O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
Texto Completo: | https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4986 |
Resumo: | This research aims to analyze how the processes of composition and co-authorship between spect-actresses/spect-actors and the theatrical and performative event in Coletiva Ruidosa Alma and Teatro do Oprimido take place. In this approach, we consider as an object of study the relational performances of both scenic practices and that rely on the performance of spectators as creative vectors of scenic action. The research focuses on the theory systematized by the Brazilian playwright Augusto Boal (2012), in his writings on the Theater of the Oppressed, the studies by Bárbara Santos (2019) and Dodi Leal (2019), which present new approaches to TO and the scenic-performative experiments developed by the collective Ruidosa Alma in the theater and performance production scenario. The research intends to reflect on the potential of practices that encompass the spectator's action as a constituent element of the scenic phenomenon, collaborating for the construction of an expanded scene and for other understandings about theater making and the role of the spectator. |
id |
UFMA_39316763558f1a79b8001101b025ad01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2:tede/4986 |
network_acronym_str |
UFMA |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
repository_id_str |
2131 |
spelling |
FONSECA, Michelle Nascimento CabralFONSECA, Michelle Nascimento CabralTEJADA, FabianePANAMBY, EltonPRETTO, Sá de Moraes2023-09-26T14:12:02Z2023-04-14PRETTO, Sá de Moraes. O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores. 2023. 119 f. Dissertação( Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023.https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4986This research aims to analyze how the processes of composition and co-authorship between spect-actresses/spect-actors and the theatrical and performative event in Coletiva Ruidosa Alma and Teatro do Oprimido take place. In this approach, we consider as an object of study the relational performances of both scenic practices and that rely on the performance of spectators as creative vectors of scenic action. The research focuses on the theory systematized by the Brazilian playwright Augusto Boal (2012), in his writings on the Theater of the Oppressed, the studies by Bárbara Santos (2019) and Dodi Leal (2019), which present new approaches to TO and the scenic-performative experiments developed by the collective Ruidosa Alma in the theater and performance production scenario. The research intends to reflect on the potential of practices that encompass the spectator's action as a constituent element of the scenic phenomenon, collaborating for the construction of an expanded scene and for other understandings about theater making and the role of the spectator.Esta pesquisa visa analisar como se dão os processos de composição e coautoria entre espect-atrizes/espect-atores e o acontecimento teatral e performático na Coletiva Ruidosa Alma e no Teatro do Oprimido. Nesta abordagem, consideramos como objeto de estudo as performances relacionais de ambas as práticas cênicas e que contem com a atuação de espectadores como vetores criativos da ação cênica. A pesquisa tem como centro de reflexão a teoria sistematizada pelo teatrólogo brasileiro Augusto Boal (2012), em seus escritos sobre o Teatro do Oprimido, os estudos de Bárbara Santos (2019) e Dodi Leal (2019), que apresentam novas abordagens do TO e as experimentações cênico-performáticas desenvolvidas pela coletiva Ruidosa Alma no cenário da produção teatral e performática. A pesquisa pretende refletir sobre o potencial de práticas que abarquem a ação do espectador como elemento constituinte do fenômeno cênico colaborando para construção de uma cena ampliada e para outras compreensões sobre fazer teatral e o papel do espectador.Submitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2023-09-26T14:12:02Z No. of bitstreams: 1 FINAL_O_TEATRO_DO_OPRIMIDO_E_A_PERFORMANCE_RUIDOSA.docx__1_.pdf: 13369701 bytes, checksum: b7e4eff6f06fd3a4848660e0387d7b21 (MD5)Made available in DSpace on 2023-09-26T14:12:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FINAL_O_TEATRO_DO_OPRIMIDO_E_A_PERFORMANCE_RUIDOSA.docx__1_.pdf: 13369701 bytes, checksum: b7e4eff6f06fd3a4848660e0387d7b21 (MD5) Previous issue date: 2023-04-14FAPEMAapplication/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICASUFMABrasilDEPARTAMENTO DE ARTES/CCHteatro do oprimido;Performance Ruidosa;espect-ator;espect-atriz;estética autoraltheater of the oppressed;Noisy Performance;spect-actor;spect-actress;authorial aestheticsInterpretação TeatralO Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atoresThe Theater of the Oppressed and the noisy performance: Aesthetic-political dimensions in the relationship between the event theatrical and spect-actresses