Interseccionalidade e imagens de controle: os conceitos de raça, gênero e infância e a constituição da autoidentificação de meninas negras
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21551 |
Resumo: | Intersectionality, a concept originally developed by Black women, highlights inequalities and oppressions within the social structure. Thinking in an intersectional way refers to the recognition of multiple exclusions. It is about how the identity of a social group is influenced not only by racism but also by other structures and oppressions when considering data related to ethnicity, gender, and socio-economic context. This article aims to relate fundamental concepts such as identity, race, ethnicity, and childhood to fuel the debate about the social space of Black girls in Brazil. To achieve this goal, a qualitative approach was adopted, developed through bibliographic research, prioritizing the work of Black researchers to contribute to the reflection on environments and relationships that foster the development of a positive Black identity. |
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Interseccionalidade e imagens de controle: os conceitos de raça, gênero e infância e a constituição da autoidentificação de meninas negras Intersectionality and controlling images: the concepts of race, gender, and childhood and the formation of selft-identification for black gilrs Interseccionalidad y imagen de control: los conceptos de raza, género e infancia y la construcción de la autoidentificación de niñas negras educação antirracistainterseccionalidade menina negraRacismoInfância Negraeducación antirracistainterseccionalidadniña negraanti-racist educationintersectionalityblack girlIntersectionality, a concept originally developed by Black women, highlights inequalities and oppressions within the social structure. Thinking in an intersectional way refers to the recognition of multiple exclusions. It is about how the identity of a social group is influenced not only by racism but also by other structures and oppressions when considering data related to ethnicity, gender, and socio-economic context. This article aims to relate fundamental concepts such as identity, race, ethnicity, and childhood to fuel the debate about the social space of Black girls in Brazil. To achieve this goal, a qualitative approach was adopted, developed through bibliographic research, prioritizing the work of Black researchers to contribute to the reflection on environments and relationships that foster the development of a positive Black identity. La interseccionalidad, un concepto elaborado originalmente por mujeres negras, pone de relieve las desigualdades y opresiones dentro de la estructura social. Pensar de manera interseccional alude a la revelación de múltiples exclusiones. Se trata de cómo la identidad de un grupo social está atravesada no solo por el racismo, sino también por otras estructuras y opresiones al considerar conjuntamente datos relacionados con la etnia, el género y el contexto socioeconómico. Este artículo tiene como objetivo relacionar conceptos fundamentales como identidad, raza, etnia e infancia para alimentar el debate sobre el espacio social de las niñas negras en Brasil. Para lograr este objetivo, se adoptó un enfoque cualitativo, desarrollado a través de investigación bibliográfica, priorizando la producción de investigadores negros y negras para contribuir a la reflexión sobre entornos y relaciones favorables a la construcción de una identidad negra positiva.A interseccionalidade, conceito elaborado originariamente por mulheres negras, evidencia desigualdades e opressões dentro da estrutura social. Pensar de modo interseccional alude à revelação das múltiplas exclusões. Trata-se de como a identidade de um grupo social é perpassado não só pelo racismo como por outras estruturas e opressões ao considerar conjuntamente dados relacionados à etnia, gênero e contexto socioeconômico. Este artigo visa a relacionar conceitos fundamentais como: identidade, raça, etnia e infância a fim de alimentar o debate sobre o espaço social das meninas negras no Brasil. Para atingir este objetivo, adotou-se uma abordagem qualitativa, desenvolvida por meio de pesquisa bibliográfica priorizando a produção de pesquisadores negros e negras com o intuito de contribuir para a reflexão sobre ambientes e relações favoráveis à edificação de uma identidade negra positiva.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2155110.18764/2358-4319v16n3.2023.44Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 174-2022358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21551/12119Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKlein, Ana MariaCosta, Juliana dos Santos2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21551Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
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Intersectionality, a concept originally developed by Black women, highlights inequalities and oppressions within the social structure. Thinking in an intersectional way refers to the recognition of multiple exclusions. It is about how the identity of a social group is influenced not only by racism but also by other structures and oppressions when considering data related to ethnicity, gender, and socio-economic context. This article aims to relate fundamental concepts such as identity, race, ethnicity, and childhood to fuel the debate about the social space of Black girls in Brazil. To achieve this goal, a qualitative approach was adopted, developed through bibliographic research, prioritizing the work of Black researchers to contribute to the reflection on environments and relationships that foster the development of a positive Black identity. |
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