Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Joelma de Fátima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos, Ivy Daniela Monteiro, Ribeiro, Rute Meira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155
Resumo: There are several subjects involved in a Pibid project: students from Basic Education schools; academics, undergraduate students; supervisors, teachers of the Basic Education schools receiving the program; coordinators, teachers of the degree and program managers. The aim is to investigate the views of each of these subjects from the development of a project, more specifically a subproject in the field of Biology. The empirical field has a descriptive field research, with a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as a data collection instrument. The results reveal the importance of Pibid for the appreciation of teaching, the conscious choice of career and for the development of the teaching-learning process, corroborating authors such as Gatti untill (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) and Soares (2012).
id UFMA-3_c51a4d6eae0c27a0cdcfb79066869606
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19155
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de BiologíaSeveral views on Pibid in the Biology SubprojectDiversos olhares sobre o Pibid no Subprojeto de Biologiapolíticas públicasformação de professoresiniciação à docênciapublic policyteacher traininginitiation to teachingpolíticas públicasformación de profesoresiniciación a la docenciaThere are several subjects involved in a Pibid project: students from Basic Education schools; academics, undergraduate students; supervisors, teachers of the Basic Education schools receiving the program; coordinators, teachers of the degree and program managers. The aim is to investigate the views of each of these subjects from the development of a project, more specifically a subproject in the field of Biology. The empirical field has a descriptive field research, with a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as a data collection instrument. The results reveal the importance of Pibid for the appreciation of teaching, the conscious choice of career and for the development of the teaching-learning process, corroborating authors such as Gatti untill (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) and Soares (2012).Hay varios sujetos involucrados en un proyecto Pibid: estudiantes de escuelas de Educación Básica; académicos, estudiantes de pregrado; supervisores, profesores de las escuelas de Educación Básica que reciben el programa; los coordinadores, profesores de la titulación y directores de programas. El objetivo es investigar las opiniones de cada uno de estos temas a partir del desarrollo de un proyecto, más concretamente un subproyecto en el campo de la Biología. El campo empírico tiene una investigación de campo descriptiva, con un enfoque cuantitativo y cualitativo, utilizando el cuestionario como instrumento de recolección de datos. Los resultados revelan la importancia de Pibid para la apreciación de la docencia, la elección consciente de carrera y para el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje, corroborando autores como Gatti hasta (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) y Soares (2012).estudantes das escolas de Educação Básica; os acadêmicos, alunos da licenciatura; os supervisores, professores das escolas de Educação Básica receptoras do programa; os coordenadores, professores da licenciatura e gestores do programa. Objetiva-se investigar os olhares de cada um desses sujeitos a partir do desenvolvimento de um projeto, mais especificamente de um subprojeto na área de Biologia. O campo empírico conta com uma pesquisa de campo de natureza descritiva, com abordagem quantitativa e qualitativa, utilizando o questionário como instrumento de coleta de dados. Os resultados revelam a importância do Pibid para a valorização do magistério, a escolha consciente da carreira e para o desenvolvimento do processo de ensino-aprendizagem, corroborando com autores como Gatti et al (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) e Soares (2012).Universidade Federal do Maranhão2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/1915510.18764/2358-4319v15n1.2022.8Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 203-2312358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155/10989http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Joelma de FátimaMatos, Ivy Daniela MonteiroRibeiro, Rute Meira2022-05-06T04:02:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19155Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-05-06T04:02:05Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
Several views on Pibid in the Biology Subproject
Diversos olhares sobre o Pibid no Subprojeto de Biologia
title Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
spellingShingle Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
Mendes, Joelma de Fátima
políticas públicas
formação de professores
iniciação à docência
public policy
teacher training
initiation to teaching
políticas públicas
formación de profesores
iniciación a la docencia
title_short Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
title_full Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
title_fullStr Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
title_full_unstemmed Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
title_sort Varias opiniones sobre Pibid en el Subproyecto de Biología
author Mendes, Joelma de Fátima
author_facet Mendes, Joelma de Fátima
Matos, Ivy Daniela Monteiro
Ribeiro, Rute Meira
author_role author
author2 Matos, Ivy Daniela Monteiro
Ribeiro, Rute Meira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Joelma de Fátima
Matos, Ivy Daniela Monteiro
Ribeiro, Rute Meira
dc.subject.por.fl_str_mv políticas públicas
formação de professores
iniciação à docência
public policy
teacher training
initiation to teaching
políticas públicas
formación de profesores
iniciación a la docencia
topic políticas públicas
formação de professores
iniciação à docência
public policy
teacher training
initiation to teaching
políticas públicas
formación de profesores
iniciación a la docencia
description There are several subjects involved in a Pibid project: students from Basic Education schools; academics, undergraduate students; supervisors, teachers of the Basic Education schools receiving the program; coordinators, teachers of the degree and program managers. The aim is to investigate the views of each of these subjects from the development of a project, more specifically a subproject in the field of Biology. The empirical field has a descriptive field research, with a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as a data collection instrument. The results reveal the importance of Pibid for the appreciation of teaching, the conscious choice of career and for the development of the teaching-learning process, corroborating authors such as Gatti untill (2014), Lourenço (2012), Linhares (2014), Nascimento (2018) and Soares (2012).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155
10.18764/2358-4319v15n1.2022.8
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v15n1.2022.8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19155/10989
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 203-231
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711322196148224