Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334 |
Resumo: | The objective of this article is to identify the cultural elements that make the organizational process more difficult to be developed focused on the theoretical social management. The text was divided into four parts. First, related social management concept was approached and it was possible to notice that it differed from other modules. Secondly, it was presented concepts of organizational learning, focusing on the social capital and the social network formation. Third, the cultural obstacles experienced by organizational learning, which blocks out the social management development. Fourth and last, shows somepossible initiatives for overcoming the identified barriers. Among them: the production of ethnographic research and also that the promotion of some researches with multidisciplinary teams. It’s expected that the studies association focused on cognitive and social practice approach would be an alternative, due to the possibility of complementary sense of work, englobing social, historical and cognitive aspects. |
id |
UFLA_fa159fb694c49c1a1f8f08788e7fb530 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/28334 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão socialGestão socialAprendizagem organizacionalCapital socialRedes sociaisSocial managementOrganizational learningSocial capitalSocial networksThe objective of this article is to identify the cultural elements that make the organizational process more difficult to be developed focused on the theoretical social management. The text was divided into four parts. First, related social management concept was approached and it was possible to notice that it differed from other modules. Secondly, it was presented concepts of organizational learning, focusing on the social capital and the social network formation. Third, the cultural obstacles experienced by organizational learning, which blocks out the social management development. Fourth and last, shows somepossible initiatives for overcoming the identified barriers. Among them: the production of ethnographic research and also that the promotion of some researches with multidisciplinary teams. It’s expected that the studies association focused on cognitive and social practice approach would be an alternative, due to the possibility of complementary sense of work, englobing social, historical and cognitive aspects.O objetivo deste ensaio teórico é identificar elementos culturais que dificultam o processo de aprendizagem organizacional, voltado para o constructo teórico da gestão social. Para tanto, o texto foi divido em quatro partes. Na primeira, são abordados aspectos relativos ao conceito de gestão social diferenciando-a de outros modelos de gestão. Na segunda parte são apresentadas noções de aprendizagem organizacional, focalizando a importância do capital social e da formação de redes sociais. Na terceira parte são identificados os entraves culturais vivenciados pela aprendizagem organizacional, os quais limitam o desenvolvimento da gestão social. Na última parte sinaliza-se para possíveis iniciativas de superação dos entraves identificados. Entre eles: a realização de pesquisas etnográficas e a promoção de trabalhos de pesquisa com equipes multidisciplinares. Acredita-se que a associação de estudos focando a abordagem cognitivista e a socioprática seria uma alternativa, pois é possível trabalhar em um sentido complementar, englobando aspectos sociais, históricos e cognitivos.Universidade de Santa Cruz do Sul2017-12-27T16:53:47Z2017-12-27T16:53:47Z2012-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, D. M.; PEREIRA, J. R. Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, n. 35, p. 176-198, jan./jun. 2012.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334Estudos do CEPEreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Daniela MeirellesPereira, Jose Robertopor2023-05-31T18:06:16Zoai:localhost:1/28334Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-31T18:06:16Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
title |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
spellingShingle |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social Andrade, Daniela Meirelles Gestão social Aprendizagem organizacional Capital social Redes sociais Social management Organizational learning Social capital Social networks |
title_short |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
title_full |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
title_fullStr |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
title_full_unstemmed |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
title_sort |
Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social |
author |
Andrade, Daniela Meirelles |
author_facet |
Andrade, Daniela Meirelles Pereira, Jose Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Jose Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Daniela Meirelles Pereira, Jose Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão social Aprendizagem organizacional Capital social Redes sociais Social management Organizational learning Social capital Social networks |
topic |
Gestão social Aprendizagem organizacional Capital social Redes sociais Social management Organizational learning Social capital Social networks |
description |
The objective of this article is to identify the cultural elements that make the organizational process more difficult to be developed focused on the theoretical social management. The text was divided into four parts. First, related social management concept was approached and it was possible to notice that it differed from other modules. Secondly, it was presented concepts of organizational learning, focusing on the social capital and the social network formation. Third, the cultural obstacles experienced by organizational learning, which blocks out the social management development. Fourth and last, shows somepossible initiatives for overcoming the identified barriers. Among them: the production of ethnographic research and also that the promotion of some researches with multidisciplinary teams. It’s expected that the studies association focused on cognitive and social practice approach would be an alternative, due to the possibility of complementary sense of work, englobing social, historical and cognitive aspects. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01 2017-12-27T16:53:47Z 2017-12-27T16:53:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, D. M.; PEREIRA, J. R. Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, n. 35, p. 176-198, jan./jun. 2012. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, D. M.; PEREIRA, J. R. Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, n. 35, p. 176-198, jan./jun. 2012. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Santa Cruz do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Santa Cruz do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos do CEPE reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835179900731392 |