También hay educación en el movimiento: perspectivas emancipatorias de la lucha antirracista
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21571 |
Resumo: | In the last three years, all of humanity has experienced the power of a pandemic, which has affected all countries and peoples and left indelible marks. With regard to the Brazilian reality, the Covid-19 pandemic affected social and racial groups in different ways, thus exposing the country's racial and social inequality. In the field of education, data indicates the increase in abandonment and evasion school, whose numbers are closer to populations residing in territories marked by poverty. This article is a case study that focuses on the analysis of the educational work developed by UNEGRO/Caxias in Maranhão, between the years 2020 and 2022. The objective of the article is to analyze how Unegro/Caxias, a social movement, structured planning training that covers issues related to confronting racism and valuing the history and memory of African people on the continent or in the diaspora, ensuring discussion on the racial issue in Brazil. The research showed that the entity has a network of contacts that directly influence the success of its educational endeavor. |
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También hay educación en el movimiento: perspectivas emancipatorias de la lucha antirracistaThere is also education in the movement: emancipatory perspectives of the anti-racist struggleNo movimento também tem educação: perspectivas emancipatórias da luta antirracistablack movementeducationUNEGRO/Caxias-MAmovimento negroeducaçãoUNEGRO/Caxias-MAmovimiento negroeducaciónUNEGRO/Caxias-MAIn the last three years, all of humanity has experienced the power of a pandemic, which has affected all countries and peoples and left indelible marks. With regard to the Brazilian reality, the Covid-19 pandemic affected social and racial groups in different ways, thus exposing the country's racial and social inequality. In the field of education, data indicates the increase in abandonment and evasion school, whose numbers are closer to populations residing in territories marked by poverty. This article is a case study that focuses on the analysis of the educational work developed by UNEGRO/Caxias in Maranhão, between the years 2020 and 2022. The objective of the article is to analyze how Unegro/Caxias, a social movement, structured planning training that covers issues related to confronting racism and valuing the history and memory of African people on the continent or in the diaspora, ensuring discussion on the racial issue in Brazil. The research showed that the entity has a network of contacts that directly influence the success of its educational endeavor.En los últimos tres años, toda la humanidad ha experimentado el poder de una pandemia, que ha afectado a todos los países y pueblos y ha dejado huellas imborrables. Respecto a la realidad brasileña, la pandemia de Covid-19 afectó de diferentes maneras a grupos sociales y raciales, exponiendo así la desigualdad racial y social del país. En el campo de la educación, los datos indican el aumento del abandono y la evasión escolar, cuyos números se acercan más a las poblaciones que residen en territorios marcados por la pobreza. Este artículo es un estudio de caso que se centra en el análisis del trabajo educativo desarrollado por UNEGRO/Caxias en Maranhão, entre los años 2020 y 2022. El objetivo del artículo es analizar cómo Unegro/Caxias, un movimiento social, estructuró la planificación de la formación que cubre cuestiones relacionadas con el enfrentamiento al racismo y la valoración de la historia y la memoria de los africanos en el continente o en la diáspora, asegurando la discusión sobre la cuestión racial en Brasil. La investigación demostró que la entidad cuenta con una red de contactos que influyen directamente en el éxito de su quehacer educativo.Nos últimos três anos toda a humanidade vivenciou o poder de uma pandemia, que afetou todos os países e povos e deixou marcas indeléveis. No que se refere à realidade brasileira, a pandemia da Covid-19 afetou de formas diferentes os grupos sociais e raciais, escancarando, assim, a desigualdade racial e social do País. No campo da educação, os dados indicam a ampliação do abandono e evasão escolar, cujos números estão mais próximos de populações que residem em territórios marcados pela pobreza. Este artigo é um estudo de caso que tem como foco a análise do trabalho educacional desenvolvido pela UNEGRO/Caxias no Maranhão, entre os anos de 2020 e 2022. O objetivo do artigo é analisar como a Unegro/Caxias, movimento social, estruturou um planejamento de formação que perpassa assuntos relativos ao enfrentamento ao racismo e à valorização da história e da memória dos povos africanos do continente ou em diáspora, garantindo a discussão sobre a questão racial no Brasil. A pesquisa apontou que a entidade possui uma rede de contatos que incide diretamente sobre o sucesso da sua empreitada educacional.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2157110.18764/2358-4319v16n3.2023.52Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 385-4102358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21571/12127Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenegon, Valdenia Guimarães e SilvaOliveira, Sâmia Valéria Nascimento de Dourado, Geyciele Quézia Silva 2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21571Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
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