OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venturi, Tiago
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mohr, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33376
Resumo: This essay aims to present an overview of the conceptions, actions, and trends of Health Education in the Brazilian school context, and to analyze and to discuss its implications in order to understand the challenges posed by this field and in its practice. A systematic review led to the recognition two distinct approaches to Health Education at school: a normative and behavioral and other reflective, towards the knowledge building. Consequence from the way health education entered at school along the years. We hope to contribute to stress the importance of reflective and educational approaches to Health Education for both scientific literacy, especially in a Covid-19 pandemic times and scientific negationism.
id UFMG-11_7a013ca48a7228fa302f5ceadb0455eb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33376
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIROPromoção da SaúdeEscolaHistóriaThis essay aims to present an overview of the conceptions, actions, and trends of Health Education in the Brazilian school context, and to analyze and to discuss its implications in order to understand the challenges posed by this field and in its practice. A systematic review led to the recognition two distinct approaches to Health Education at school: a normative and behavioral and other reflective, towards the knowledge building. Consequence from the way health education entered at school along the years. We hope to contribute to stress the importance of reflective and educational approaches to Health Education for both scientific literacy, especially in a Covid-19 pandemic times and scientific negationism.Este ensayo tiene como objetivo compilar un panorama de concepciones, acciones y tendencias de la Educación para la Salud en el contexto escolar brasileño, analizar y discutir sus implicaciones para la comprensión de situaciones y desafíos presentes en este campo de investigación y prácticas. Una revisión sistemática ayudó a identificar dos enfoques distintos de la educación para la salud en la escuela: un enfoque normativo y conductual y uno reflexivo, dirigido a la construcción de conocimientos. Consecuencia de cómo el área de salud ha ingresado a la escuela a lo largo del tiempo. Discutimos la importancia de los enfoques reflexivos y pedagógicos en la educación para la salud para la alfabetización científica, especialmente en tiempos de la pandemia de Covid-19 y el negacionismo científico.Este ensaio tem o objetivo de compilar um panorama de concepções, ações e tendências da Educação em Saúde no contexto escolar brasileiro, analisar e discutir suas implicações para compreender situações e desafios presentes neste campo de pesquisa e práticas. Uma revisão de literatura auxiliou a identificar duas abordagens distintas para a Educação em Saúde na escola: uma normativa e comportamentalista e outra reflexiva, voltada para a construção de conhecimentos. Essas abordagens são consequência de como a área da saúde adentrou à escola ao longo do tempo. Discutimos a importância de abordagens reflexivas e pedagógicas na Educação em Saúde para a alfabetização científica, especialmente em tempos de pandemia de Covid-19 e negacionismo científico. This essay aims to present an overview of the conceptions, actions, and trends of Health Education in the Brazilian school context, and to analyze and to discuss its implications in order to understand the challenges posed by this field and in its practice. A literature review led to the recognition two distinct approaches to Health Education at school: a normative and behavioralist and other reflective, towards the knowledge building. These approaches are a consequence from the way health education has been integrated into school along the years. We hope to contribute to stress the importance of reflective and educational approaches to Health Education for scientific literacy, especially in times of Covid-19 pandemic and scientific negationism.  CECIMIG-FaE-UFMG2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3337610.1590/1983-21172021230121Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33376/28178Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenturi, TiagoMohr, Adriana2022-03-25T13:43:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33376Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:22Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
title OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
spellingShingle OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
Venturi, Tiago
Promoção da Saúde
Escola
História
title_short OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
title_full OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
title_fullStr OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
title_full_unstemmed OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
title_sort OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
author Venturi, Tiago
author_facet Venturi, Tiago
Mohr, Adriana
author_role author
author2 Mohr, Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venturi, Tiago
Mohr, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Promoção da Saúde
Escola
História
topic Promoção da Saúde
Escola
História
description This essay aims to present an overview of the conceptions, actions, and trends of Health Education in the Brazilian school context, and to analyze and to discuss its implications in order to understand the challenges posed by this field and in its practice. A systematic review led to the recognition two distinct approaches to Health Education at school: a normative and behavioral and other reflective, towards the knowledge building. Consequence from the way health education entered at school along the years. We hope to contribute to stress the importance of reflective and educational approaches to Health Education for both scientific literacy, especially in a Covid-19 pandemic times and scientific negationism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33376
10.1590/1983-21172021230121
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33376
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33376/28178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1788989914841350144