Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frazão, Maria das Dores Cardoso
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252
Resumo: This is the result of research on the training and practices of directors of school groups in Maranhão. We ansalzed the memories about the formation of directors of the groups. One of the questions investigated was how did the female teachers turn into directors? So we studied their educational background and professional trajectory. The concept of memory leads the theoretical assumptions of the investigation as it works with the methodological perspective of Verbal History. Memory also has its limitations, it is a continuously updated reconstruction of the past. Up to speed on this, I conducted interviews with female directors who worked in the School Groups in the capital and in the interior of Maranhão. The study shows the importance of knowing their experiences, knowledge and practices.
id UFMA-3_042acfb4fea432f34eda47b0671b4c4f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18252
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling Trajetórias de diretoras de grupos escolares do MaranhãoTrajectories of directors of school groups of Maranhão Trayectorias de los directores de grupos escolares en Maranhão grupos escolaresprofesoresdirectoresgrupos escolaresprofessorasdiretorasschool groupsteachersdirectorsThis is the result of research on the training and practices of directors of school groups in Maranhão. We ansalzed the memories about the formation of directors of the groups. One of the questions investigated was how did the female teachers turn into directors? So we studied their educational background and professional trajectory. The concept of memory leads the theoretical assumptions of the investigation as it works with the methodological perspective of Verbal History. Memory also has its limitations, it is a continuously updated reconstruction of the past. Up to speed on this, I conducted interviews with female directors who worked in the School Groups in the capital and in the interior of Maranhão. The study shows the importance of knowing their experiences, knowledge and practices. Este es el resultado de una investigación sobre la formación y las prácticas de los directores de grupos escolares en Maranhão. Analizamos las memorias sobre la formación de directores de los grupos. Una de las preguntas investigadas fue ¿cómo se constituyen los profesores como directores? Así, estudiamos su formación y trayectoria profesional docente. El concepto de memoria orienta los supuestos teóricos de la investigación una vez que se trabaja con la perspectiva metodológica de la Historia Oral. La memoria también presenta sus limitaciones, es una reconstrucción del pasado continuamente actualizada. Se realizaron entrevistas con directores que trabajaban en los Grupos Escolares de la capital y del interior de Maranhão. El studio muestra la importancia de conocer sus experiencias, saberes y practices.Trata-se de resultado de pesquisa sobre a formação e as práticas de diretoras dos grupos escolares no Maranhão. Analisamos as memórias sobre a formação de diretoras dos grupos. Uma das questões investigadas foi de que modo as professoras se constituem diretoras? Desse modo, estudamos sua formação e trajetória profissional docente. O conceito de memória norteia os pressupostos teóricos da investigação uma vez que se trabalha com a perspectiva metodológica da História Oral. A memória também apresenta suas limitações, é uma reconstrução continuamente atualizada do passado. Realizamos entrevistas com diretoras que atuaram nos Grupos Escolares da capital e do interior maranhense. O estudo mostra a importância de conhecermos suas experiências, saberes e práticas.  Universidade Federal do Maranhão2023-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/1825210.18764/2358-4319v16n1.2023.13Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 1, jan./abr. 2023; 317-3432358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252/11739Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrazão, Maria das Dores Cardoso2023-05-07T02:41:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18252Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-05-07T02:41:33Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
Trajectories of directors of school groups of Maranhão
Trayectorias de los directores de grupos escolares en Maranhão
title Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
spellingShingle Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
Frazão, Maria das Dores Cardoso
grupos escolares
profesores
directores
grupos escolares
professoras
diretoras
school groups
teachers
directors
title_short Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
title_full Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
title_fullStr Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
title_full_unstemmed Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
title_sort Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
author Frazão, Maria das Dores Cardoso
author_facet Frazão, Maria das Dores Cardoso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frazão, Maria das Dores Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv grupos escolares
profesores
directores
grupos escolares
professoras
diretoras
school groups
teachers
directors
topic grupos escolares
profesores
directores
grupos escolares
professoras
diretoras
school groups
teachers
directors
description This is the result of research on the training and practices of directors of school groups in Maranhão. We ansalzed the memories about the formation of directors of the groups. One of the questions investigated was how did the female teachers turn into directors? So we studied their educational background and professional trajectory. The concept of memory leads the theoretical assumptions of the investigation as it works with the methodological perspective of Verbal History. Memory also has its limitations, it is a continuously updated reconstruction of the past. Up to speed on this, I conducted interviews with female directors who worked in the School Groups in the capital and in the interior of Maranhão. The study shows the importance of knowing their experiences, knowledge and practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252
10.18764/2358-4319v16n1.2023.13
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v16n1.2023.13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252/11739
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 1, jan./abr. 2023; 317-343
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711322159448064