Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
Texto Completo: | https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4850 |
Resumo: | This work seeks to study the mask as a transitional element from the table RPG to the stage, in a proposal that we call stage RPG, that is, the adaptation of an RPG table for a scenic staging. To support the proposal, we study the game as a common point of origin for theater, games and animated forms, also analyzing how aspects of war games and interpretative aspects arrive at the tabletop RPG; and analyzing points of contact between theater, RPG, performance and ritual, bringing the mask as a key point of the relationship, which, due to its malleable character and easy use and removal, can show in itself all the alignments and changes that a character of RPG passes during the campaign. For experimentation, we used the D&D 5E RPG system, opting for the campaign The Lost Mine of Phandelver. The random character creation method was used, resulting in four varied and ready-to-play characters. At the end of the campaign, it was analyzed that four masks would be made, each with two stages: One referring to the beginning of the campaign and another referring to the end. The masks were produced in cardboard, using spackle, papier froissé, wire and paint, with photos of the first and second stages. |
id |
UFMA_aa23b1de4275d683f51d9e116200ff6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2:tede/4850 |
network_acronym_str |
UFMA |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
repository_id_str |
2131 |
spelling |
BORRALHO, Tácito Freirehttp://lattes.cnpq.br/6354056336043839ZORZAL, Ricieri Carlinihttp://lattes.cnpq.br/3267683322470733BORRALHO, Tácito Freirehttp://lattes.cnpq.br/6354056336043839ZORZAL, Ricieri Carlinihttp://lattes.cnpq.br/3267683322470733FONTENELLE, Plínio Santoshttp://lattes.cnpq.br/7231046240258549FONSECA, Michelle Nascimento Cabralhttp://lattes.cnpq.br/3682376794834169DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho2023-07-26T13:46:52Z2023-03-03DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho. Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco. 2023. 104 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023.https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4850This work seeks to study the mask as a transitional element from the table RPG to the stage, in a proposal that we call stage RPG, that is, the adaptation of an RPG table for a scenic staging. To support the proposal, we study the game as a common point of origin for theater, games and animated forms, also analyzing how aspects of war games and interpretative aspects arrive at the tabletop RPG; and analyzing points of contact between theater, RPG, performance and ritual, bringing the mask as a key point of the relationship, which, due to its malleable character and easy use and removal, can show in itself all the alignments and changes that a character of RPG passes during the campaign. For experimentation, we used the D&D 5E RPG system, opting for the campaign The Lost Mine of Phandelver. The random character creation method was used, resulting in four varied and ready-to-play characters. At the end of the campaign, it was analyzed that four masks would be made, each with two stages: One referring to the beginning of the campaign and another referring to the end. The masks were produced in cardboard, using spackle, papier froissé, wire and paint, with photos of the first and second stages.Este trabalho busca estudar a máscara como um elemento de transição do RPG de mesa para o palco, em uma proposta que chamamos de RPG de palco, ou seja, a adaptação de uma mesa de RPG para uma encenação cênica. Para embasar a proposta, estudamos o jogo como ponto de origem comum do teatro, do jogo e das formas animadas, analisando também como aspectos dos jogos de guerra e aspectos interpretativos chegam ao RPG de mesa; e analisando pontos de contato entre o teatro, RPG, performance e ritual, trazendo a máscara como ponto-chave da relação, que, por seu caráter maleável e de fácil utilização e remoção, pode mostrar em si todos os alinhamentos e mudanças que um personagem de RPG passa durante a campanha. Para experimentação, utilizamos o sistema de RPG D&D 5E, optando pela campanha A Mina Perdida de Phandelver. Utilizou-se o método aleatório de criação de personagens, obtendo-se quatro personagens variados e prontos para jogar. No final da campanha, analisou-se que quatro máscaras seriam feitas, cada uma com dois estágios: Um referente ao início da campanha e outro referente ao final. Produziu-se as máscaras em papelão, utilizando massa corrida, papier froissé, arame e tinta, com fotos do seu primeiro e segundo estágio.Submitted by Jonathan Sousa de Almeida (jonathan.sousa@ufma.br) on 2023-07-26T13:46:52Z No. of bitstreams: 1 RICARDOVINÍCIUSDECARVALHODELGADO.pdf: 5654702 bytes, checksum: 702c916bdf37615c8ae44fdc7b252feb (MD5)Made available in DSpace on 2023-07-26T13:46:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RICARDOVINÍCIUSDECARVALHODELGADO.pdf: 5654702 bytes, checksum: 702c916bdf37615c8ae44fdc7b252feb (MD5) Previous issue date: 2023-03-03CAPESCNPqapplication/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICASUFMABrasilDEPARTAMENTO DE ARTES/CCHRPG de mesa;teatro;formas animadas;máscaras;RPG de palco.Tabletop RPG;theater;animated forms;masks;stage