The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Laura Patrícia Aguiar
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Horácio , Heiberle Hirsgberg
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319
Resumo: In this article we present the notion of critical interculturality by the author Catherine Walsh, considering how important this notion is for the teacher of non-confessional, non-proselist Religious Education, based on Sciences of Religion. Namely, taking into account that the term interculturality appears in the National Common Curriculum Base for Religious Education, as well as in the Reference Curriculum for Religious Education of the State of Minas Gerais, and in the Curriculum Guidelines for the Degree in Religious Sciences - core area of Religious Education -, this article presents, in addition to these documents, Catherine Walsh's notion of critical interculturality. This is because Walsh's notion makes it possible to problematize the very notion of interculturality, as well as opening up a powerful possibility on different religions, work that should decisively for work collaborate in the fight against religious discrimination, violence, prejudice, racism, and invisibilization in the world. inside schools.
id UFMA-3_1aa8aec490b47499ba6b05bdf07b3cd9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21319
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schoolsLa indispensabilidad de la interculturalidad crítica para el Ensino Religioso no confessional en las escuelasA imprescindibilidade da interculturalidade crítica ao Ensino Religioso não confessional para a escolainterculturalidad críticaensino religiosoBNCCinterculturalidade críticaensino religiosoBNCCcritical interculturalityreligious educationBNCCIn this article we present the notion of critical interculturality by the author Catherine Walsh, considering how important this notion is for the teacher of non-confessional, non-proselist Religious Education, based on Sciences of Religion. Namely, taking into account that the term interculturality appears in the National Common Curriculum Base for Religious Education, as well as in the Reference Curriculum for Religious Education of the State of Minas Gerais, and in the Curriculum Guidelines for the Degree in Religious Sciences - core area of Religious Education -, this article presents, in addition to these documents, Catherine Walsh's notion of critical interculturality. This is because Walsh's notion makes it possible to problematize the very notion of interculturality, as well as opening up a powerful possibility on different religions, work that should decisively for work collaborate in the fight against religious discrimination, violence, prejudice, racism, and invisibilization in the world. inside schools.Neste artigo apresentamos a noção de interculturalidade crítica da autora Catherine Walsh, considerando o quanto essa noção é importante para o professor e para a professora de Ensino Religioso não confessional, não proselitista, que tenha como base a Ciência(s) da Religião. Designadamente, levando em consideração que o termo interculturalidade aparece na Base Nacional Comum Curricular de Ensino Religioso, bem como no Currículo Referência de Ensino Religioso do Estado de Minas Gerais, e nas Diretrizes Curriculares para a Licenciatura em Ciências da Religião - área base do Ensino Religioso-, este artigo apresenta, além desses documentos, a noção de interculturalidade crítica de Catherine Walsh. Isso porque, a noção de Walsh possibilita a problematização da própria noção de interculturalidade, bem como abre uma potente possibilidade para o trabalho sobre as diversas religiões, trabalho que deve colaborar decisivamente no combate àdiscriminação religiosa, violências, preconceitos, racismo, e invisibilizações no interior das escolas.En este artículo presentamos la noción de interculturalidad crítica de la autora Catherine Walsh, considerando cuán importante es esta noción para el docente de Ensino Religioso no confesional, no proselitista, basada en Ciencias de la Religión. Es decir, teniendo en cuenta que el término interculturalidad aparece en la Base Curricular Común Nacional de Ensino Religioso, así como en el Currículo de Referencia para lo Ensino Religioso del Estado de Minas Gerais, y en las Directrices Curriculares de la Licenciatura en Ciencias de la Religión – base de la área de Ensino Religioso -, este artículo presenta, además de estos documentos, la noción de interculturalidad crítica de Catherine Walsh. Esto porque la noción de Walsh permite problematizar la noción misma de interculturalidad, además de abrir una poderosa posibilidad de trabajo sobre las diferentes religiones, trabajo que debe colaborar decisivamente en la lucha contra la discriminación religiosa, la violencia, el prejuicio, el racismo y la invisibilización. en el mundo dentro de las escuelas.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2131910.18764/2358-4319v16n3.2023.40 Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 71-972358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319/12115Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Laura Patrícia Aguiar Horácio , Heiberle Hirsgberg 2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21319Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
La indispensabilidad de la interculturalidad crítica para el Ensino Religioso no confessional en las escuelas
A imprescindibilidade da interculturalidade crítica ao Ensino Religioso não confessional para a escola
title The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
spellingShingle The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
Cardoso, Laura Patrícia Aguiar
interculturalidad crítica
ensino religioso
BNCC
interculturalidade crítica
ensino religioso
BNCC
critical interculturality
religious education
BNCC
title_short The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
title_full The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
title_fullStr The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
title_full_unstemmed The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
title_sort The indispensability of critical interculturality to non-confessional Religious Education to schools
author Cardoso, Laura Patrícia Aguiar
author_facet Cardoso, Laura Patrícia Aguiar
Horácio , Heiberle Hirsgberg
author_role author
author2 Horácio , Heiberle Hirsgberg
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Laura Patrícia Aguiar
Horácio , Heiberle Hirsgberg
dc.subject.por.fl_str_mv interculturalidad crítica
ensino religioso
BNCC
interculturalidade crítica
ensino religioso
BNCC
critical interculturality
religious education
BNCC
topic interculturalidad crítica
ensino religioso
BNCC
interculturalidade crítica
ensino religioso
BNCC
critical interculturality
religious education
BNCC
description In this article we present the notion of critical interculturality by the author Catherine Walsh, considering how important this notion is for the teacher of non-confessional, non-proselist Religious Education, based on Sciences of Religion. Namely, taking into account that the term interculturality appears in the National Common Curriculum Base for Religious Education, as well as in the Reference Curriculum for Religious Education of the State of Minas Gerais, and in the Curriculum Guidelines for the Degree in Religious Sciences - core area of Religious Education -, this article presents, in addition to these documents, Catherine Walsh's notion of critical interculturality. This is because Walsh's notion makes it possible to problematize the very notion of interculturality, as well as opening up a powerful possibility on different religions, work that should decisively for work collaborate in the fight against religious discrimination, violence, prejudice, racism, and invisibilization in the world. inside schools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319
10.18764/2358-4319v16n3.2023.40
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v16n3.2023.40
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21319/12115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 71-97
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711319464607745