PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana de Araújo, João Felipe
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Silva Lima, Guilherme, Alves de Almeida, Sheila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775
Resumo: This paper aims to analyze the development of scientific ideas in the science communication book addressed to children "Isaac no Mundo das Partículas" written by Elika Takimoto. To do so, we start from the contributions of Historical-Cultural Psychology and Vygotsky on potential, spontaneous and scientific concepts, seeking to understand the relationships and forms of meaning of the scientific ideas presented by the work. Excerpts from the book where words or key ideas that make references to physical concepts were selected and the concepts used more frequently were analyzed, namely Atoms, Particles and Vacuum. Considering the word as a unit of analysis, the results indicated that the book mobilizes different meanings and conceptual structures to formalize more complex elaborations and contemporary scientific concepts.
id UFMG-11_301b110b6061b2a766b5e5b30592c833
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39775
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas casePRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: THE CASE OF ISAAC NO MUNDO DAS PARTÍCULAS: A apresentação de conceitos em um livro de divulgação infanti: o caso Isaac no Mundo das PartículasDivulgação CientíficaLiteratura InfantilConceitos CientíficosScience CommunicationHistorical-cultural PsychologyChildren´s LiteratureThis paper aims to analyze the development of scientific ideas in the science communication book addressed to children "Isaac no Mundo das Partículas" written by Elika Takimoto. To do so, we start from the contributions of Historical-Cultural Psychology and Vygotsky on potential, spontaneous and scientific concepts, seeking to understand the relationships and forms of meaning of the scientific ideas presented by the work. Excerpts from the book where words or key ideas that make references to physical concepts were selected and the concepts used more frequently were analyzed, namely Atoms, Particles and Vacuum. Considering the word as a unit of analysis, the results indicated that the book mobilizes different meanings and conceptual structures to formalize more complex elaborations and contemporary scientific concepts.Este trabalho objetiva analisar as ideias e conceitos científicos presentes na obra de divulgação científica voltada para o público infantil “Isaac no Mundo das Partículas”, escrita por Elika Takimoto. Partimos das contribuições da psicologia histórico-cultural sobre os conceitos potenciais, espontâneos e científicos, buscando compreender as relações e formas de significação das ideias científicas apresentadas pela obra. Foram selecionados e analisados trechos do livro no qual conceitos científicos ou ideias-chave estavam presentes. A palavra foi considerada a unidade de análise e os resultados indicaram que o livro mobiliza diversas significações e estruturações lógico-abstratas (conceituais) para formalizar elaborações mais complexas e conceitos científicos. A análise dos conceitos: átomo, partícula e vácuo, indicou estratégias para a produção de sentido, que contemplaram a: contextualização, curiosidade, disputas argumentativas, uso de conceitos espontâneos, uso da história da ciência etcCECIMIG-FaE-UFMG2023-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3977510.1590/1983-21172022240136Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37288https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37289Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana de Araújo, João Felipeda Silva Lima, Guilherme Alves de Almeida, Sheila2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39775Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: THE CASE OF ISAAC NO MUNDO DAS PARTÍCULAS: A apresentação de conceitos em um livro de divulgação infanti: o caso Isaac no Mundo das Partículas
title PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
spellingShingle PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
Viana de Araújo, João Felipe
Divulgação Científica
Literatura Infantil
Conceitos Científicos
Science Communication
Historical-cultural Psychology
Children´s Literature
title_short PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
title_full PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
title_fullStr PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
title_full_unstemmed PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
title_sort PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
author Viana de Araújo, João Felipe
author_facet Viana de Araújo, João Felipe
da Silva Lima, Guilherme
Alves de Almeida, Sheila
author_role author
author2 da Silva Lima, Guilherme
Alves de Almeida, Sheila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana de Araújo, João Felipe
da Silva Lima, Guilherme
Alves de Almeida, Sheila
dc.subject.por.fl_str_mv Divulgação Científica
Literatura Infantil
Conceitos Científicos
Science Communication
Historical-cultural Psychology
Children´s Literature
topic Divulgação Científica
Literatura Infantil
Conceitos Científicos
Science Communication
Historical-cultural Psychology
Children´s Literature
description This paper aims to analyze the development of scientific ideas in the science communication book addressed to children "Isaac no Mundo das Partículas" written by Elika Takimoto. To do so, we start from the contributions of Historical-Cultural Psychology and Vygotsky on potential, spontaneous and scientific concepts, seeking to understand the relationships and forms of meaning of the scientific ideas presented by the work. Excerpts from the book where words or key ideas that make references to physical concepts were selected and the concepts used more frequently were analyzed, namely Atoms, Particles and Vacuum. Considering the word as a unit of analysis, the results indicated that the book mobilizes different meanings and conceptual structures to formalize more complex elaborations and contemporary scientific concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775
10.1590/1983-21172022240136
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240136
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37288
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711161999949824