Performance of school transport policy in the municipality of Cuitegi/PB: contributions to student access and permanence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Larissa Amaro dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Ana Cláudia da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21074
Resumo: The research investigated the context of the practice of the school transport policy in Cuitegi/PB in order to understand how the guarantee of access and permanence of students from the rural perimeter of the municipality is established. The epistemethodological basis came from the studies by Stephen Ball and collaborators. The instrument used was a semi-structured interview with the secretary of transport, the secretary of education, school principals and students benefiting from the policy. The data study was based on the content analysis method proposed by Bardin (2010), based on the three stages indicated: pre-analysis; material exploration and treatment of results, inference and interpretation. The conclusions revealed an insufficient number of vehicles, professional disqualification of drivers, a precarious context of the roads that provide access to the rural perimeter and a reduction in rural schools.  
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spelling Performance of school transport policy in the municipality of Cuitegi/PB: contributions to student access and permanenceDesempeño de la política de transporte escolar en el municipio de Cuitegi/PB: aportes al acceso y permanenciaAtuação da política de transporte escolar no município de Cuitegi/PB: contribuições para o acesso e permanênciatransporte escolaraccesoestudiantes ruralestransporte escolaracessoestudantes ruraisEducaçãoschool busaccessrural studentsThe research investigated the context of the practice of the school transport policy in Cuitegi/PB in order to understand how the guarantee of access and permanence of students from the rural perimeter of the municipality is established. The epistemethodological basis came from the studies by Stephen Ball and collaborators. The instrument used was a semi-structured interview with the secretary of transport, the secretary of education, school principals and students benefiting from the policy. The data study was based on the content analysis method proposed by Bardin (2010), based on the three stages indicated: pre-analysis; material exploration and treatment of results, inference and interpretation. The conclusions revealed an insufficient number of vehicles, professional disqualification of drivers, a precarious context of the roads that provide access to the rural perimeter and a reduction in rural schools.  La investigación verificó el contexto de la práctica de la política de transporte escolar en Cuitegi/PB para comprender cómo se establece la garantía de acceso y permanencia de los estudiantes en el perímetro rural del municipio. La base epistemológica se basó en estudios de Stephen Ball y colaboradores. El instrumento utilizado fue una entrevista semiestructurada con el secretario de transporte, secretario de educación, directores de escuelas y estudiantes beneficiarios de la política. El estudio de datos se basó en el método de análisis de contenido propuesto por Bardin (2010), basado en las tres fases indicadas: preanálisis; exploración material y tratamiento de resultados, inferencia e interpretación. Los conclusiones revelaron insuficiente número de vehículos, inhabilitación profesional de los conductores, precario contexto de las vías de acceso al perímetro rural y reducción de escuelas rurales.    A pesquisa investigou o contexto da prática da atuação da política de transporte escolar em Cuitegi/PB para compreender como se estabelece a garantia do acesso e permanência dos estudantes do perímetro rural do município. A base epistemetodológica se aportou nos estudos de Stephen Ball e colaboradores. O instrumento utilizado foi entrevista semiestruturada com secretário de transporte, secretária de educação, diretores escolares e estudantes beneficiários da política. O estudo dos dados fundamentou-se no método de análise de conteúdo proposto por Bardin (2010), a partir das três fases indicadas: pré-análise; exploração do material e tratamento dos resultados, inferência e interpretação. Os achados revelaram um número insuficiente de veículos, desqualificação profissional dos motoristas, situação precária das estradas que dão acesso ao perímetro rural e redução das escolas rurais.  Universidade Federal do Maranhão2023-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2107410.18764/2358-4319v16n2.2023.24Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 2, maio/ago. 2023; 87-1142358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21074/11896Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Larissa Amaro dosRodrigues, Ana Cláudia da Silva2023-07-13T22:20:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21074Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-07-13T22:20:46Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
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