El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de, Moura, Ellen Michelle Barbosa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566
Resumo: The purpose of the article is to discuss stricto sensu formation as one of the ways to continue formation that contributes to the process of human emancipation. It is reiterated to think of continuing education as a possibility of investigation, reasoning, organization and analysis through the establishment of relationships and the construction of praxis, making it possible for stricto sensu training to be part of this scope. It is understood that in it there is an opportunity that, after initial formation, it is possible to go beyond “training” or “improvement” since it refers to a process that allows the construction of the activity itself and it is not restricted to the acquisition of scientific knowledge and its applicability, as it takes into account the political, ethical, aesthetic and subjective dimensions. It is considered that formation at the stricto sensu level has the potential to be the locus of continued teacher formation committed to a human emancipation project that understands that school education is one of the social complexes that can act for the structuring objective-subjective conditions in favor of human emancipation from the teaching, research and extension tripod.
id UFMA-3_581dd49fcb28041d3751921bc3e822c1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20566
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipaciónStricto sensu post-graduation as a continuing formation for basic education teachers: an alternative for human emancipationA pós-graduação stricto sensu como formação continuada de professores da educação básica: uma alternativa para a emancipação humanaformação continuadaformação stricto sensuemancipação humanaformación continuafomación stricto sensuemancipación humanacontinuing formationstricto sensu formationhuman emancipationThe purpose of the article is to discuss stricto sensu formation as one of the ways to continue formation that contributes to the process of human emancipation. It is reiterated to think of continuing education as a possibility of investigation, reasoning, organization and analysis through the establishment of relationships and the construction of praxis, making it possible for stricto sensu training to be part of this scope. It is understood that in it there is an opportunity that, after initial formation, it is possible to go beyond “training” or “improvement” since it refers to a process that allows the construction of the activity itself and it is not restricted to the acquisition of scientific knowledge and its applicability, as it takes into account the political, ethical, aesthetic and subjective dimensions. It is considered that formation at the stricto sensu level has the potential to be the locus of continued teacher formation committed to a human emancipation project that understands that school education is one of the social complexes that can act for the structuring objective-subjective conditions in favor of human emancipation from the teaching, research and extension tripod.O objetivo do artigo é discutir sobre a formação stricto sensu como um dos caminhos para uma formação continuada que contribua com o processo de emancipação humana. Reitera-se pensar a formação continuada como possibilidade de investigação, fundamentação, organização e análise por meio do estabelecimento de relações e construção da práxis possibilita que a formação stricto sensu faça parte desse escopo. Entende-se que nela existe a oportunidade de que, após a formação inicial, seja possível ir além da “capacitação”, do “aperfeiçoamento” ou do “treinamento”, visto que se refere a um processo que possibilita a construção da própria atividade e não se restringe apenas à aquisição de conhecimentos científicos e de sua aplicabilidade, pois leva em conta as dimensões políticas, éticas, estéticas e subjetivas. Considera-se que a formação no nível stricto sensu tem potencial de lócus de uma formação continuada de professores comprometida com um projeto de emancipação humana que compreenda que a educação escolar compõe um dos complexos sociais que podem atuar pela estruturação das condições objetivo-subjetivas em prol da emancipação humana a partir do tripé ensino, pesquisa e extensão.El objetivo del artículo es discutir la formación stricto sensu como una de las vías de formación continua que contribuye al proceso de emancipación humana. Se reitera pensar en la formación permanente como posibilidad de investigación, razonamiento, organización y análisis a través del establecimiento de relaciones y la construcción de la praxis, posibilitando que la formación stricto sensu sea parte de este ámbito. Se entiende que en ella hay una oportunidad de que, luego de la formación inicial, se pueda ir más allá de “capacitar” o “perfeccionar”, ya que se refiere a un proceso que permite la construcción de la propia actividad y la no se restringe a la adquisición del conocimiento científico y su aplicabilidad, ya que tiene en cuenta las dimensiones política, ética, estética y subjetiva. Se considera que la formación en el sentido stricto sensu tiene el potencial de ser el locus de la formación continua de docentes comprometidos con un proyecto de emancipación humana que entienda que la educación escolar es uno de los complejos sociales que pueden actuar estructurando condiciones objetivo-subjetivas a favor de la de la emancipación humana desde el trípode de la docencia, la investigación y la extensión.Universidade Federal do Maranhão2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2056610.18764/2358-4319v15n3.2022.40Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 20222358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566/11538http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Fernanda Bartoly Gonçalves deOliveira, Dayse Kelly Barreiros deMoura, Ellen Michelle Barbosa de2022-12-27T23:53:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20566Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-12-27T23:53:45Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
Stricto sensu post-graduation as a continuing formation for basic education teachers: an alternative for human emancipation
A pós-graduação stricto sensu como formação continuada de professores da educação básica: uma alternativa para a emancipação humana
title El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
spellingShingle El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de
formação continuada
formação stricto sensu
emancipação humana
formación continua
fomación stricto sensu
emancipación humana
continuing formation
stricto sensu formation
human emancipation
title_short El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
title_full El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
title_fullStr El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
title_full_unstemmed El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
title_sort El postgrado stricto sensu como formación continua para docentes de educación básica: una alternativa para la emancipación
author Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de
author_facet Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de
Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de
Moura, Ellen Michelle Barbosa de
author_role author
author2 Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de
Moura, Ellen Michelle Barbosa de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Fernanda Bartoly Gonçalves de
Oliveira, Dayse Kelly Barreiros de
Moura, Ellen Michelle Barbosa de
dc.subject.por.fl_str_mv formação continuada
formação stricto sensu
emancipação humana
formación continua
fomación stricto sensu
emancipación humana
continuing formation
stricto sensu formation
human emancipation
topic formação continuada
formação stricto sensu
emancipação humana
formación continua
fomación stricto sensu
emancipación humana
continuing formation
stricto sensu formation
human emancipation
description The purpose of the article is to discuss stricto sensu formation as one of the ways to continue formation that contributes to the process of human emancipation. It is reiterated to think of continuing education as a possibility of investigation, reasoning, organization and analysis through the establishment of relationships and the construction of praxis, making it possible for stricto sensu training to be part of this scope. It is understood that in it there is an opportunity that, after initial formation, it is possible to go beyond “training” or “improvement” since it refers to a process that allows the construction of the activity itself and it is not restricted to the acquisition of scientific knowledge and its applicability, as it takes into account the political, ethical, aesthetic and subjective dimensions. It is considered that formation at the stricto sensu level has the potential to be the locus of continued teacher formation committed to a human emancipation project that understands that school education is one of the social complexes that can act for the structuring objective-subjective conditions in favor of human emancipation from the teaching, research and extension tripod.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566
10.18764/2358-4319v15n3.2022.40
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v15n3.2022.40
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20566/11538
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2022
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711322331414528