EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909 |
Resumo: | The text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world. |
id |
UFMA-5_678d3b3c6b5b709e52455ff0028382e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21909 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIOCOMPLEX THINKING IN THE FIELD OF EDUCATION: : A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF AN EMANCIPATORY CURRICULUMPENSAMENTO COMPLEXO NA ÁREA DA EDUCAÇÃO: : UMA CONTRIBUIÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO DE UM CURRÍCULO EMANCIPATÓRIOComplexity TheoryEdgar MorinBrazilian EducationTeoría de la ComplejidadÉdgar MorínEducación brasileñaTeoria da ComplexidadeEdgar MorinEducação BrasileiraThe text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world.O texto é decorrente de discussões realizadas na disciplina de Educação, Emancipação e Diferença, do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências de uma Universidade do interior do Estado do Rio Grande do Sul. O objetivo foi compreender e refletir sobre o paradigma da complexidade, com base em Edgar Morin, e sua importância para a epistemologia da área de educação. Caracteriza-se metodologicamente como Estado do Conhecimento, de natureza qualitativa e descritiva. Foram selecionados artigos acadêmicos no período de 2018 a 2022, com o descritor “Educação” e “Pensamento Complexo”, de periódicos nacionais que fossem revisados por pares. Da análise, resultou 23 trabalhos que mostram contribuições do paradigma da complexidade para a educação. Os autores defendem conceitos como: transdisciplinaridade, interdisciplinaridade, pensamento planetário e a sociedade global. Mostram que a simplificação dos saberes não tem contribuído para compreender a complexidade da vida e do mundo.El texto es el resultado de discusiones llevadas a cabo en la asignatura de Educación, Emancipación y Diferencia, del Programa de Posgrado en Educación en Ciencias de una universidad del interior del estado de Rio Grande do Sul. El objetivo fue entender y reflexionar sobre el paradigma de la complejidad, basado en Edgar Morin, y su importancia para la epistemología del campo de la educación. Metodológicamente, se caracteriza como un estado del conocimiento, de carácter cualitativo y descriptivo. Se seleccionaron artículos académicos de 2018 a 2022, con los descriptores "Educación" y "Pensamiento complejo", de revistas nacionales que fueron revisadas por pares. El análisis resultó en 23 trabajos que demuestran las contribuciones del paradigma de la complejidad a la educación. Los autores defienden conceptos como: transdisciplinariedad, interdisciplinariedad, pensamiento planetario y sociedad global. Demuestran que la simplificación del conocimiento no ha contribuido a comprender la complejidad de la vida y del mundo.Universidade Federal do Maranhão2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2190910.18764/2178-2229v30n3.2023.38Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 9-282178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909/12303http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeerbaum, Alisson VercelinoBoff, Eva Teresinha de OliveiraSilva, Edi Branco da2024-03-02T13:15:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21909Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:27.670810Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO COMPLEX THINKING IN THE FIELD OF EDUCATION: : A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF AN EMANCIPATORY CURRICULUM PENSAMENTO COMPLEXO NA ÁREA DA EDUCAÇÃO: : UMA CONTRIBUIÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO DE UM CURRÍCULO EMANCIPATÓRIO |
title |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO |
spellingShingle |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO Beerbaum, Alisson Vercelino Complexity Theory Edgar Morin Brazilian Education Teoría de la Complejidad Édgar Morín Educación brasileña Teoria da Complexidade Edgar Morin Educação Brasileira |
title_short |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO |
title_full |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO |
title_fullStr |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO |
title_full_unstemmed |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO |
title_sort |
EL PENSAMIENTO COMPLEJO EN EDUCACIÓN: : UNA CONTRIBUCIÓN AL DESARROLLO DE UN CURRÍCULO EMANCIPATORIO |
author |
Beerbaum, Alisson Vercelino |
author_facet |
Beerbaum, Alisson Vercelino Boff, Eva Teresinha de Oliveira Silva, Edi Branco da |
author_role |
author |
author2 |
Boff, Eva Teresinha de Oliveira Silva, Edi Branco da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beerbaum, Alisson Vercelino Boff, Eva Teresinha de Oliveira Silva, Edi Branco da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Complexity Theory Edgar Morin Brazilian Education Teoría de la Complejidad Édgar Morín Educación brasileña Teoria da Complexidade Edgar Morin Educação Brasileira |
topic |
Complexity Theory Edgar Morin Brazilian Education Teoría de la Complejidad Édgar Morín Educación brasileña Teoria da Complexidade Edgar Morin Educação Brasileira |
description |
The text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909 10.18764/2178-2229v30n3.2023.38 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v30n3.2023.38 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21909/12303 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 9-28 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874881922269184 |