EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beerbaum, Alisson Vercelino
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Boff, Eva Teresinha de Oliveira, Silva, Edi Branco da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909
Resumo: The text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world.
id UFMA-5_678d3b3c6b5b709e52455ff0028382e1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21909
network_acronym_str UFMA-5
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository_id_str
spelling EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIOCOMPLEX THINKING IN THE FIELD OF EDUCATION: : A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF AN EMANCIPATORY CURRICULUMPENSAMENTO COMPLEXO NA ÁREA DA EDUCAÇÃO: : UMA CONTRIBUIÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO DE UM CURRÍCULO EMANCIPATÓRIOComplexity TheoryEdgar MorinBrazilian EducationTeoría de la ComplejidadÉdgar MorínEducación brasileñaTeoria da ComplexidadeEdgar MorinEducação BrasileiraThe text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world.O texto é decorrente de discussões realizadas na disciplina de Educação, Emancipação e Diferença, do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências de uma Universidade do interior do Estado do Rio Grande do Sul. O objetivo foi compreender e refletir sobre o paradigma da complexidade, com base em Edgar Morin, e sua importância para a epistemologia da área de educação. Caracteriza-se metodologicamente como Estado do Conhecimento, de natureza qualitativa e descritiva. Foram selecionados artigos acadêmicos no período de 2018 a 2022, com o descritor “Educação” e “Pensamento Complexo”, de periódicos nacionais que fossem revisados por pares. Da análise, resultou 23 trabalhos que mostram contribuições do paradigma da complexidade para a educação. Os autores defendem conceitos como: transdisciplinaridade, interdisciplinaridade, pensamento planetário e a sociedade global. Mostram que a simplificação dos saberes não tem contribuído para compreender a complexidade da vida e do mundo.El texto es el resultado de discusiones llevadas a cabo en la asignatura de Educación, Emancipación y Diferencia, del Programa de Posgrado en Educación en Ciencias de una universidad del interior del estado de Rio Grande do Sul. El objetivo fue entender y reflexionar sobre el paradigma de la complejidad, basado en Edgar Morin, y su importancia para la epistemología del campo de la educación. Metodológicamente, se caracteriza como un estado del conocimiento, de carácter cualitativo y descriptivo. Se seleccionaron artículos académicos de 2018 a 2022, con los descriptores "Educación" y "Pensamiento complejo", de revistas nacionales que fueron revisadas por pares. El análisis resultó en 23 trabajos que demuestran las contribuciones del paradigma de la complejidad a la educación. Los autores defienden conceptos como: transdisciplinariedad, interdisciplinariedad, pensamiento planetario y sociedad global. Demuestran que la simplificación del conocimiento no ha contribuido a comprender la complejidad de la vida y del mundo.Universidade Federal do Maranhão2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2190910.18764/2178-2229v30n3.2023.38Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 9-282178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909/12303http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeerbaum, Alisson VercelinoBoff, Eva Teresinha de OliveiraSilva, Edi Branco da2024-03-02T13:15:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21909Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:27.670810Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
dc.title.none.fl_str_mv EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
COMPLEX THINKING IN THE FIELD OF EDUCATION: : A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF AN EMANCIPATORY CURRICULUM
PENSAMENTO COMPLEXO NA ÁREA DA EDUCAÇÃO: : UMA CONTRIBUIÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO DE UM CURRÍCULO EMANCIPATÓRIO
title EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
spellingShingle EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
Beerbaum, Alisson Vercelino
Complexity Theory
Edgar Morin
Brazilian Education
Teoría de la Complejidad
Édgar Morín
Educación brasileña
Teoria da Complexidade
Edgar Morin
Educação Brasileira
title_short EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
title_full EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
title_fullStr EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
title_full_unstemmed EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
title_sort EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
author Beerbaum, Alisson Vercelino
author_facet Beerbaum, Alisson Vercelino
Boff, Eva Teresinha de Oliveira
Silva, Edi Branco da
author_role author
author2 Boff, Eva Teresinha de Oliveira
Silva, Edi Branco da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beerbaum, Alisson Vercelino
Boff, Eva Teresinha de Oliveira
Silva, Edi Branco da
dc.subject.por.fl_str_mv Complexity Theory
Edgar Morin
Brazilian Education
Teoría de la Complejidad
Édgar Morín
Educación brasileña
Teoria da Complexidade
Edgar Morin
Educação Brasileira
topic Complexity Theory
Edgar Morin
Brazilian Education
Teoría de la Complejidad
Édgar Morín
Educación brasileña
Teoria da Complexidade
Edgar Morin
Educação Brasileira
description The text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909
10.18764/2178-2229v30n3.2023.38
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909
identifier_str_mv 10.18764/2178-2229v30n3.2023.38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909/12303
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 9-28
2178-2229
0102-4175
reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com
_version_ 1799874881922269184