Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252 |
Resumo: | This is the result of research on the training and practices of directors of school groups in Maranhão. We ansalzed the memories about the formation of directors of the groups. One of the questions investigated was how did the female teachers turn into directors? So we studied their educational background and professional trajectory. The concept of memory leads the theoretical assumptions of the investigation as it works with the methodological perspective of Verbal History. Memory also has its limitations, it is a continuously updated reconstruction of the past. Up to speed on this, I conducted interviews with female directors who worked in the School Groups in the capital and in the interior of Maranhão. The study shows the importance of knowing their experiences, knowledge and practices. |
id |
UFMA-3_042acfb4fea432f34eda47b0671b4c4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18252 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do MaranhãoTrajectories of directors of school groups of Maranhão Trayectorias de los directores de grupos escolares en Maranhão grupos escolaresprofesoresdirectoresgrupos escolaresprofessorasdiretorasschool groupsteachersdirectorsThis is the result of research on the training and practices of directors of school groups in Maranhão. We ansalzed the memories about the formation of directors of the groups. One of the questions investigated was how did the female teachers turn into directors? So we studied their educational background and professional trajectory. The concept of memory leads the theoretical assumptions of the investigation as it works with the methodological perspective of Verbal History. Memory also has its limitations, it is a continuously updated reconstruction of the past. Up to speed on this, I conducted interviews with female directors who worked in the School Groups in the capital and in the interior of Maranhão. The study shows the importance of knowing their experiences, knowledge and practices. Este es el resultado de una investigación sobre la formación y las prácticas de los directores de grupos escolares en Maranhão. Analizamos las memorias sobre la formación de directores de los grupos. Una de las preguntas investigadas fue ¿cómo se constituyen los profesores como directores? Así, estudiamos su formación y trayectoria profesional docente. El concepto de memoria orienta los supuestos teóricos de la investigación una vez que se trabaja con la perspectiva metodológica de la Historia Oral. La memoria también presenta sus limitaciones, es una reconstrucción del pasado continuamente actualizada. Se realizaron entrevistas con directores que trabajaban en los Grupos Escolares de la capital y del interior de Maranhão. El studio muestra la importancia de conocer sus experiencias, saberes y practices.Trata-se de resultado de pesquisa sobre a formação e as práticas de diretoras dos grupos escolares no Maranhão. Analisamos as memórias sobre a formação de diretoras dos grupos. Uma das questões investigadas foi de que modo as professoras se constituem diretoras? Desse modo, estudamos sua formação e trajetória profissional docente. O conceito de memória norteia os pressupostos teóricos da investigação uma vez que se trabalha com a perspectiva metodológica da História Oral. A memória também apresenta suas limitações, é uma reconstrução continuamente atualizada do passado. Realizamos entrevistas com diretoras que atuaram nos Grupos Escolares da capital e do interior maranhense. O estudo mostra a importância de conhecermos suas experiências, saberes e práticas. Universidade Federal do Maranhão2023-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/1825210.18764/2358-4319v16n1.2023.13Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 1, jan./abr. 2023; 317-3432358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252/11739Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrazão, Maria das Dores Cardoso2023-05-07T02:41:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18252Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-05-07T02:41:33Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão Trajectories of directors of school groups of Maranhão Trayectorias de los directores de grupos escolares en Maranhão |
title |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão |
spellingShingle |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão Frazão, Maria das Dores Cardoso grupos escolares profesores directores grupos escolares professoras diretoras school groups teachers directors |
title_short |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão |
title_full |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão |
title_fullStr |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão |
title_full_unstemmed |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão |
title_sort |
Trajetórias de diretoras de grupos escolares do Maranhão |
author |
Frazão, Maria das Dores Cardoso |
author_facet |
Frazão, Maria das Dores Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frazão, Maria das Dores Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
grupos escolares profesores directores grupos escolares professoras diretoras school groups teachers directors |
topic |
grupos escolares profesores directores grupos escolares professoras diretoras school groups teachers directors |
description |
This is the result of research on the training and practices of directors of school groups in Maranhão. We ansalzed the memories about the formation of directors of the groups. One of the questions investigated was how did the female teachers turn into directors? So we studied their educational background and professional trajectory. The concept of memory leads the theoretical assumptions of the investigation as it works with the methodological perspective of Verbal History. Memory also has its limitations, it is a continuously updated reconstruction of the past. Up to speed on this, I conducted interviews with female directors who worked in the School Groups in the capital and in the interior of Maranhão. The study shows the importance of knowing their experiences, knowledge and practices. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252 10.18764/2358-4319v16n1.2023.13 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v16n1.2023.13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18252/11739 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 1, jan./abr. 2023; 317-343 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322159448064 |