A primeira impressão é a que fica: pandemia da covid-19 e a leitura visual nos jornais O Imparcial e O Estado do Maranhão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Tamara Cristina Bastos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/3990
Resumo: The year 2020 presented a scenario that offers a stock of creative covers. This is the case of São Luís, where O Imparcial and O Estado do Maranhão are vehicles that come, with a certain frequency, using the option for poster covers, or poster covers, for viewing the first pages, especially in this pandemic period. . In this way, this work used 6 covers referring to this context, 3 from Imparcial and 3 from O Estado, combining these analyzes with the theoretical references of the visual field, together with the grammaticalities available about a possible visual language syntax and the assumptions that guide the studies that have as points of view documents of the artistic creation process. It was perceived in this corpus an interdisciplinary perspective that demonstrated the trajectory of visuality in contents beyond journalism, as is the case of poetry, concrete art and the multidimensions that permeate the way these vehicles from Maranhão used creativity to inform and transmit sensations.
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In this way, this work used 6 covers referring to this context, 3 from Imparcial and 3 from O Estado, combining these analyzes with the theoretical references of the visual field, together with the grammaticalities available about a possible visual language syntax and the assumptions that guide the studies that have as points of view documents of the artistic creation process. It was perceived in this corpus an interdisciplinary perspective that demonstrated the trajectory of visuality in contents beyond journalism, as is the case of poetry, concrete art and the multidimensions that permeate the way these vehicles from Maranhão used creativity to inform and transmit sensations.O ano de 2020 apresentou-se um cenário que oferece um estoque de capas criativas. É o caso de São Luís, onde O Imparcial e O Estado do Maranhão são veículos que vêm, com certa frequência, utilizando-se da opção pelas capas-pôster, ou capas-cartazes, para a visualização das primeiras páginas principalmente neste período de pandemia. Dessa forma este trabalho utilizou-se de 6 capas referentes a esse contexto, sendo 3 do Imparcial e 3 de O Estado, aliando essas análises com as referências teóricas do campo visual, conjuntamente com as gramaticalidades disponíveis sobre uma possível sintaxe da linguagem visual e os pressupostos que balizam os estudos que têm como pontos de vista documentos do processo de criação artística. Percebeu-se nesse corpus uma perspectiva interdisciplinar que demonstrou a trajetória da visualidade em conteúdos para além do jornalismo, como é o caso da poesia, da arte concreta e das multidimensões que perpassam a forma como esses veículos maranhenses utilizaram a criatividade para informar e transmitir sensações.Submitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2022-08-18T14:54:39Z No. of bitstreams: 1 Tamara Cristina Bastos Santosvec.pdf: 30557399 bytes, checksum: 711ce40ea577afdcb8788567d1fa0676 (MD5)Made available in DSpace on 2022-08-18T14:54:39Z (GMT). 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