El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566 |
Resumo: | The purpose of the article is to discuss stricto sensu formation as one of the ways to continue formation that contributes to the process of human emancipation. It is reiterated to think of continuing education as a possibility of investigation, reasoning, organization and analysis through the establishment of relationships and the construction of praxis, making it possible for stricto sensu training to be part of this scope. It is understood that in it there is an opportunity that, after initial formation, it is possible to go beyond “training” or “improvement” since it refers to a process that allows the construction of the activity itself and it is not restricted to the acquisition of scientific knowledge and its applicability, as it takes into account the political, ethical, aesthetic and subjective dimensions. It is considered that formation at the stricto sensu level has the potential to be the locus of continued teacher formation committed to a human emancipation project that understands that school education is one of the social complexes that can act for the structuring objective-subjective conditions in favor of human emancipation from the teaching, research and extension tripod. |
id |
UFMA-3_581dd49fcb28041d3751921bc3e822c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20566 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipaciónStricto sensu post-graduation as a continuing formation for basic education teachers: an alternative for human emancipationA pós-graduação stricto sensu como formação continuada de professores da educação básica: uma alternativa para a emancipação humanaformação continuadaformação stricto sensuemancipação humanaformación continuafomación stricto sensuemancipación humanacontinuing formationstricto sensu formationhuman emancipationThe purpose of the article is to discuss stricto sensu formation as one of the ways to continue formation that contributes to the process of human emancipation. It is reiterated to think of continuing education as a possibility of investigation, reasoning, organization and analysis through the establishment of relationships and the construction of praxis, making it possible for stricto sensu training to be part of this scope. It is understood that in it there is an opportunity that, after initial formation, it is possible to go beyond “training” or “improvement” since it refers to a process that allows the construction of the activity itself and it is not restricted to the acquisition of scientific knowledge and its applicability, as it takes into account the political, ethical, aesthetic and subjective dimensions. It is considered that formation at the stricto sensu level has the potential to be the locus of continued teacher formation committed to a human emancipation project that understands that school education is one of the social complexes that can act for the structuring objective-subjective conditions in favor of human emancipation from the teaching, research and extension tripod.O objetivo do artigo é discutir sobre a formação stricto sensu como um dos caminhos para uma formação continuada que contribua com o processo de emancipação humana. Reitera-se pensar a formação continuada como possibilidade de investigação, fundamentação, organização e análise por meio do estabelecimento de relações e construção da práxis possibilita que a formação stricto sensu faça parte desse escopo. Entende-se que nela existe a oportunidade de que, após a formação inicial, seja possível ir além da “capacitação”, do “aperfeiçoamento” ou do “treinamento”, visto que se refere a um processo que possibilita a construção da própria atividade e não se restringe apenas à aquisição de conhecimentos científicos e de sua aplicabilidade, pois leva em conta as dimensões políticas, éticas, estéticas e subjetivas. Considera-se que a formação no nível stricto sensu tem potencial de lócus de uma formação continuada de professores comprometida com um projeto de emancipação humana que compreenda que a educação escolar compõe um dos complexos sociais que podem atuar pela estruturação das condições objetivo-subjetivas em prol da emancipação humana a partir do tripé ensino, pesquisa e extensão.El objetivo del artículo es discutir la formación stricto sensu como una de las vías de formación continua que contribuye al proceso de emancipación humana. Se reitera pensar en la formación permanente como posibilidad de investigación, razonamiento, organización y análisis a través del establecimiento de relaciones y la construcción de la praxis, posibilitando que la formación stricto sensu sea parte de este ámbito. Se entiende que en ella hay una oportunidad de que, luego de la formación inicial, se pueda ir más allá de “capacitar” o “perfeccionar”, ya que se refiere a un proceso que permite la construcción de la propia actividad y la no se restringe a la adquisición del conocimiento científico y su aplicabilidad, ya que tiene en cuenta las dimensiones política, ética, estética y subjetiva. Se considera que la formación en el sentido stricto sensu tiene el potencial de ser el locus de la formación continua de docentes comprometidos con un proyecto de emancipación humana que entienda que la educación escolar es uno de los complejos sociales que pueden actuar estructurando condiciones objetivo-subjetivas a favor de la de la emancipación humana desde el trípode de la docencia, la investigación y la extensión.Universidade Federal do Maranhão2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2056610.18764/2358-4319v15n3.2022.40Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 20222358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566/11538http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Fernanda Bartoly Gonçalves deOliveira, Dayse Kelly Barreiros deMoura, Ellen Michelle Barbosa de2022-12-27T23:53:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20566Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-12-27T23:53:45Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación Stricto sensu post-graduation as a continuing formation for basic education teachers: an alternative for human emancipation A pós-graduação stricto sensu como formação continuada de professores da educação básica: uma alternativa para a emancipação humana |
title |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación |
spellingShingle |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de formação continuada formação stricto sensu emancipação humana formación continua fomación stricto sensu emancipación humana continuing formation stricto sensu formation human emancipation |
title_short |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación |
title_full |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación |
title_fullStr |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación |
title_full_unstemmed |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación |
title_sort |
El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación |
author |
Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de |
author_facet |
Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de Moura, Ellen Michelle Barbosa de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de Moura, Ellen Michelle Barbosa de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de Moura, Ellen Michelle Barbosa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação continuada formação stricto sensu emancipação humana formación continua fomación stricto sensu emancipación humana continuing formation stricto sensu formation human emancipation |
topic |
formação continuada formação stricto sensu emancipação humana formación continua fomación stricto sensu emancipación humana continuing formation stricto sensu formation human emancipation |
description |
The purpose of the article is to discuss stricto sensu formation as one of the ways to continue formation that contributes to the process of human emancipation. It is reiterated to think of continuing education as a possibility of investigation, reasoning, organization and analysis through the establishment of relationships and the construction of praxis, making it possible for stricto sensu training to be part of this scope. It is understood that in it there is an opportunity that, after initial formation, it is possible to go beyond “training” or “improvement” since it refers to a process that allows the construction of the activity itself and it is not restricted to the acquisition of scientific knowledge and its applicability, as it takes into account the political, ethical, aesthetic and subjective dimensions. It is considered that formation at the stricto sensu level has the potential to be the locus of continued teacher formation committed to a human emancipation project that understands that school education is one of the social complexes that can act for the structuring objective-subjective conditions in favor of human emancipation from the teaching, research and extension tripod. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566 10.18764/2358-4319v15n3.2022.40 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v15n3.2022.40 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566/11538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2022 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322331414528 |