As transferências fiscais no federalismo brasileiro: sobre o repasse do FUNDEB ao Estado do Maranhão
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Data de Publicação: | 2019 |
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Texto Completo: | https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2834 |
Resumo: | The objective of this research is to analyze the impacts of FUNDEB on the financing process of basic education in the State of Maranhão, verifying the capacity and effectiveness of this Fund in achieving its strategic objectives to promote the decentralization of this level of education and establish a national policy of decrease inequalities. In order to evaluate the fiscal impacts of FUNDEB, this research will cover the historical context of Brazilian federalism and the model of fiscal federalism adopted by the Federal Constitution of 1988. Through FUNDEB, the states are benefited by financial resources from the Union. the central assumption of this research. In this way we seek to analyze the trajectory of financial resources available to the State of Maranhão. With this, it is tried to verify if the FUNDEB represents a fundamental category for the federative balance in the financing of the education, especially of the fundamental education. In this research, the relationship between social policy and federalism in Brazil is sought in light of the state model created by the 1988 Constitution and the limits imposed by fiscal federalism. |
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Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Direito/CCSO) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís.https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2834The objective of this research is to analyze the impacts of FUNDEB on the financing process of basic education in the State of Maranhão, verifying the capacity and effectiveness of this Fund in achieving its strategic objectives to promote the decentralization of this level of education and establish a national policy of decrease inequalities. In order to evaluate the fiscal impacts of FUNDEB, this research will cover the historical context of Brazilian federalism and the model of fiscal federalism adopted by the Federal Constitution of 1988. Through FUNDEB, the states are benefited by financial resources from the Union. the central assumption of this research. In this way we seek to analyze the trajectory of financial resources available to the State of Maranhão. With this, it is tried to verify if the FUNDEB represents a fundamental category for the federative balance in the financing of the education, especially of the fundamental education. In this research, the relationship between social policy and federalism in Brazil is sought in light of the state model created by the 1988 Constitution and the limits imposed by fiscal federalism.O objetivo desta pesquisa é analisar os impactos do FUNDEB no processo de financiamento do ensino fundamental do Estado do Maranhão, verificando a capacidade e eficácia deste Fundo em atingir os seus objetivos estratégicos quanto a promover a descentralização deste nível de ensino e estabelecer uma Política nacional de diminuição das desigualdades regionais. Para avaliar os impactos fiscais do FUNDEB, esta pesquisa abarcou o contexto histórico do federalismo brasileiro e o modelo de federalismo fiscal adotado pela Constituição Federal de 1988. Através do FUNDEB, os Estados são beneficiados por recursos financeiros advindos da União. A Educação como Desenvolvimento é o pressuposto central desta pesquisa. Assim sendo buscou-se analisar a trajetória dos recursos financeiros disponíveis ao Estado do Maranhão. Com isso, pretende-se verificar se o FUNDEB representa uma categoria fundamental para o equilíbrio federativo no financiamento do ensino, em especial do Ensino fundamental. Buscou-se também na pesquisa avaliar a relação entre Política social e Federalismo no Brasil à luz do modelo de Estado criado pela Constituição de 1988 e dos limites impostos pelo Federalismo fiscal.Submitted by Sheila MONTEIRO (sheila.monteiro@ufma.br) on 2019-09-09T17:50:13Z No. of bitstreams: 1 GUSTAVO-BRANDÃO.pdf: 1195795 bytes, checksum: aa2bb343a7633a1b30e36c3cd9fe47ef (MD5)Made available in DSpace on 2019-09-09T17:50:13Z (GMT). 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