Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Daniela Meirelles
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pereira, Jose Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334
Resumo: The objective of this article is to identify the cultural elements that make the organizational process more difficult to be developed focused on the theoretical social management. The text was divided into four parts. First, related social management concept was approached and it was possible to notice that it differed from other modules. Secondly, it was presented concepts of organizational learning, focusing on the social capital and the social network formation. Third, the cultural obstacles experienced by organizational learning, which blocks out the social management development. Fourth and last, shows somepossible initiatives for overcoming the identified barriers. Among them: the production of ethnographic research and also that the promotion of some researches with multidisciplinary teams. It’s expected that the studies association focused on cognitive and social practice approach would be an alternative, due to the possibility of complementary sense of work, englobing social, historical and cognitive aspects.
id UFLA_fa159fb694c49c1a1f8f08788e7fb530
oai_identifier_str oai:localhost:1/28334
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão socialGestão socialAprendizagem organizacionalCapital socialRedes sociaisSocial managementOrganizational learningSocial capitalSocial networksThe objective of this article is to identify the cultural elements that make the organizational process more difficult to be developed focused on the theoretical social management. The text was divided into four parts. First, related social management concept was approached and it was possible to notice that it differed from other modules. Secondly, it was presented concepts of organizational learning, focusing on the social capital and the social network formation. Third, the cultural obstacles experienced by organizational learning, which blocks out the social management development. Fourth and last, shows somepossible initiatives for overcoming the identified barriers. Among them: the production of ethnographic research and also that the promotion of some researches with multidisciplinary teams. It’s expected that the studies association focused on cognitive and social practice approach would be an alternative, due to the possibility of complementary sense of work, englobing social, historical and cognitive aspects.O objetivo deste ensaio teórico é identificar elementos culturais que dificultam o processo de aprendizagem organizacional, voltado para o constructo teórico da gestão social. Para tanto, o texto foi divido em quatro partes. Na primeira, são abordados aspectos relativos ao conceito de gestão social diferenciando-a de outros modelos de gestão. Na segunda parte são apresentadas noções de aprendizagem organizacional, focalizando a importância do capital social e da formação de redes sociais. Na terceira parte são identificados os entraves culturais vivenciados pela aprendizagem organizacional, os quais limitam o desenvolvimento da gestão social. Na última parte sinaliza-se para possíveis iniciativas de superação dos entraves identificados. Entre eles: a realização de pesquisas etnográficas e a promoção de trabalhos de pesquisa com equipes multidisciplinares. Acredita-se que a associação de estudos focando a abordagem cognitivista e a socioprática seria uma alternativa, pois é possível trabalhar em um sentido complementar, englobando aspectos sociais, históricos e cognitivos.Universidade de Santa Cruz do Sul2017-12-27T16:53:47Z2017-12-27T16:53:47Z2012-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, D. M.; PEREIRA, J. R. Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, n. 35, p. 176-198, jan./jun. 2012.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334Estudos do CEPEreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Daniela MeirellesPereira, Jose Robertopor2023-05-31T18:06:16Zoai:localhost:1/28334Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-31T18:06:16Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
title Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
spellingShingle Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
Andrade, Daniela Meirelles
Gestão social
Aprendizagem organizacional
Capital social
Redes sociais
Social management
Organizational learning
Social capital
Social networks
title_short Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
title_full Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
title_fullStr Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
title_full_unstemmed Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
title_sort Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social
author Andrade, Daniela Meirelles
author_facet Andrade, Daniela Meirelles
Pereira, Jose Roberto
author_role author
author2 Pereira, Jose Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Daniela Meirelles
Pereira, Jose Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão social
Aprendizagem organizacional
Capital social
Redes sociais
Social management
Organizational learning
Social capital
Social networks
topic Gestão social
Aprendizagem organizacional
Capital social
Redes sociais
Social management
Organizational learning
Social capital
Social networks
description The objective of this article is to identify the cultural elements that make the organizational process more difficult to be developed focused on the theoretical social management. The text was divided into four parts. First, related social management concept was approached and it was possible to notice that it differed from other modules. Secondly, it was presented concepts of organizational learning, focusing on the social capital and the social network formation. Third, the cultural obstacles experienced by organizational learning, which blocks out the social management development. Fourth and last, shows somepossible initiatives for overcoming the identified barriers. Among them: the production of ethnographic research and also that the promotion of some researches with multidisciplinary teams. It’s expected that the studies association focused on cognitive and social practice approach would be an alternative, due to the possibility of complementary sense of work, englobing social, historical and cognitive aspects.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01
2017-12-27T16:53:47Z
2017-12-27T16:53:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, D. M.; PEREIRA, J. R. Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, n. 35, p. 176-198, jan./jun. 2012.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334
identifier_str_mv ANDRADE, D. M.; PEREIRA, J. R. Entraves culturais de aprendizagem organizacional no contexto da gestão social. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, n. 35, p. 176-198, jan./jun. 2012.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Santa Cruz do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Santa Cruz do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Estudos do CEPE
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835179900731392