A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652 |
Resumo: | Difficulties in adapting to the university context often influence freshmen's motivation to persist. A mentoring program can promote persistence by easing the difficulties in the transition to the University. Based on this, a study was carried out in a mentoring program of the OMITTED course. For this, a questionnaire was applied and interviews were carried out based on the Vincent Tinto's Model of Student Motivation and Persistence. The research was guided by the following research question: How the actions promoted by a mentoring program influence the motivation for the persistence of undergraduates in Physics? It was identified that the mentoring can influence freshmen's motivations to persist when mentors: prepare them for assessments; provide course and institution information; and inspire and motivate the freshman to continue on to graduation. |
id |
UFMG-11_8a32084f6e3d486c0614fa371c7d6568 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39652 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto EmergencialUn Un estudio sobre la influencia de un programa de mentoring en la motivación para la persistencia de los estudiantes de grado de física durante la Enseñanza Remota de Emergencia: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto EmergencialA STUDY ON THE INFLUENCE OF A MENTORING PROGRAM ON THE MOTIVATION TO PERSIST IN A PHYSICS TEACHER TRAINING COURSE DURING THE EMERGENCY REMOTE TEACHING: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto EmergencialMentoriaPersistência EstudantilLicenciatura em FísicaMentoringStudent PersistencePhysics Teacher TrainingTutoriaPersistencia del EstudianteGrado en FísicaDifficulties in adapting to the university context often influence freshmen's motivation to persist. A mentoring program can promote persistence by easing the difficulties in the transition to the University. Based on this, a study was carried out in a mentoring program of the OMITTED course. For this, a questionnaire was applied and interviews were carried out based on the Vincent Tinto's Model of Student Motivation and Persistence. The research was guided by the following research question: How the actions promoted by a mentoring program influence the motivation for the persistence of undergraduates in Physics? It was identified that the mentoring can influence freshmen's motivations to persist when mentors: prepare them for assessments; provide course and institution information; and inspire and motivate the freshman to continue on to graduation.Las dificultades para adaptarse al contexto universitario a menudo influyen en la motivación de los novatos para persistir. Un programa de mentoría, al paliar las dificultades en la transición a la Universidad, puede favorecer la persistencia. En base a esto, se realizó un estudio en un programa de tutoría del curso OMITIDO. Con base en el Modelo de Motivación para la Persistencia del Estudiante de Vincent Tinto, la investigación, realizada a través de la aplicación de un cuestionario y la realización de entrevistas, estuvo orientada por la siguiente pregunta de investigación:: ¿Cómo influyen las acciones que promueve un programa de mentoría en la motivación para la persistencia de los estudiantes de licenciatura en Física? Se identificó que las acciones pueden influir en las motivaciones de los estudiantes de primer año para persistir como mentores: prepararlos para las evaluaciones; proporcionar información sobre cursos e instituciones; e inspirar y motivar al estudiante de primer año a continuar hasta la graduación.Dificuldades de adaptação ao contexto universitário costumam influenciar a motivação para persistir dos calouros. Um programa de mentoria pode favorecer a persistência ao amenizar as dificuldades na transição para a Universidade. Partindo disso, realizou-se um estudo exploratório em um programa de mentoria no curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Fundamentada no Modelo de Motivação da Persistência do Estudante, de Vincent Tinto, a pesquisa, conduzida por meio da aplicação de um questionário e da realização de entrevistas, foi dirigida pela seguinte questão de pesquisa: Como as ações promovidas por um programa de mentoria influenciam na motivação para a persistência de licenciandos em Física? Identificou-se que as ações podem influenciar nas motivações para persistir dos calouros na medida em que, principalmente, os mentores: os preparam para avaliações; disponibilizam informações do curso e da instituição; e inspiram e motivam o calouro para continuar na graduaçãoCECIMIG-FaE-UFMG2023-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3965210.1590/1983-21172022240135Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652/37287Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessWeber Calsing, IngridAlbuquerque Heidemann, Leonardo2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39652Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial Un Un estudio sobre la influencia de un programa de mentoring en la motivación para la persistencia de los estudiantes de grado de física durante la Enseñanza Remota de Emergencia: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial A STUDY ON THE INFLUENCE OF A MENTORING PROGRAM ON THE MOTIVATION TO PERSIST IN A PHYSICS TEACHER TRAINING COURSE DURING THE EMERGENCY REMOTE TEACHING: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
title |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
spellingShingle |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial Weber Calsing, Ingrid Mentoria Persistência Estudantil Licenciatura em Física Mentoring Student Persistence Physics Teacher Training Tutoria Persistencia del Estudiante Grado en Física |
title_short |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
title_full |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
title_fullStr |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
title_full_unstemmed |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
title_sort |
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching: Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial |
author |
Weber Calsing, Ingrid |
author_facet |
Weber Calsing, Ingrid Albuquerque Heidemann, Leonardo |
author_role |
author |
author2 |
Albuquerque Heidemann, Leonardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weber Calsing, Ingrid Albuquerque Heidemann, Leonardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mentoria Persistência Estudantil Licenciatura em Física Mentoring Student Persistence Physics Teacher Training Tutoria Persistencia del Estudiante Grado en Física |
topic |
Mentoria Persistência Estudantil Licenciatura em Física Mentoring Student Persistence Physics Teacher Training Tutoria Persistencia del Estudiante Grado en Física |
description |
Difficulties in adapting to the university context often influence freshmen's motivation to persist. A mentoring program can promote persistence by easing the difficulties in the transition to the University. Based on this, a study was carried out in a mentoring program of the OMITTED course. For this, a questionnaire was applied and interviews were carried out based on the Vincent Tinto's Model of Student Motivation and Persistence. The research was guided by the following research question: How the actions promoted by a mentoring program influence the motivation for the persistence of undergraduates in Physics? It was identified that the mentoring can influence freshmen's motivations to persist when mentors: prepare them for assessments; provide course and institution information; and inspire and motivate the freshman to continue on to graduation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652 10.1590/1983-21172022240135 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39652/37287 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711161996804096 |