ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167 |
Resumo: | This paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science. |
id |
UFMG-11_497f762fe3189d9215cbd5f038a380ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44167 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículascriatividadeimaginaçãodivulgação científicacreativityimaginationscience communicationimaginacióncreacióndivulgación científicaThis paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science.Este texto es un artículo dictamen sobre el artículo original Presentación de conceptos en un libro de divulgación científica infantil: el caso de Isaac no Mundo das Partículas. La principal motivación para su elaboración es contribuir para profundizar la divulgación científica para niños a partir del libro Isaac no Mundo das Partículas, de Élika Takimoto. La siguiente pregunta sirvió de base para la investigación: ¿cómo el libro Isaac no Mundo das Partículas puede colaborar con el desarrollo de la creación y de la imaginación de los niños bajo la perspectiva histórico-cultural? Las reflexiones teóricas desarrolladas, que tuvieron como marco teórico la obra vigotskiana Imaginación y creación en la edad infantil, permitieron concluir, entre otras consideraciones, que la lectura o la escucha de la historia del libro de divulgación científica amplía la experiencia de los niños y crea bases para el desarrollo de su imaginación, que será necesaria para aprender ciencias.O presente texto consiste em um artigo-parecer sobre o artigo original A apresentação de conceitos em um livro de divulgação científica infantil: o caso Isaac no Mundo das Partículas. A principal motivação para a escrita deste artigo-parecer é contribuir para o aprofundamento da temática da divulgação científica para crianças por intermédio do livro Isaac no Mundo das Partículas, escrito por Elika Takimoto. A seguinte pergunta norteou a investigação: como o livro Isaac no Mundo das Partículas pode colaborar para o desenvolvimento da criatividade e da imaginação das crianças na perspectiva histórico-cultural? As reflexões teóricas realizadas, baseadas fortemente na obra vigotskiana Imaginação e criatividade na infância, permitiram concluir, entre outras considerações, que a leitura ou a escuta da história do livro de divulgação científica amplia a experiência da criança, na direção de criar bases para o desenvolvimento da sua imaginação, que será necessária à aprendizagem de ciências.CECIMIG-FaE-UFMG2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4416710.1590/1983-21172022240139Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167/37426Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaximo-Pereira, Marta2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44167Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
title |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
spellingShingle |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas Maximo-Pereira, Marta criatividade imaginação divulgação científica creativity imagination science communication imaginación creación divulgación científica |
title_short |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
title_full |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
title_fullStr |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
title_full_unstemmed |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
title_sort |
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas: ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas |
author |
Maximo-Pereira, Marta |
author_facet |
Maximo-Pereira, Marta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maximo-Pereira, Marta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
criatividade imaginação divulgação científica creativity imagination science communication imaginación creación divulgación científica |
topic |
criatividade imaginação divulgação científica creativity imagination science communication imaginación creación divulgación científica |
description |
This paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167 10.1590/1983-21172022240139 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44167/37426 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162043990016 |