Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucas Guimarães Barros
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Glênon Dutra, Sergio Luiz Bragatto Boss
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141
Resumo: This research intended to analyze the formation of mediators developed in a project of science communication in the inside of the Bahia State. To this end, a theoretical basis was constructed from studies that analyzed practices, characteristics and difficulties of the formation of mediators developed in museums and science centers. Qualitative, the research used Content Analysis to explore the data collected from questionnaires answered by project monitors and semi-structured interviews with one of the coordinators. The results indicate that the formation occurs predominantly with the beginner monitor formed by another more experienced in field activities. Moreover, difficulties were noticed with the manipulation of equipment and in training activities, in addition to the temporary nature of the mediator's bond in the project. Finally, notes are made with the intention of overcoming some difficulties common to the training of mediators.
id UFMG-11_34aad2cba82c1f3e697ed77f039abd09
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24141
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de AstronomiaAnálisis de la formación de mediadores en un proyecto de astronomía itinerante: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de AstronomiaANALYSIS OF THE TRAINING OF MEDIATORS IN A ITINERANT ASTRONOMY PROJECT: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de AstronomiaFormação de mediadores. Divulgação Científica. Educação em Astronomia.Training of mediators. Science Communication. Astronomy Education.Formación de mediadores. Divulgación científica. Educación Astronómica.This research intended to analyze the formation of mediators developed in a project of science communication in the inside of the Bahia State. To this end, a theoretical basis was constructed from studies that analyzed practices, characteristics and difficulties of the formation of mediators developed in museums and science centers. Qualitative, the research used Content Analysis to explore the data collected from questionnaires answered by project monitors and semi-structured interviews with one of the coordinators. The results indicate that the formation occurs predominantly with the beginner monitor formed by another more experienced in field activities. Moreover, difficulties were noticed with the manipulation of equipment and in training activities, in addition to the temporary nature of the mediator's bond in the project. Finally, notes are made with the intention of overcoming some difficulties common to the training of mediators.El objetivo de este trabajo es analizar la formación de mediadores desarrollados en un proyecto de difusión científica itinerante en el interior del Estado de Bahía. Para ello, se construyó una base teórica a partir de estudios que analizaron prácticas, características y dificultades de la formación de mediadores desarrollados en museos y centros científicos. De carácter cualitativo, la investigación utilizó el análisis de contenido para explorar los datos recopilados de cuestionarios respondidos por monitores de proyectos y entrevistas semiestructuradas con uno de los coordinadores. Los resultados indican que la formación se produce predominantemente con el monitor novato formado por otro más experimentado en las actividades de campo. Además, se notaron dificultades con la manipulación de equipos y actividades de formación, además de la naturaleza temporal del vínculo del mediador en el proyecto. Por último, se toman notas con la intención de superar algunas dificultades comunes a la formación de mediadores.Esta pesquisa teve como objetivo analisar a formação de mediadores desenvolvida em um projeto de divulgação científica itinerante no interior do Estado da Bahia. Para tal, construiu-se uma base teórica a partir de estudos que analisaram práticas, características e dificuldades da formação de mediadores desenvolvida em museus e centros de ciências. De caráter qualitativo, a pesquisa se utilizou da Análise de Conteúdo para exploração dos dados coletados a partir de questionários respondidos pelos mediadores do projeto, e entrevista semiestruturada com um dos coordenadores. Os resultados apontam que a formação ocorre predominantemente com o mediador novato sendo formado por outro mais experiente nas atividades de campo. Além disso, notou-se dificuldades com a manipulação de equipamentos e nas atividades de formação, além do caráter temporário do vínculo do mediador no projeto. Por fim, são feitos alguns apontamentos com a intenção de superar dificuldades comuns à formação de mediadores.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2414110.1590/1983-21172021230114 Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141/27044https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141/27045Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLucas Guimarães BarrosGlênon DutraSergio Luiz Bragatto Boss2022-03-25T13:43:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24141Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:18Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
Análisis de la formación de mediadores en un proyecto de astronomía itinerante: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
ANALYSIS OF THE TRAINING OF MEDIATORS IN A ITINERANT ASTRONOMY PROJECT: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
title Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
spellingShingle Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
Lucas Guimarães Barros
Formação de mediadores. Divulgação Científica. Educação em Astronomia.
Training of mediators. Science Communication. Astronomy Education.
Formación de mediadores. Divulgación científica. Educación Astronómica.
title_short Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
title_full Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
title_fullStr Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
title_full_unstemmed Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
title_sort Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project: Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
author Lucas Guimarães Barros
author_facet Lucas Guimarães Barros
Glênon Dutra
Sergio Luiz Bragatto Boss
author_role author
author2 Glênon Dutra
Sergio Luiz Bragatto Boss
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucas Guimarães Barros
Glênon Dutra
Sergio Luiz Bragatto Boss
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de mediadores. Divulgação Científica. Educação em Astronomia.
Training of mediators. Science Communication. Astronomy Education.
Formación de mediadores. Divulgación científica. Educación Astronómica.
topic Formação de mediadores. Divulgação Científica. Educação em Astronomia.
Training of mediators. Science Communication. Astronomy Education.
Formación de mediadores. Divulgación científica. Educación Astronómica.
description This research intended to analyze the formation of mediators developed in a project of science communication in the inside of the Bahia State. To this end, a theoretical basis was constructed from studies that analyzed practices, characteristics and difficulties of the formation of mediators developed in museums and science centers. Qualitative, the research used Content Analysis to explore the data collected from questionnaires answered by project monitors and semi-structured interviews with one of the coordinators. The results indicate that the formation occurs predominantly with the beginner monitor formed by another more experienced in field activities. Moreover, difficulties were noticed with the manipulation of equipment and in training activities, in addition to the temporary nature of the mediator's bond in the project. Finally, notes are made with the intention of overcoming some difficulties common to the training of mediators.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141
10.1590/1983-21172021230114
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230114
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141/27044
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24141/27045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163655651328