OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515 |
Resumo: | In this editorial we present the open science perspectives adopted by Ensaio with an emphasis on open data practices and shared data. The availability of research data can improve transparency, collaboration, replicability and enrichment of scientific production in the field of Science Education. Therefore, in this editorial we present new perspectives on the topic based on our knowledge acquired throughout 2023 in the implementation of a data’s editor-in-chief, whose work we detail in a flowchart (figure 1). Furthermore, we report some of the results of the interactions we had with our editorial team, authors and academic community involved in discussions about open data and we also summarize the paths we have taken in this sphere. |
id |
UFMG-11_1aa5c4e3574e9d1a59a7c4f39dcc8ecf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/51515 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADESCiência abertaDados abertosEducação em CiênciasIn this editorial we present the open science perspectives adopted by Ensaio with an emphasis on open data practices and shared data. The availability of research data can improve transparency, collaboration, replicability and enrichment of scientific production in the field of Science Education. Therefore, in this editorial we present new perspectives on the topic based on our knowledge acquired throughout 2023 in the implementation of a data’s editor-in-chief, whose work we detail in a flowchart (figure 1). Furthermore, we report some of the results of the interactions we had with our editorial team, authors and academic community involved in discussions about open data and we also summarize the paths we have taken in this sphere.Neste editorial apresentamos as perspectivas de ciência aberta adotada pelo periódico dando destaque para as práticas de dados abertos e dados compartilhados. A disponibilização de dados de pesquisa pode aprimorar a transparência, a colaboração, a reprodutibilidade, a replicação, o reuso e o enriquecimento da produção científica no campo da Educação em Ciências. Por isso, neste editorial, trazemos novas perspectivas à temática com base em nossos aprendizados ao longo de 2023 na implementação de uma editoria de dados, a qual detalhamos o trabalho em um fluxograma. Além disso, abordamos algumas das possíveis implicações do compartilhamento ético de dados na área e relatamos alguns dos frutos das interações entre nossa equipe editorial, pessoas autoras e a comunidade acadêmica envolvida nas discussões sobre ciência aberta e sintetizamos os caminhos que temos trilhado nessa seara.CECIMIG-FaE-UFMG2024-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Pareshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/5151510.1590/1983-21172022240172Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporspaenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515/43934https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515/43935https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515/43936Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Nathália HelenaMendonça, Paula Cristina Cardoso2024-04-23T16:51:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/51515Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-23T16:51:46Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
spellingShingle |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES Azevedo, Nathália Helena Ciência aberta Dados abertos Educação em Ciências |
title_short |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_full |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_fullStr |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_full_unstemmed |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_sort |
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES: DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
author |
Azevedo, Nathália Helena |
author_facet |
Azevedo, Nathália Helena Mendonça, Paula Cristina Cardoso |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Paula Cristina Cardoso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Nathália Helena Mendonça, Paula Cristina Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência aberta Dados abertos Educação em Ciências |
topic |
Ciência aberta Dados abertos Educação em Ciências |
description |
In this editorial we present the open science perspectives adopted by Ensaio with an emphasis on open data practices and shared data. The availability of research data can improve transparency, collaboration, replicability and enrichment of scientific production in the field of Science Education. Therefore, in this editorial we present new perspectives on the topic based on our knowledge acquired throughout 2023 in the implementation of a data’s editor-in-chief, whose work we detail in a flowchart (figure 1). Furthermore, we report some of the results of the interactions we had with our editorial team, authors and academic community involved in discussions about open data and we also summarize the paths we have taken in this sphere. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515 10.1590/1983-21172022240172 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515/43934 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515/43935 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/51515/43936 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162080690176 |