O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20879 |
Resumo: | The article developed a study on the teaching activity from a Marxist perspective. This with analysis of categories such as productive, physical and intellectual work, as well as their social relations with the production process with a view to a possible definition of the nature of teachers' practice in a capitalist society. It was also possible to trace a path of the teaching profession, initially seen as a vocation, until today where ideas of professionalization and proletarianization prevail, which were properly characterized. The specific case of the Bolivian teaching worker was taken as a reference, based on related literature and documents referring to the union statutes of that country. The results point to the different influences that act on this worker, which does not prevent him from participating in counter-hegemonic movements that are equally important in this definition. |
id |
UFMA-5_93c14831d517c74b18de5a998e14b54f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicoseletronicos.ufma.br:article/20879 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIAEL PROFESOR COMO TRABAJADOR Y EL PROCESO DE PROLETARIZACIÓN: : EL CASO DE BOLIVIATHE TEACHER AS A WORKER AND THE PROCESS OF PROLETARIZATION: : THE CASE OF BOLIVIATrabalho docenteProletarização docenteProletarização docente na BolíviaTrabajo docenteProletarización docenteProletarización docente en BoliviaTeaching workTeacher proletarianizationTeacher proletarianization in BoliviaThe article developed a study on the teaching activity from a Marxist perspective. This with analysis of categories such as productive, physical and intellectual work, as well as their social relations with the production process with a view to a possible definition of the nature of teachers' practice in a capitalist society. It was also possible to trace a path of the teaching profession, initially seen as a vocation, until today where ideas of professionalization and proletarianization prevail, which were properly characterized. The specific case of the Bolivian teaching worker was taken as a reference, based on related literature and documents referring to the union statutes of that country. The results point to the different influences that act on this worker, which does not prevent him from participating in counter-hegemonic movements that are equally important in this definition.O artigo desenvolveu um estudo sobre a atividade docente sob viés da perspectiva Marxista. Isso com análise de categorias como trabalhos produtivo, físico e intelectual, assim como suas relações sociais com o processo de produção com vistas a uma possível definição da natureza do exercício dos professores em uma sociedade capitalista. Foi possível, ainda, traçar um percurso da profissão docente, inicialmente vista como um vocacionado, até a atualidade onde prevalecem ideias de profissionalização e proletarização, as quais foram devidamente caracterizadas. Tomou-se como referência o caso específico do trabalhador docente boliviano, com base em literatura correlata e nos documentos referentes aos estatutos sindicais daquele país. Os resultados apontam para as diferentes influências que atuam sobre esse trabalhador, o que não o impede de participar de movimentos contra-hegemônicos que são igualmente importantes nessa definição. El artículo desarrolla un estudio sobre la actividad docente desde una perspectiva marxista. Esto con análisis de categorías como trabajo productivo, físico e intelectual, así como sus relaciones sociales con el proceso de producción con vistas a una posible definición de la naturaleza de la práctica docente en una sociedad capitalista. También fue posible trazar un camino de la profesión docente, inicialmente vista como una vocación, hasta la actualidad donde prevalecen las ideas de profesionalización y proletarización, las cuales fueron debidamente caracterizadas. Se tomó como referencia el caso específico del trabajador docente boliviano, con base en literatura relacionada y documentos referentes a los estatutos sindicales de ese país. Los resultados apuntan a las diferentes influencias que actúan sobre este trabajador, lo que no le impide participar en movimientos contrahegemónicos igualmente importantes en esta definición.Universidade Federal do Maranhão2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2087910.18764/2178-2229v30n3.2023.44Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 147-1702178-2229reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttps://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20879/12309Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillarreal, Gabriela Milenka ArrayaCamargo, Arlete Maria Monte de 2024-03-02T13:15:12Zoai:ojs2.periodicoseletronicos.ufma.br:article/20879Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-03-02T13:15:12Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA EL PROFESOR COMO TRABAJADOR Y EL PROCESO DE PROLETARIZACIÓN: : EL CASO DE BOLIVIA THE TEACHER AS A WORKER AND THE PROCESS OF PROLETARIZATION: : THE CASE OF BOLIVIA |
title |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA |
spellingShingle |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA Villarreal, Gabriela Milenka Arraya Trabalho docente Proletarização docente Proletarização docente na Bolívia Trabajo docente Proletarización docente Proletarización docente en Bolivia Teaching work Teacher proletarianization Teacher proletarianization in Bolivia |
title_short |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA |
title_full |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA |
title_fullStr |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA |
title_full_unstemmed |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA |
title_sort |
O PROFESSOR ENQUANTO TRABALHADOR E O PROCESSO DE PROLETARIZAÇÃO: : O CASO DA BOLÍVIA |
author |
Villarreal, Gabriela Milenka Arraya |
author_facet |
Villarreal, Gabriela Milenka Arraya Camargo, Arlete Maria Monte de |
author_role |
author |
author2 |
Camargo, Arlete Maria Monte de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villarreal, Gabriela Milenka Arraya Camargo, Arlete Maria Monte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho docente Proletarização docente Proletarização docente na Bolívia Trabajo docente Proletarización docente Proletarización docente en Bolivia Teaching work Teacher proletarianization Teacher proletarianization in Bolivia |
topic |
Trabalho docente Proletarização docente Proletarização docente na Bolívia Trabajo docente Proletarización docente Proletarización docente en Bolivia Teaching work Teacher proletarianization Teacher proletarianization in Bolivia |
description |
The article developed a study on the teaching activity from a Marxist perspective. This with analysis of categories such as productive, physical and intellectual work, as well as their social relations with the production process with a view to a possible definition of the nature of teachers' practice in a capitalist society. It was also possible to trace a path of the teaching profession, initially seen as a vocation, until today where ideas of professionalization and proletarianization prevail, which were properly characterized. The specific case of the Bolivian teaching worker was taken as a reference, based on related literature and documents referring to the union statutes of that country. The results point to the different influences that act on this worker, which does not prevent him from participating in counter-hegemonic movements that are equally important in this definition. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20879 10.18764/2178-2229v30n3.2023.44 |
url |
https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20879 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v30n3.2023.44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20879/12309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 147-170 2178-2229 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1825939676560621568 |