BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schwengber, Maria Simone Vione
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Drefs, Joice Andressa Fritz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224
Resumo: The purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school.
id UFMA-5_22cf8e9d64523d8fde343f93fa38bb99
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18224
network_acronym_str UFMA-5
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository_id_str
spelling BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silenceLAS VIOLENCIAS CORPORALES Y SEXUALES: la Educación Escolar en la ruptura del silencioAS VIOLÊNCIAS CORPORAIS E SEXUAIS: a Educação Escolar na ruptura do silêncioBodySchoolSexual violenceCorpoEscolaViolência sexualCuerpoColegioViolencia sexualThe purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school.O intuito da pesquisa é movido pela aposta numa educação que fissure o silêncio sobre as violências corporais e sexuais. Efetivou-se, assim, uma pesquisa por meio de um estudo de caso único (de Maria), descritivo e documental, provido através de fontes orais diretas, ouvidas entre maio e junho de 2021. Buscou-se analisar a conflitividade em torno de um estudo de caso em tela identificando as posições intergeracionais (Maria, a mãe e a avó) e os laços sociais ou rede de apoio que ajudaram no enfrentamento. Destaca-se a importância de um trabalho integrado de enfrentamento de ruptura do silêncio das violências corporais e sexuais desencadeado por laços sociais, como os das políticas-digitais feministas e, de modo particular, pelas informações e orientações de capacitação recebidas na escola.El propósito de la investigación está impulsado por la apuesta en una educación que rompe el silencio sobre la violencia corporal y sexual. Así, se realizó una investigación a través de un estudio de un caso único (de María), descriptivo y documental, proporcionado por fuentes orales directas, escuchado entre mayo y junio de 2021. Se buscó analizar el confl icto en torno de uno estudio de caso identifi cando las posiciones intergeneracionales (entre María, su madre y su abuela) y los lazos sociales o la red de apoyo que ayudaron a sobrellevar la situación. Se destaca la importancia de un trabajo integral a la ruptura del silencio de la violencia corporal y sexual desencadenada por los lazos sociales, como los de la política digital feminista y, en particular, por las agendas de información y formación recibidas en la escuela  Universidade Federal do Maranhão2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1822410.18764/2178-2229v29n4.2022.66Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 213-2312178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224/11768Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchwengber, Maria Simone Vione Drefs, Joice Andressa Fritz2023-01-03T17:28:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18224Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:20.749633Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
dc.title.none.fl_str_mv BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
LAS VIOLENCIAS CORPORALES Y SEXUALES: la Educación Escolar en la ruptura del silencio
AS VIOLÊNCIAS CORPORAIS E SEXUAIS: a Educação Escolar na ruptura do silêncio
title BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
spellingShingle BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
Schwengber, Maria Simone Vione
Body
School
Sexual violence
Corpo
Escola
Violência sexual
Cuerpo
Colegio
Violencia sexual
title_short BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
title_full BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
title_fullStr BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
title_full_unstemmed BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
title_sort BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
author Schwengber, Maria Simone Vione
author_facet Schwengber, Maria Simone Vione
Drefs, Joice Andressa Fritz
author_role author
author2 Drefs, Joice Andressa Fritz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schwengber, Maria Simone Vione
Drefs, Joice Andressa Fritz
dc.subject.por.fl_str_mv Body
School
Sexual violence
Corpo
Escola
Violência sexual
Cuerpo
Colegio
Violencia sexual
topic Body
School
Sexual violence
Corpo
Escola
Violência sexual
Cuerpo
Colegio
Violencia sexual
description The purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224
10.18764/2178-2229v29n4.2022.66
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224
identifier_str_mv 10.18764/2178-2229v29n4.2022.66
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224/11768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 213-231
2178-2229
0102-4175
reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com
_version_ 1799874881670610944