and spect-actorsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALFINAL_O_TEATRO_DO_OPRIMIDO_E_A_PERFORMANCE_RUIDOSA.docx__1_.pdfFINAL_O_TEATRO_DO_OPRIMIDO_E_A_PERFORMANCE_RUIDOSA.docx__1_.pdfapplication/pdf13369701http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4986/2/FINAL_O_TEATRO_DO_OPRIMIDO_E_A_PERFORMANCE_RUIDOSA.docx__1_.pdfb7e4eff6f06fd3a4848660e0387d7b21MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-858http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4986/1/license.txt3aeb75cdde8700477ba22b7d3513b976MD51tede/49862023-09-26 11:12:02.215oai:tede2:tede/4986VG9kb3Mgb3MgdHJhYmFsaG9zIGRlcG9zaXRhZG9zIGVzdMOjbyBzb2IgYSBMaWNlbsOnYSBVRk1BLg==Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312023-09-26T14:12:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Theater of the Oppressed and the noisy performance: Aesthetic-political dimensions in the relationship between the event theatrical and spect-actresses and spect-actors |
title |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
spellingShingle |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores PRETTO, Sá de Moraes teatro do oprimido; Performance Ruidosa; espect-ator; espect-atriz; estética autoral theater of the oppressed; Noisy Performance; spect-actor; spect-actress; authorial aesthetics Interpretação Teatral |
title_short |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
title_full |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
title_fullStr |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
title_full_unstemmed |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
title_sort |
O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores |
author |
PRETTO, Sá de Moraes |
author_facet |
PRETTO, Sá de Moraes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
TEJADA, Fabiane |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
PANAMBY, Elton |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PRETTO, Sá de Moraes |
contributor_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral FONSECA, Michelle Nascimento Cabral TEJADA, Fabiane PANAMBY, Elton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teatro do oprimido; Performance Ruidosa; espect-ator; espect-atriz; estética autoral |
topic |
teatro do oprimido; Performance Ruidosa; espect-ator; espect-atriz; estética autoral theater of the oppressed; Noisy Performance; spect-actor; spect-actress; authorial aesthetics Interpretação Teatral |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
theater of the oppressed; Noisy Performance; spect-actor; spect-actress; authorial aesthetics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Interpretação Teatral |
description |
This research aims to analyze how the processes of composition and co-authorship between spect-actresses/spect-actors and the theatrical and performative event in Coletiva Ruidosa Alma and Teatro do Oprimido take place. In this approach, we consider as an object of study the relational performances of both scenic practices and that rely on the performance of spectators as creative vectors of scenic action. The research focuses on the theory systematized by the Brazilian playwright Augusto Boal (2012), in his writings on the Theater of the Oppressed, the studies by Bárbara Santos (2019) and Dodi Leal (2019), which present new approaches to TO and the scenic-performative experiments developed by the collective Ruidosa Alma in the theater and performance production scenario. The research intends to reflect on the potential of practices that encompass the spectator's action as a constituent element of the scenic phenomenon, collaborating for the construction of an expanded scene and for other understandings about theater making and the role of the spectator. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-09-26T14:12:02Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PRETTO, Sá de Moraes. O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores. 2023. 119 f. Dissertação( Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4986 |
identifier_str_mv |
PRETTO, Sá de Moraes. O Teatro do Oprimido e a performance ruidosa: Dimensões estético-políticas na relação entre o acontecimento teatral e espect-atrizes e espect-atores. 2023. 119 f. Dissertação( Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. |
url |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4986 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMA |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DEPARTAMENTO DE ARTES/CCH |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4986/2/FINAL_O_TEATRO_DO_OPRIMIDO_E_A_PERFORMANCE_RUIDOSA.docx__1_.pdf http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4986/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b7e4eff6f06fd3a4848660e0387d7b21 3aeb75cdde8700477ba22b7d3513b976 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br |
_version_ |
1809926217129787392 |