A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber Calsing, Ingrid
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Albuquerque Heidemann, Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652
Resumo: Difficulties in adapting to the university context often influence freshmen's motivation to persist. A mentoring program can promote persistence by easing the difficulties in the transition to the University. Based on this, a study was carried out in a mentoring program of the OMITTED course. For this, a questionnaire was applied and interviews were carried out based on the Vincent Tinto's Model of Student Motivation and Persistence. The research was guided by the following research question: How the actions promoted by a mentoring program influence the motivation for the persistence of undergraduates in Physics? It was identified that the mentoring can influence freshmen's motivations to persist when mentors: prepare them for assessments; provide course and institution information; and inspire and motivate the freshman to continue on to graduation.
id UFMG-11_8a32084f6e3d486c0614fa371c7d6568
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39652
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto EmergencialUn Un estudio sobre la influencia de un programa de mentoring en la motivación para la persistencia de los estudiantes de grado de física durante la Enseñanza Remota de Emergencia: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto EmergencialA STUDY ON THE INFLUENCE OF A MENTORING PROGRAM ON THE MOTIVATION TO PERSIST IN A PHYSICS TEACHER TRAINING COURSE DURING THE EMERGENCY REMOTE TEACHING: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto EmergencialMentoriaPersistência EstudantilLicenciatura em FísicaMentoringStudent PersistencePhysics Teacher TrainingTutoriaPersistencia del EstudianteGrado en FísicaDifficulties in adapting to the university context often influence freshmen's motivation to persist. A mentoring program can promote persistence by easing the difficulties in the transition to the University. Based on this, a study was carried out in a mentoring program of the OMITTED course. For this, a questionnaire was applied and interviews were carried out based on the Vincent Tinto's Model of Student Motivation and Persistence. The research was guided by the following research question: How the actions promoted by a mentoring program influence the motivation for the persistence of undergraduates in Physics? It was identified that the mentoring can influence freshmen's motivations to persist when mentors: prepare them for assessments; provide course and institution information; and inspire and motivate the freshman to continue on to graduation.Las dificultades para adaptarse al contexto universitario a menudo influyen en la motivación de los novatos para persistir. Un programa de mentoría, al paliar las dificultades en la transición a la Universidad, puede favorecer la persistencia. En base a esto, se realizó un estudio en un programa de tutoría del curso OMITIDO.  Con base en el Modelo de Motivación para la Persistencia del Estudiante de Vincent Tinto, la investigación, realizada a través de la aplicación de un cuestionario y la realización de entrevistas, estuvo orientada por la siguiente pregunta de investigación:: ¿Cómo influyen las acciones que promueve un programa de mentoría en la motivación para la persistencia de los estudiantes de licenciatura en Física? Se identificó que las acciones pueden influir en las motivaciones de los estudiantes de primer año para persistir como mentores: prepararlos para las evaluaciones; proporcionar información sobre cursos e instituciones; e inspirar y motivar al estudiante de primer año a continuar hasta la graduación.Dificuldades de adaptação ao contexto universitário costumam influenciar a motivação para persistir dos calouros. Um programa de mentoria pode favorecer a persistência ao amenizar as dificuldades na transição para a Universidade. Partindo disso, realizou-se um estudo exploratório em um programa de mentoria no curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Fundamentada no Modelo de Motivação da Persistência do Estudante, de Vincent Tinto, a pesquisa, conduzida por meio da aplicação de um questionário e da realização de entrevistas, foi dirigida pela seguinte questão de pesquisa: Como as ações promovidas por um programa de mentoria influenciam na motivação para a persistência de licenciandos em Física? Identificou-se que as ações podem influenciar nas motivações para persistir dos calouros na medida em que, principalmente, os mentores: os preparam para avaliações; disponibilizam informações do curso e da instituição; e inspiram e motivam o calouro para continuar na graduaçãoCECIMIG-FaE-UFMG2023-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3965210.1590/1983-21172022240135Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652/37287Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessWeber Calsing, IngridAlbuquerque Heidemann, Leonardo2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39652Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
Un Un estudio sobre la influencia de un programa de mentoring en la motivación para la persistencia de los estudiantes de grado de física durante la Enseñanza Remota de Emergencia: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
A STUDY ON THE INFLUENCE OF A MENTORING PROGRAM ON THE MOTIVATION TO PERSIST IN A PHYSICS TEACHER TRAINING COURSE DURING THE EMERGENCY REMOTE TEACHING: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
title A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
spellingShingle A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
Weber Calsing, Ingrid
Mentoria
Persistência Estudantil
Licenciatura em Física
Mentoring
Student Persistence
Physics Teacher Training
Tutoria
Persistencia del Estudiante
Grado en Física
title_short A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
title_full A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
title_fullStr A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
title_full_unstemmed A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
title_sort A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
author Weber Calsing, Ingrid
author_facet Weber Calsing, Ingrid
Albuquerque Heidemann, Leonardo
author_role author
author2 Albuquerque Heidemann, Leonardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weber Calsing, Ingrid
Albuquerque Heidemann, Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv Mentoria
Persistência Estudantil
Licenciatura em Física
Mentoring
Student Persistence
Physics Teacher Training
Tutoria
Persistencia del Estudiante
Grado en Física
topic Mentoria
Persistência Estudantil
Licenciatura em Física
Mentoring
Student Persistence
Physics Teacher Training
Tutoria
Persistencia del Estudiante
Grado en Física
description Difficulties in adapting to the university context often influence freshmen's motivation to persist. A mentoring program can promote persistence by easing the difficulties in the transition to the University. Based on this, a study was carried out in a mentoring program of the OMITTED course. For this, a questionnaire was applied and interviews were carried out based on the Vincent Tinto's Model of Student Motivation and Persistence. The research was guided by the following research question: How the actions promoted by a mentoring program influence the motivation for the persistence of undergraduates in Physics? It was identified that the mentoring can influence freshmen's motivations to persist when mentors: prepare them for assessments; provide course and institution information; and inspire and motivate the freshman to continue on to graduation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652
10.1590/1983-21172022240135
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652/37287
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711161996804096