GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira dos Santos, Ana Paula
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Heerdt, Bettina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150
Resumo: This research aimed to analyze utterances related to gender and power relations observed in teachers’ discourses when addressing scientific knowledge. The research was based on the feminist science epistemologies and Foucault’s thought. Six undergraduate students from a public university took part in the study. The analysis corpus was built up using semi-structured online interviews. The discourses were analyzed using Foucault’s tools – discourse, utterance, discursive formations, and power-knowledge relations – and the feminist theoretical background to evidence and ascribe meaning to the discursive utterances. We characterized utterances that naturalize social relations from biological discourses, dichotomies that prevent a look into diversity, cell and molecule humanization, animal behavior, and science critique. We emphasized the importance of the circulation of discourses that enable the rupture of barriers destabilizing certainties (im)posed by biology to give rise to other truths.
id UFMG-11_012ba9942b253838ef30b7cb65e816c2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42150
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONSGÉNERO Y CIENCIA: : FORMACIONES (DES)ORIENTADAS DEL DISCURSO DEL PROFESORADOGIVING MEANING 1 TO TEACHERS’ DISCOURSES RELATED TO BIOLOGY KNOWLEDGE FROM FEMINIST EPISTEMOLOGIES: SIGNIFICANDO1 DISCURSOS DOCENTES A RESPEITO DE CONHECIMENTOS DA BIOLOGIA A PARTIR DAS EPISTEMOLOGIAS FEMINISTASEnsino de Ciências e BiologiaEpistemologias feministasDiscursos docentesScience and Biology teachingFeminist epistemologiesTeachers’ discoursesEnseñanza de Ciencias y BiologíaEpistemologías FeministasDiscurso del profesoradoThis research aimed to analyze utterances related to gender and power relations observed in teachers’ discourses when addressing scientific knowledge. The research was based on the feminist science epistemologies and Foucault’s thought. Six undergraduate students from a public university took part in the study. The analysis corpus was built up using semi-structured online interviews. The discourses were analyzed using Foucault’s tools – discourse, utterance, discursive formations, and power-knowledge relations – and the feminist theoretical background to evidence and ascribe meaning to the discursive utterances. We characterized utterances that naturalize social relations from biological discourses, dichotomies that prevent a look into diversity, cell and molecule humanization, animal behavior, and science critique. We emphasized the importance of the circulation of discourses that enable the rupture of barriers destabilizing certainties (im)posed by biology to give rise to other truths.El objetivo de la investigación es analizar los enunciados de género y las relaciones de poder presentes en los discursos del profesorado sobre el conocimiento científico. La investigación se fundamenta en epistemologías feministas de la ciencia y en referencias foucaultianas. Seis profesores/as universitarios de una institución pública participaran. El corpus de análisis se construyó mediante entrevistas semiestructuradas, realizadas en línea. Se analizó los discursos utilizando las herramientas de Foucault – discurso, enunciado, formación discursiva, relaciones de poder-saber – y las teorizaciones feministas, para destacar y significar los enunciados de los discursos. Caracterizamos los enunciados que naturalizan las relaciones sociales a partir de discursos biológicos; las dicotomías que impiden una mirada a la diversidad; la humanización de las células, las moléculas, los comportamientos animales y la crítica de la ciencia. Destacamos la importancia de la circulación de discursos que permitan romper barreras, desestabilizando las certidumbres (im)planteadas por la biología, para dar paso a otras verdades.O objetivo da pesquisa é analisar os enunciados de gênero e relações de poder presentes nos discursos docentes a respeito de alguns conhecimentos da biologia, significando-os a partir das epistemologias feministas. Os/as participantes foram seis docentes universitários/as de uma instituição pública. O corpus de análise foi construído por meio de entrevistas semiestruturadas. Os enunciados foram significados relacionando as ferramentas de Foucault e as teorizações feministas. Foram reiterados discursos que naturalizam as relações sociais a partir de conhecimentos da biologia; discursos que mantêm as dicotomias e silenciam as diversidades; discursos que humanizam células e moléculas. Discursos da crítica da ciência e de resistência a distintos modos de opressão também foram reiterados. O que é dito ou não no ensino de ciências é influenciado pelas relações entre poder e saber, assim, certos discursos são evidenciados em detrimento de outros. Pôr em circulação outras verdades afronta essas relações de poder.CECIMIG-FaE-UFMG2023-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4215010.1590/1983-21172022240152Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150/38929https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150/38930Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira dos Santos, Ana PaulaHeerdt, Bettina2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42150Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
GÉNERO Y CIENCIA: : FORMACIONES (DES)ORIENTADAS DEL DISCURSO DEL PROFESORADO
GIVING MEANING 1 TO TEACHERS’ DISCOURSES RELATED TO BIOLOGY KNOWLEDGE FROM FEMINIST EPISTEMOLOGIES: SIGNIFICANDO1 DISCURSOS DOCENTES A RESPEITO DE CONHECIMENTOS DA BIOLOGIA A PARTIR DAS EPISTEMOLOGIAS FEMINISTAS
title GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
spellingShingle GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
Oliveira dos Santos, Ana Paula
Ensino de Ciências e Biologia
Epistemologias feministas
Discursos docentes
Science and Biology teaching
Feminist epistemologies
Teachers’ discourses
Enseñanza de Ciencias y Biología
Epistemologías Feministas
Discurso del profesorado
title_short GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
title_full GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
title_fullStr GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
title_full_unstemmed GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
title_sort GENDER AND SCIENCE:: (DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
author Oliveira dos Santos, Ana Paula
author_facet Oliveira dos Santos, Ana Paula
Heerdt, Bettina
author_role author
author2 Heerdt, Bettina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira dos Santos, Ana Paula
Heerdt, Bettina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências e Biologia
Epistemologias feministas
Discursos docentes
Science and Biology teaching
Feminist epistemologies
Teachers’ discourses
Enseñanza de Ciencias y Biología
Epistemologías Feministas
Discurso del profesorado
topic Ensino de Ciências e Biologia
Epistemologias feministas
Discursos docentes
Science and Biology teaching
Feminist epistemologies
Teachers’ discourses
Enseñanza de Ciencias y Biología
Epistemologías Feministas
Discurso del profesorado
description This research aimed to analyze utterances related to gender and power relations observed in teachers’ discourses when addressing scientific knowledge. The research was based on the feminist science epistemologies and Foucault’s thought. Six undergraduate students from a public university took part in the study. The analysis corpus was built up using semi-structured online interviews. The discourses were analyzed using Foucault’s tools – discourse, utterance, discursive formations, and power-knowledge relations – and the feminist theoretical background to evidence and ascribe meaning to the discursive utterances. We characterized utterances that naturalize social relations from biological discourses, dichotomies that prevent a look into diversity, cell and molecule humanization, animal behavior, and science critique. We emphasized the importance of the circulation of discourses that enable the rupture of barriers destabilizing certainties (im)posed by biology to give rise to other truths.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150
10.1590/1983-21172022240152
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240152
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150/38929
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42150/38930
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162016727040