The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319 |
Resumo: | In this article we present the notion of critical interculturality by the author Catherine Walsh, considering how important this notion is for the teacher of non-confessional, non-proselist Religious Education, based on Sciences of Religion. Namely, taking into account that the term interculturality appears in the National Common Curriculum Base for Religious Education, as well as in the Reference Curriculum for Religious Education of the State of Minas Gerais, and in the Curriculum Guidelines for the Degree in Religious Sciences - core area of Religious Education -, this article presents, in addition to these documents, Catherine Walsh's notion of critical interculturality. This is because Walsh's notion makes it possible to problematize the very notion of interculturality, as well as opening up a powerful possibility on different religions, work that should decisively for work collaborate in the fight against religious discrimination, violence, prejudice, racism, and invisibilization in the world. inside schools. |
id |
UFMA-3_1aa8aec490b47499ba6b05bdf07b3cd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21319 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schoolsLa indispensabilidad de la interculturalidad crítica para el Ensino Religioso no confessional en las escuelasA imprescindibilidade da interculturalidade crítica ao Ensino Religioso não confessional para a escolainterculturalidad críticaensino religiosoBNCCinterculturalidade críticaensino religiosoBNCCcritical interculturalityreligious educationBNCCIn this article we present the notion of critical interculturality by the author Catherine Walsh, considering how important this notion is for the teacher of non-confessional, non-proselist Religious Education, based on Sciences of Religion. Namely, taking into account that the term interculturality appears in the National Common Curriculum Base for Religious Education, as well as in the Reference Curriculum for Religious Education of the State of Minas Gerais, and in the Curriculum Guidelines for the Degree in Religious Sciences - core area of Religious Education -, this article presents, in addition to these documents, Catherine Walsh's notion of critical interculturality. This is because Walsh's notion makes it possible to problematize the very notion of interculturality, as well as opening up a powerful possibility on different religions, work that should decisively for work collaborate in the fight against religious discrimination, violence, prejudice, racism, and invisibilization in the world. inside schools.Neste artigo apresentamos a noção de interculturalidade crítica da autora Catherine Walsh, considerando o quanto essa noção é importante para o professor e para a professora de Ensino Religioso não confessional, não proselitista, que tenha como base a Ciência(s) da Religião. Designadamente, levando em consideração que o termo interculturalidade aparece na Base Nacional Comum Curricular de Ensino Religioso, bem como no Currículo Referência de Ensino Religioso do Estado de Minas Gerais, e nas Diretrizes Curriculares para a Licenciatura em Ciências da Religião - área base do Ensino Religioso-, este artigo apresenta, além desses documentos, a noção de interculturalidade crítica de Catherine Walsh. Isso porque, a noção de Walsh possibilita a problematização da própria noção de interculturalidade, bem como abre uma potente possibilidade para o trabalho sobre as diversas religiões, trabalho que deve colaborar decisivamente no combate àdiscriminação religiosa, violências, preconceitos, racismo, e invisibilizações no interior das escolas.En este artículo presentamos la noción de interculturalidad crítica de la autora Catherine Walsh, considerando cuán importante es esta noción para el docente de Ensino Religioso no confesional, no proselitista, basada en Ciencias de la Religión. Es decir, teniendo en cuenta que el término interculturalidad aparece en la Base Curricular Común Nacional de Ensino Religioso, así como en el Currículo de Referencia para lo Ensino Religioso del Estado de Minas Gerais, y en las Directrices Curriculares de la Licenciatura en Ciencias de la Religión – base de la área de Ensino Religioso -, este artículo presenta, además de estos documentos, la noción de interculturalidad crítica de Catherine Walsh. Esto porque la noción de Walsh permite problematizar la noción misma de interculturalidad, además de abrir una poderosa posibilidad de trabajo sobre las diferentes religiones, trabajo que debe colaborar decisivamente en la lucha contra la discriminación religiosa, la violencia, el prejuicio, el racismo y la invisibilización. en el mundo dentro de las escuelas.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2131910.18764/2358-4319v16n3.2023.40 Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 71-972358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319/12115Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Laura Patrícia Aguiar Horácio , Heiberle Hirsgberg 2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21319Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools La indispensabilidad de la interculturalidad crítica para el Ensino Religioso no confessional en las escuelas A imprescindibilidade da interculturalidade crítica ao Ensino Religioso não confessional para a escola |
title |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools |
spellingShingle |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools Cardoso, Laura Patrícia Aguiar interculturalidad crítica ensino religioso BNCC interculturalidade crítica ensino religioso BNCC critical interculturality religious education BNCC |
title_short |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools |
title_full |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools |
title_fullStr |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools |
title_full_unstemmed |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools |
title_sort |
The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools |
author |
Cardoso, Laura Patrícia Aguiar |
author_facet |
Cardoso, Laura Patrícia Aguiar Horácio , Heiberle Hirsgberg |
author_role |
author |
author2 |
Horácio , Heiberle Hirsgberg |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Laura Patrícia Aguiar Horácio , Heiberle Hirsgberg |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interculturalidad crítica ensino religioso BNCC interculturalidade crítica ensino religioso BNCC critical interculturality religious education BNCC |
topic |
interculturalidad crítica ensino religioso BNCC interculturalidade crítica ensino religioso BNCC critical interculturality religious education BNCC |
description |
In this article we present the notion of critical interculturality by the author Catherine Walsh, considering how important this notion is for the teacher of non-confessional, non-proselist Religious Education, based on Sciences of Religion. Namely, taking into account that the term interculturality appears in the National Common Curriculum Base for Religious Education, as well as in the Reference Curriculum for Religious Education of the State of Minas Gerais, and in the Curriculum Guidelines for the Degree in Religious Sciences - core area of Religious Education -, this article presents, in addition to these documents, Catherine Walsh's notion of critical interculturality. This is because Walsh's notion makes it possible to problematize the very notion of interculturality, as well as opening up a powerful possibility on different religions, work that should decisively for work collaborate in the fight against religious discrimination, violence, prejudice, racism, and invisibilization in the world. inside schools. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319 10.18764/2358-4319v16n3.2023.40 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v16n3.2023.40 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319/12115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 71-97 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711319464607745 |