EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Josiane de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rezende, Flavia, Ostermann, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12275
Resumo: The significant number of undergraduate courses in rural education initiated in the country with emphasis on the natural sciences makes relevant the relationship between science education and rural education. We raised in the national and international science education literature the articles that reflect on rural education and analyze how they discursively construct this approach. A Bakhtinian analysis suggests that all constructed hybrid discourses valuing local reality, but in different ways, in relation to the appropriation of scientific knowledge and or science teaching: without modification of pre-selected contents; with selection of contents based on local problems and with modifications of science education practices. The last groups would be closer to what we call scientific rural education.
id UFMG-11_492d847dffcb79c2df5cc226dce08290
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/12275
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATIONEducação em Ciências; Educação do Campo; Discurso; Análise Bakhtiniana; Hibridismo.The significant number of undergraduate courses in rural education initiated in the country with emphasis on the natural sciences makes relevant the relationship between science education and rural education. We raised in the national and international science education literature the articles that reflect on rural education and analyze how they discursively construct this approach. A Bakhtinian analysis suggests that all constructed hybrid discourses valuing local reality, but in different ways, in relation to the appropriation of scientific knowledge and or science teaching: without modification of pre-selected contents; with selection of contents based on local problems and with modifications of science education practices. The last groups would be closer to what we call scientific rural education.O número expressivo de cursos de licenciatura em educação do campo com ênfase em ciências da natureza, iniciados a partir de 2009 no Brasil, torna relevante a relação entre educação em ciências e educação do campo. Levantamos, na literatura nacional e internacional em educação em ciências, artigos que abordavam a educação do campo e analisamos como era construída discursivamente a aproximação com essa área. Uma análise Bakhtiniana sugeriu discursos híbridos valorizando a realidade local, mas se apropriando do conhecimento científico e/ou do ensino de diferentes maneiras: sem modificação de conteúdos pré-selecionados; com seleção de conteúdos a partir de problemas locais; e com modificações das práticas de ensino. Consideramos os últimos grupos adequados ao que conceituamos como educação científica do campo. The significant number of undergraduate courses in rural education, initiated in 2009, in Brazil, with emphasis on natural sciences makes relevant the relation between science education and rural education. We searched for articles in national and international science education journals that addressed rural education and analyzed how they approached it. A Bakhtinian analysis suggested that all of them constructed hybrid discourses valuing local reality, but in different ways, in relation to the appropriation of scientific knowledge and/or science teaching: without modification of pre-selected content; with selection of content based on local problems and with modifications of science education practices. We consider the last groups adequate to what we define as scientific rural education.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1227510.1590/21172020210107Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12275/26794Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Josiane deRezende, FlaviaOstermann, Fernanda2021-05-01T01:08:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12275Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T01:08:52Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
spellingShingle EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
Souza, Josiane de
Educação em Ciências; Educação do Campo; Discurso; Análise Bakhtiniana; Hibridismo.
title_short EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_full EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_fullStr EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_sort EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
author Souza, Josiane de
author_facet Souza, Josiane de
Rezende, Flavia
Ostermann, Fernanda
author_role author
author2 Rezende, Flavia
Ostermann, Fernanda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Josiane de
Rezende, Flavia
Ostermann, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Ciências; Educação do Campo; Discurso; Análise Bakhtiniana; Hibridismo.
topic Educação em Ciências; Educação do Campo; Discurso; Análise Bakhtiniana; Hibridismo.
description The significant number of undergraduate courses in rural education initiated in the country with emphasis on the natural sciences makes relevant the relationship between science education and rural education. We raised in the national and international science education literature the articles that reflect on rural education and analyze how they discursively construct this approach. A Bakhtinian analysis suggests that all constructed hybrid discourses valuing local reality, but in different ways, in relation to the appropriation of scientific knowledge and or science teaching: without modification of pre-selected contents; with selection of contents based on local problems and with modifications of science education practices. The last groups would be closer to what we call scientific rural education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12275
10.1590/21172020210107
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12275
identifier_str_mv 10.1590/21172020210107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12275/26794
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163524579328