Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155 |
Resumo: | There are several subjects involved in a Pibid project: students from Basic Education schools; academics, undergraduate students; supervisors, teachers of the Basic Education schools receiving the program; coordinators, teachers of the degree and program managers. The aim is to investigate the views of each of these subjects from the development of a project, more specifically a subproject in the field of Biology. The empirical field has a descriptive field research, with a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as a data collection instrument. The results reveal the importance of Pibid for the appreciation of teaching, the conscious choice of career and for the development of the teaching-learning process, corroborating authors such as Gatti untill (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) and Soares (2012). |
id |
UFMA-3_c51a4d6eae0c27a0cdcfb79066869606 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19155 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de BiologíaSeveral views on Pibid in the Biology SubprojectDiversos olhares sobre o Pibid no Subprojeto de Biologiapolíticas públicasformação de professoresiniciação à docênciapublic policyteacher traininginitiation to teachingpolíticas públicasformación de profesoresiniciación a la docenciaThere are several subjects involved in a Pibid project: students from Basic Education schools; academics, undergraduate students; supervisors, teachers of the Basic Education schools receiving the program; coordinators, teachers of the degree and program managers. The aim is to investigate the views of each of these subjects from the development of a project, more specifically a subproject in the field of Biology. The empirical field has a descriptive field research, with a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as a data collection instrument. The results reveal the importance of Pibid for the appreciation of teaching, the conscious choice of career and for the development of the teaching-learning process, corroborating authors such as Gatti untill (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) and Soares (2012).Hay varios sujetos involucrados en un proyecto Pibid: estudiantes de escuelas de Educación Básica; académicos, estudiantes de pregrado; supervisores, profesores de las escuelas de Educación Básica que reciben el programa; los coordinadores, profesores de la titulación y directores de programas. El objetivo es investigar las opiniones de cada uno de estos temas a partir del desarrollo de un proyecto, más concretamente un subproyecto en el campo de la Biología. El campo empírico tiene una investigación de campo descriptiva, con un enfoque cuantitativo y cualitativo, utilizando el cuestionario como instrumento de recolección de datos. Los resultados revelan la importancia de Pibid para la apreciación de la docencia, la elección consciente de carrera y para el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje, corroborando autores como Gatti hasta (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) y Soares (2012).estudantes das escolas de Educação Básica; os acadêmicos, alunos da licenciatura; os supervisores, professores das escolas de Educação Básica receptoras do programa; os coordenadores, professores da licenciatura e gestores do programa. Objetiva-se investigar os olhares de cada um desses sujeitos a partir do desenvolvimento de um projeto, mais especificamente de um subprojeto na área de Biologia. O campo empírico conta com uma pesquisa de campo de natureza descritiva, com abordagem quantitativa e qualitativa, utilizando o questionário como instrumento de coleta de dados. Os resultados revelam a importância do Pibid para a valorização do magistério, a escolha consciente da carreira e para o desenvolvimento do processo de ensino-aprendizagem, corroborando com autores como Gatti et al (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) e Soares (2012).Universidade Federal do Maranhão2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/1915510.18764/2358-4319v15n1.2022.8Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 203-2312358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155/10989http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Joelma de FátimaMatos, Ivy Daniela MonteiroRibeiro, Rute Meira2022-05-06T04:02:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19155Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-05-06T04:02:05Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología Several views on Pibid in the Biology Subproject Diversos olhares sobre o Pibid no Subprojeto de Biologia |
title |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología |
spellingShingle |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología Mendes, Joelma de Fátima políticas públicas formação de professores iniciação à docência public policy teacher training initiation to teaching políticas públicas formación de profesores iniciación a la docencia |
title_short |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología |
title_full |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología |
title_fullStr |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología |
title_full_unstemmed |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología |
title_sort |
Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología |
author |
Mendes, Joelma de Fátima |
author_facet |
Mendes, Joelma de Fátima Matos, Ivy Daniela Monteiro Ribeiro, Rute Meira |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Ivy Daniela Monteiro Ribeiro, Rute Meira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Joelma de Fátima Matos, Ivy Daniela Monteiro Ribeiro, Rute Meira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
políticas públicas formação de professores iniciação à docência public policy teacher training initiation to teaching políticas públicas formación de profesores iniciación a la docencia |
topic |
políticas públicas formação de professores iniciação à docência public policy teacher training initiation to teaching políticas públicas formación de profesores iniciación a la docencia |
description |
There are several subjects involved in a Pibid project: students from Basic Education schools; academics, undergraduate students; supervisors, teachers of the Basic Education schools receiving the program; coordinators, teachers of the degree and program managers. The aim is to investigate the views of each of these subjects from the development of a project, more specifically a subproject in the field of Biology. The empirical field has a descriptive field research, with a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as a data collection instrument. The results reveal the importance of Pibid for the appreciation of teaching, the conscious choice of career and for the development of the teaching-learning process, corroborating authors such as Gatti untill (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) and Soares (2012). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155 10.18764/2358-4319v15n1.2022.8 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v15n1.2022.8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155/10989 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 203-231 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322196148224 |