RPG.TeatroArtesMáscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palcoMasks and dungeons: a study of the mask as an element of transition from tabletop RPG to the stageinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALRICARDOVINÍCIUSDECARVALHODELGADO.pdfRICARDOVINÍCIUSDECARVALHODELGADO.pdfapplication/pdf5654702http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4850/2/RICARDOVIN%C3%8DCIUSDECARVALHODELGADO.pdf702c916bdf37615c8ae44fdc7b252febMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-858http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4850/1/license.txt3aeb75cdde8700477ba22b7d3513b976MD51tede/48502023-07-26 10:46:52.985oai:tede2:tede/4850VG9kb3Mgb3MgdHJhYmFsaG9zIGRlcG9zaXRhZG9zIGVzdMOjbyBzb2IgYSBMaWNlbsOnYSBVRk1BLg==Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312023-07-26T13:46:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Masks and dungeons: a study of the mask as an element of transition from tabletop RPG to the stage |
title |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
spellingShingle |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho RPG de mesa; teatro; formas animadas; máscaras; RPG de palco. Tabletop RPG; theater; animated forms; masks; stage RPG. Teatro Artes |
title_short |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
title_full |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
title_fullStr |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
title_full_unstemmed |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
title_sort |
Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco |
author |
DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho |
author_facet |
DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
BORRALHO, Tácito Freire |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6354056336043839 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
ZORZAL, Ricieri Carlini |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3267683322470733 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
BORRALHO, Tácito Freire |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6354056336043839 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
ZORZAL, Ricieri Carlini |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3267683322470733 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
FONTENELLE, Plínio Santos |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7231046240258549 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3682376794834169 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho |
contributor_str_mv |
BORRALHO, Tácito Freire ZORZAL, Ricieri Carlini BORRALHO, Tácito Freire ZORZAL, Ricieri Carlini FONTENELLE, Plínio Santos FONSECA, Michelle Nascimento Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
RPG de mesa; teatro; formas animadas; máscaras; RPG de palco. |
topic |
RPG de mesa; teatro; formas animadas; máscaras; RPG de palco. Tabletop RPG; theater; animated forms; masks; stage RPG. Teatro Artes |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Tabletop RPG; theater; animated forms; masks; stage RPG. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Teatro Artes |
description |
This work seeks to study the mask as a transitional element from the table RPG to the stage, in a proposal that we call stage RPG, that is, the adaptation of an RPG table for a scenic staging. To support the proposal, we study the game as a common point of origin for theater, games and animated forms, also analyzing how aspects of war games and interpretative aspects arrive at the tabletop RPG; and analyzing points of contact between theater, RPG, performance and ritual, bringing the mask as a key point of the relationship, which, due to its malleable character and easy use and removal, can show in itself all the alignments and changes that a character of RPG passes during the campaign. For experimentation, we used the D&D 5E RPG system, opting for the campaign The Lost Mine of Phandelver. The random character creation method was used, resulting in four varied and ready-to-play characters. At the end of the campaign, it was analyzed that four masks would be made, each with two stages: One referring to the beginning of the campaign and another referring to the end. The masks were produced in cardboard, using spackle, papier froissé, wire and paint, with photos of the first and second stages. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-26T13:46:52Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho. Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco. 2023. 104 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4850 |
identifier_str_mv |
DELGADO, Ricardo Vinícius de Carvalho. Máscaras e masmorras: um estudo da máscara como elemento de transição do RPG de mesa para o palco. 2023. 104 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. |
url |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4850 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMA |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DEPARTAMENTO DE ARTES/CCH |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4850/2/RICARDOVIN%C3%8DCIUSDECARVALHODELGADO.pdf http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/4850/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
702c916bdf37615c8ae44fdc7b252feb 3aeb75cdde8700477ba22b7d3513b976 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br |
_version_ |
1809926215658635264 |