe the importance of the field diary use by pre-service chemistry teacher as a tool to reflection in dilemmas and, to help them also to reflect and change their attitude and improve their teaching practice.
id UFLA_f8118ea2f0a2aa922e189cb934a6991a
oai_identifier_str oai:localhost:1/36649
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de QuímicaDiário de campoFormação inicial de professoresEnsino de químicaFielddiaryTeacher educationChemistry teachingDue to importance of education to citizenship, discussions on this subject have been made frequently these days. Thus, research has indicated improvements in initial and continuing teacher training. The purpose was to discuss the use of daily field of reflection as a tool for teaching practice. The analysis was done by the daily reflections present in the field. The diaries were made by undergraduate students of chemistry during a thermochemical Thematic Teaching Unit, in classes of second years of high school in a school Minas Gerais state, Brazil. The analyzes were made according to the theoretical conceptions, and it was possible to observe the importance of the field diary use by pre-service chemistry teacher as a tool to reflection in dilemmas and, to help them also to reflect and change their attitude and improve their teaching practice.Atualmente, o tema educação tem sido muito discutido devido a sua importância para a formação cidadã. Desde outrora, pesquisas indicam a necessidade da formação de profissionais qualificados e valorizados, tanto de forma inicial quanto contínua. Neste trabalho, discute-se a proposta do diário de campo como meio de reflexão sobre a prática docente. Para a análise, utilizou-se as reflexões apresentadas nos diários de campo confeccionados por licenciandos de Química durante o desenvolvimento de uma sequência de aulas relacionada a conceitos de termoquímica em turmas de segundos anos do Ensino Médio de uma escola estadual de Minas Gerais, Brasil. Observou-se o quanto é promissor a utilização do diário de campo como ferramenta de reflexão na formação inicial, auxiliando os licenciandos a refletirem sobre seus dilemas e suas ações de forma a melhorar a sua prática docente.Universidade Federal de Sergipe2019-09-05T19:07:00Z2019-09-05T19:07:00Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARBOSA, G. L. S. et al. O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química. Scientia Plena, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 1-12, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649Scientia Plenareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, G. L. S.Paulo, E. de M.Simões, L. K.Eleutério, M. W. de F.Jesus, P. R. deSuart, R. de C.por2019-09-05T19:07:00Zoai:localhost:1/36649Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-09-05T19:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
title O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
spellingShingle O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
Barbosa, G. L. S.
Diário de campo
Formação inicial de professores
Ensino de química
Fielddiary
Teacher education
Chemistry teaching
title_short O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
title_full O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
title_fullStr O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
title_full_unstemmed O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
title_sort O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química
author Barbosa, G. L. S.
author_facet Barbosa, G. L. S.
Paulo, E. de M.
Simões, L. K.
Eleutério, M. W. de F.
Jesus, P. R. de
Suart, R. de C.
author_role author
author2 Paulo, E. de M.
Simões, L. K.
Eleutério, M. W. de F.
Jesus, P. R. de
Suart, R. de C.
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, G. L. S.
Paulo, E. de M.
Simões, L. K.
Eleutério, M. W. de F.
Jesus, P. R. de
Suart, R. de C.
dc.subject.por.fl_str_mv Diário de campo
Formação inicial de professores
Ensino de química
Fielddiary
Teacher education
Chemistry teaching
topic Diário de campo
Formação inicial de professores
Ensino de química
Fielddiary
Teacher education
Chemistry teaching
description Due to importance of education to citizenship, discussions on this subject have been made frequently these days. Thus, research has indicated improvements in initial and continuing teacher training. The purpose was to discuss the use of daily field of reflection as a tool for teaching practice. The analysis was done by the daily reflections present in the field. The diaries were made by undergraduate students of chemistry during a thermochemical Thematic Teaching Unit, in classes of second years of high school in a school Minas Gerais state, Brazil. The analyzes were made according to the theoretical conceptions, and it was possible to observe the importance of the field diary use by pre-service chemistry teacher as a tool to reflection in dilemmas and, to help them also to reflect and change their attitude and improve their teaching practice.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2019-09-05T19:07:00Z
2019-09-05T19:07:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, G. L. S. et al. O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química. Scientia Plena, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 1-12, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649
identifier_str_mv BARBOSA, G. L. S. et al. O caderno de campo como instrumento de reflexão para a formação inicial de professores de Química. Scientia Plena, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 1-12, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Scientia Plena
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439142488637440