As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48998 |
Resumo: | Over time, the importance of initial teacher education has been increasingly recognized and valued. The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), a program where undergraduate students have the opportunity to experience their school routine, has important contributions to this training. In this work we will do an analysis of own practice in a school in the municipality of Lavras, where, during the supervised internship, classes from a two-month term were taught to students in the 2nd year of high school. The activities were developed from the experiences and knowledge acquired in the PIBID of Biology at UFLA. Each class was reported and subsequently analyzed. As a result, we found themes considered by the literature to be of quality training. Therefore, we believe that the experiences of PIBID were significant for the formation of the scholarship holder. |
id |
UFLA_fd43775eadd89610d0bba49822898e46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/48998 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria práticaThe formative experiences of the Biology PIBID developed in the supervised stage of licensing: An analysis of the own practiceLas experiencias formativas de la Biología PIBID desarrolladas en la etapa supervisada de licenciamiento: un análisis de la práctica propiaFormação InicialIniciação a DocênciaEstágio SupervisionadoInitial TrainingTeaching InitiationScholarshipSupervised InternshipBolsistasOver time, the importance of initial teacher education has been increasingly recognized and valued. The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), a program where undergraduate students have the opportunity to experience their school routine, has important contributions to this training. In this work we will do an analysis of own practice in a school in the municipality of Lavras, where, during the supervised internship, classes from a two-month term were taught to students in the 2nd year of high school. The activities were developed from the experiences and knowledge acquired in the PIBID of Biology at UFLA. Each class was reported and subsequently analyzed. As a result, we found themes considered by the literature to be of quality training. Therefore, we believe that the experiences of PIBID were significant for the formation of the scholarship holder.Com o passar do tempo, a importância da formação inicial de professores tem sido cada vez mais reconhecida e valorizada. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID), um programa onde os licenciandos tem a oportunidade de vivenciar a rotina escolar, tem importantes contribuições para essa formação. Neste trabalho faremos uma análise de própria prática numa escola do município de Lavras, onde, durante o estágio supervisionado, foram ministradas aulas de um bimestre letivo aos alunos do 2º ano do Ensino Médio. As atividades foram desenvolvidas a partir das experiências e conhecimentos adquiridos no PIBID de Biologia da UFLA. Cada aula foi relatada e, posteriormente analisada. Como resultados, encontramos temas considerados pela literatura como de uma formação de qualidade. Sendo assim, consideramos que as experiências do PIBID foram significativas para a formação da bolsista.Faculdade Sul Fluminense2022-01-24T21:41:34Z2022-01-24T21:41:34Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, B. C. H.; GONÇALVES, L. V.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, p. 224-235, 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.22408/reva602021802224-235.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48998Revista Valorereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bárbara Cristina HeitorGonçalves, Laise VieiraNascimento Junior, Antônio Fernandespor2022-01-24T21:42:15Zoai:localhost:1/48998Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-01-24T21:42:15Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática The formative experiences of the Biology PIBID developed in the supervised stage of licensing: An analysis of the own practice Las experiencias formativas de la Biología PIBID desarrolladas en la etapa supervisada de licenciamiento: un análisis de la práctica propia |
title |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática |
spellingShingle |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática Silva, Bárbara Cristina Heitor Formação Inicial Iniciação a Docência Estágio Supervisionado Initial Training Teaching Initiation Scholarship Supervised Internship Bolsistas |
title_short |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática |
title_full |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática |
title_fullStr |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática |
title_full_unstemmed |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática |
title_sort |
As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática |
author |
Silva, Bárbara Cristina Heitor |
author_facet |
Silva, Bárbara Cristina Heitor Gonçalves, Laise Vieira Nascimento Junior, Antônio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Laise Vieira Nascimento Junior, Antônio Fernandes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bárbara Cristina Heitor Gonçalves, Laise Vieira Nascimento Junior, Antônio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Inicial Iniciação a Docência Estágio Supervisionado Initial Training Teaching Initiation Scholarship Supervised Internship Bolsistas |
topic |
Formação Inicial Iniciação a Docência Estágio Supervisionado Initial Training Teaching Initiation Scholarship Supervised Internship Bolsistas |
description |
Over time, the importance of initial teacher education has been increasingly recognized and valued. The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), a program where undergraduate students have the opportunity to experience their school routine, has important contributions to this training. In this work we will do an analysis of own practice in a school in the municipality of Lavras, where, during the supervised internship, classes from a two-month term were taught to students in the 2nd year of high school. The activities were developed from the experiences and knowledge acquired in the PIBID of Biology at UFLA. Each class was reported and subsequently analyzed. As a result, we found themes considered by the literature to be of quality training. Therefore, we believe that the experiences of PIBID were significant for the formation of the scholarship holder. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-01-24T21:41:34Z 2022-01-24T21:41:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, B. C. H.; GONÇALVES, L. V.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, p. 224-235, 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.22408/reva602021802224-235. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48998 |
identifier_str_mv |
SILVA, B. C. H.; GONÇALVES, L. V.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. As experiências formativas do PIBID de Biologia desenvolvidas no estágio supervisionado de licenciatura: uma análise da própria prática. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, p. 224-235, 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.22408/reva602021802224-235. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade Sul Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade Sul Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Valore reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835089472585728 |