PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775 |
Resumo: | This paper aims to analyze the development of scientific ideas in the science communication book addressed to children "Isaac no Mundo das Partículas" written by Elika Takimoto. To do so, we start from the contributions of Historical-Cultural Psychology and Vygotsky on potential, spontaneous and scientific concepts, seeking to understand the relationships and forms of meaning of the scientific ideas presented by the work. Excerpts from the book where words or key ideas that make references to physical concepts were selected and the concepts used more frequently were analyzed, namely Atoms, Particles and Vacuum. Considering the word as a unit of analysis, the results indicated that the book mobilizes different meanings and conceptual structures to formalize more complex elaborations and contemporary scientific concepts. |
id |
UFMG-11_301b110b6061b2a766b5e5b30592c833 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39775 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas casePRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: THE CASE OF ISAAC NO MUNDO DAS PARTÍCULAS: A apresentação de conceitos em um livro de divulgação infanti: o caso Isaac no Mundo das PartículasDivulgação CientíficaLiteratura InfantilConceitos CientíficosScience CommunicationHistorical-cultural PsychologyChildren´s LiteratureThis paper aims to analyze the development of scientific ideas in the science communication book addressed to children "Isaac no Mundo das Partículas" written by Elika Takimoto. To do so, we start from the contributions of Historical-Cultural Psychology and Vygotsky on potential, spontaneous and scientific concepts, seeking to understand the relationships and forms of meaning of the scientific ideas presented by the work. Excerpts from the book where words or key ideas that make references to physical concepts were selected and the concepts used more frequently were analyzed, namely Atoms, Particles and Vacuum. Considering the word as a unit of analysis, the results indicated that the book mobilizes different meanings and conceptual structures to formalize more complex elaborations and contemporary scientific concepts.Este trabalho objetiva analisar as ideias e conceitos científicos presentes na obra de divulgação científica voltada para o público infantil “Isaac no Mundo das Partículas”, escrita por Elika Takimoto. Partimos das contribuições da psicologia histórico-cultural sobre os conceitos potenciais, espontâneos e científicos, buscando compreender as relações e formas de significação das ideias científicas apresentadas pela obra. Foram selecionados e analisados trechos do livro no qual conceitos científicos ou ideias-chave estavam presentes. A palavra foi considerada a unidade de análise e os resultados indicaram que o livro mobiliza diversas significações e estruturações lógico-abstratas (conceituais) para formalizar elaborações mais complexas e conceitos científicos. A análise dos conceitos: átomo, partícula e vácuo, indicou estratégias para a produção de sentido, que contemplaram a: contextualização, curiosidade, disputas argumentativas, uso de conceitos espontâneos, uso da história da ciência etcCECIMIG-FaE-UFMG2023-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3977510.1590/1983-21172022240136Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37288https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37289Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana de Araújo, João Felipeda Silva Lima, Guilherme Alves de Almeida, Sheila2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39775Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: THE CASE OF ISAAC NO MUNDO DAS PARTÍCULAS: A apresentação de conceitos em um livro de divulgação infanti: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
title |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case |
spellingShingle |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case Viana de Araújo, João Felipe Divulgação Científica Literatura Infantil Conceitos Científicos Science Communication Historical-cultural Psychology Children´s Literature |
title_short |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case |
title_full |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case |
title_fullStr |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case |
title_full_unstemmed |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case |
title_sort |
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: : Isaac no Mundo das Partículas case |
author |
Viana de Araújo, João Felipe |
author_facet |
Viana de Araújo, João Felipe da Silva Lima, Guilherme Alves de Almeida, Sheila |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Lima, Guilherme Alves de Almeida, Sheila |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana de Araújo, João Felipe da Silva Lima, Guilherme Alves de Almeida, Sheila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Divulgação Científica Literatura Infantil Conceitos Científicos Science Communication Historical-cultural Psychology Children´s Literature |
topic |
Divulgação Científica Literatura Infantil Conceitos Científicos Science Communication Historical-cultural Psychology Children´s Literature |
description |
This paper aims to analyze the development of scientific ideas in the science communication book addressed to children "Isaac no Mundo das Partículas" written by Elika Takimoto. To do so, we start from the contributions of Historical-Cultural Psychology and Vygotsky on potential, spontaneous and scientific concepts, seeking to understand the relationships and forms of meaning of the scientific ideas presented by the work. Excerpts from the book where words or key ideas that make references to physical concepts were selected and the concepts used more frequently were analyzed, namely Atoms, Particles and Vacuum. Considering the word as a unit of analysis, the results indicated that the book mobilizes different meanings and conceptual structures to formalize more complex elaborations and contemporary scientific concepts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775 10.1590/1983-21172022240136 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37288 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39775/37289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711161999949824 |