BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224 |
Resumo: | The purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school. |
id |
UFMA-5_22cf8e9d64523d8fde343f93fa38bb99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18224 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silenceLAS VIOLENCIAS CORPORALES Y SEXUALES: la Educación Escolar en la ruptura del silencioAS VIOLÊNCIAS CORPORAIS E SEXUAIS: a Educação Escolar na ruptura do silêncioBodySchoolSexual violenceCorpoEscolaViolência sexualCuerpoColegioViolencia sexualThe purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school.O intuito da pesquisa é movido pela aposta numa educação que fissure o silêncio sobre as violências corporais e sexuais. Efetivou-se, assim, uma pesquisa por meio de um estudo de caso único (de Maria), descritivo e documental, provido através de fontes orais diretas, ouvidas entre maio e junho de 2021. Buscou-se analisar a conflitividade em torno de um estudo de caso em tela identificando as posições intergeracionais (Maria, a mãe e a avó) e os laços sociais ou rede de apoio que ajudaram no enfrentamento. Destaca-se a importância de um trabalho integrado de enfrentamento de ruptura do silêncio das violências corporais e sexuais desencadeado por laços sociais, como os das políticas-digitais feministas e, de modo particular, pelas informações e orientações de capacitação recebidas na escola.El propósito de la investigación está impulsado por la apuesta en una educación que rompe el silencio sobre la violencia corporal y sexual. Así, se realizó una investigación a través de un estudio de un caso único (de María), descriptivo y documental, proporcionado por fuentes orales directas, escuchado entre mayo y junio de 2021. Se buscó analizar el confl icto en torno de uno estudio de caso identifi cando las posiciones intergeneracionales (entre María, su madre y su abuela) y los lazos sociales o la red de apoyo que ayudaron a sobrellevar la situación. Se destaca la importancia de un trabajo integral a la ruptura del silencio de la violencia corporal y sexual desencadenada por los lazos sociales, como los de la política digital feminista y, en particular, por las agendas de información y formación recibidas en la escuela Universidade Federal do Maranhão2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1822410.18764/2178-2229v29n4.2022.66Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 213-2312178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224/11768Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchwengber, Maria Simone Vione Drefs, Joice Andressa Fritz2023-01-03T17:28:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18224Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:20.749633Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence LAS VIOLENCIAS CORPORALES Y SEXUALES: la Educación Escolar en la ruptura del silencio AS VIOLÊNCIAS CORPORAIS E SEXUAIS: a Educação Escolar na ruptura do silêncio |
title |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence |
spellingShingle |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence Schwengber, Maria Simone Vione Body School Sexual violence Corpo Escola Violência sexual Cuerpo Colegio Violencia sexual |
title_short |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence |
title_full |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence |
title_fullStr |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence |
title_full_unstemmed |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence |
title_sort |
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence |
author |
Schwengber, Maria Simone Vione |
author_facet |
Schwengber, Maria Simone Vione Drefs, Joice Andressa Fritz |
author_role |
author |
author2 |
Drefs, Joice Andressa Fritz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schwengber, Maria Simone Vione Drefs, Joice Andressa Fritz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Body School Sexual violence Corpo Escola Violência sexual Cuerpo Colegio Violencia sexual |
topic |
Body School Sexual violence Corpo Escola Violência sexual Cuerpo Colegio Violencia sexual |
description |
The purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224 10.18764/2178-2229v29n4.2022.66 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v29n4.2022.66 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224/11768 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 213-231 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874881670610944 |