ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maximo-Pereira, Marta
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167
Resumo: This paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science.
id UFMG-11_497f762fe3189d9215cbd5f038a380ab
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44167
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículascriatividadeimaginaçãodivulgação científicacreativityimaginationscience communicationimaginacióncreacióndivulgación científicaThis paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science.Este texto es un artículo dictamen sobre el artículo original Presentación de conceptos en un libro de divulgación científica infantil: el caso de Isaac no Mundo das Partículas. La principal motivación para su elaboración es contribuir para profundizar la divulgación científica para niños a partir del libro Isaac no Mundo das Partículas, de Élika Takimoto. La siguiente pregunta sirvió de base para la investigación: ¿cómo el libro Isaac no Mundo das Partículas puede colaborar con el desarrollo de la creación y de la imaginación de los niños bajo la perspectiva histórico-cultural? Las reflexiones teóricas desarrolladas, que tuvieron como marco teórico la obra vigotskiana Imaginación y creación en la edad infantil, permitieron concluir, entre otras consideraciones, que la lectura o la escucha de la historia del libro de divulgación científica amplía la experiencia de los niños y crea bases para el desarrollo de su imaginación, que será necesaria para aprender ciencias.O presente texto consiste em um artigo-parecer sobre o artigo original A apresentação de conceitos em um livro de divulgação científica infantil: o caso Isaac no Mundo das Partículas. A principal motivação para a escrita deste artigo-parecer é contribuir para o aprofundamento da temática da divulgação científica para crianças por intermédio do livro Isaac no Mundo das Partículas, escrito por Elika Takimoto. A seguinte pergunta norteou a investigação: como o livro Isaac no Mundo das Partículas pode colaborar para o desenvolvimento da criatividade e da imaginação das crianças na perspectiva histórico-cultural? As reflexões teóricas realizadas, baseadas fortemente na obra vigotskiana Imaginação e criatividade na infância, permitiram concluir, entre outras considerações, que a leitura ou a escuta da história do livro de divulgação científica amplia a experiência da criança, na direção de criar bases para o desenvolvimento da sua imaginação, que será necessária à aprendizagem de ciências.CECIMIG-FaE-UFMG2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4416710.1590/1983-21172022240139Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167/37426Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaximo-Pereira, Marta2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44167Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
title ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
spellingShingle ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
Maximo-Pereira, Marta
criatividade
imaginação
divulgação científica
creativity
imagination
science communication
imaginación
creación
divulgación científica
title_short ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
title_full ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
title_fullStr ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
title_full_unstemmed ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
title_sort ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
author Maximo-Pereira, Marta
author_facet Maximo-Pereira, Marta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maximo-Pereira, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv criatividade
imaginação
divulgação científica
creativity
imagination
science communication
imaginación
creación
divulgación científica
topic criatividade
imaginação
divulgação científica
creativity
imagination
science communication
imaginación
creación
divulgación científica
description This paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167
10.1590/1983-21172022240139
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167/37426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162043990016