Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21525 |
Resumo: | This article aims to reflect on some aspects related to the removal of Quilombola women participating in the Quilombola Inclusion Program (PROINQ) at the university. For this, we approach the implications of coloniality in the educational system. This is a qualitative study, based on bibliographical research substantiated in Quijano (2005), Gomes (2011), Lugones (2014) among others, and documentary research based on institutional reports. As a result, this study is expected to trigger a significant debate around the issues that affect the trajectory of Quilombola women in higher education, contributing to a sensitive look at the needs of this group and the reconfiguration of educational practices and policies. |
id |
UFMA-3_cdc93d7c711bdaa74607056da38d2caa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21525 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQTrayectoria alternativa: mujer quilombola explorando PROINQAlternative trajectory: quilombola woman exploring PROINQcolonialityquilombola WomanPROINQcolonialidademulher quilombolaPROINQcolonialidademujer quilombolaPROINQThis article aims to reflect on some aspects related to the removal of Quilombola women participating in the Quilombola Inclusion Program (PROINQ) at the university. For this, we approach the implications of coloniality in the educational system. This is a qualitative study, based on bibliographical research substantiated in Quijano (2005), Gomes (2011), Lugones (2014) among others, and documentary research based on institutional reports. As a result, this study is expected to trigger a significant debate around the issues that affect the trajectory of Quilombola women in higher education, contributing to a sensitive look at the needs of this group and the reconfiguration of educational practices and policies.Este artigo tem como objetivo refletir a respeito de alguns aspectos que corroboram o afastamento das mulheres quilombolas participantes do Programa de Inclusão de Estudantes Quilombolas (PROINQ) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Para isso, abordam-se as implicações da colonialidade no sistema educacional. Embora, tenham ocorrido modificações, ao longo do tempo, a pedagogia dominante ainda é marcada por práticas excludentes e conservadoras que perpetuam a colonialidade. Trata-se de um estudo qualitativo, baseado em pesquisa bibliográfica substanciada em Quijano (2005), Gomes (2011), Lugones (2014), dentre outros, e documental baseada em relatórios institucionais. Como resultado, espera-se que este estudo desencadeie um debate significativo em torno das questões que afetam a trajetória das mulheres quilombolas, no ensino superior, contribuindo para um olhar sensível às necessidades desse grupo e a reconfiguração de práticas e políticas educacionais.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre algunos aspectos relacionados con el alejamiento de las mujeres quilombolas participantes del Programa de Inclusión Quilombola (PROINQ) en la universidad. Para ello, abordamos las implicaciones de la colonialidad en el sistema educativo. Se trata de un estudio cualitativo, basado en investigación bibliográfica fundamentada en Quijano (2005), Gomes (2011), Lugones (2014) entre otros, e investigación documental basada en informes institucionales. Como resultado, se espera que este estudio desencadene un debate significativo en torno a las cuestiones que inciden en la trayectoria de las mujeres quilombolas en la educación superior, contribuyendo a una mirada sensible a las necesidades de este grupo y a la reconfiguración de las prácticas y políticas educativas. Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2152510.18764/2358-4319v16n3.2023.65Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 741-7672358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21525/12140Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Maria AparecidaNascimento, Cynthia Cristina do 2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21525Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ Trayectoria alternativa: mujer quilombola explorando PROINQ Alternative trajectory: quilombola woman exploring PROINQ |
title |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ |
spellingShingle |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ Rezende, Maria Aparecida coloniality quilombola Woman PROINQ colonialidade mulher quilombola PROINQ colonialidade mujer quilombola PROINQ |
title_short |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ |
title_full |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ |
title_fullStr |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ |
title_full_unstemmed |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ |
title_sort |
Trajetória alternativa: mulheres quilombolas explorando o PROINQ |
author |
Rezende, Maria Aparecida |
author_facet |
Rezende, Maria Aparecida Nascimento, Cynthia Cristina do |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Cynthia Cristina do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rezende, Maria Aparecida Nascimento, Cynthia Cristina do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
coloniality quilombola Woman PROINQ colonialidade mulher quilombola PROINQ colonialidade mujer quilombola PROINQ |
topic |
coloniality quilombola Woman PROINQ colonialidade mulher quilombola PROINQ colonialidade mujer quilombola PROINQ |
description |
This article aims to reflect on some aspects related to the removal of Quilombola women participating in the Quilombola Inclusion Program (PROINQ) at the university. For this, we approach the implications of coloniality in the educational system. This is a qualitative study, based on bibliographical research substantiated in Quijano (2005), Gomes (2011), Lugones (2014) among others, and documentary research based on institutional reports. As a result, this study is expected to trigger a significant debate around the issues that affect the trajectory of Quilombola women in higher education, contributing to a sensitive look at the needs of this group and the reconfiguration of educational practices and policies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21525 10.18764/2358-4319v16n3.2023.65 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21525 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v16n3.2023.65 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21525/12140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 741-767 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322477166592 |