DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavaleiro De Macêdo Coelho, Yuri
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Menezes de Oliveira, Endell, Pimentel Carneiro de Almeida, Ana Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989
Resumo: This study aims to investigate how Brazilian postgraduate programs structure their researchs on science teachers training in Non-Formal Spaces – NFS of education, and what makes it difficult, according to the works, to consolidate them in teacher education. Methodologically, a systematic review was carried out, using Textual Discursive Analysis to analyze the corpus. The selected researches are dedicated to investigating the action/training in NFS of graduate-monitors; or the nature and/or reflections of continuing education courses. It was noted that many of the training implemented in NFS are short, discontinuous, more informative/instructive than reflective and exclude teachers from planning. In this context, it is believed that the training of teachers in NFS will be consolidated only with the strengthening of the alliance between University, School and NFS.
id UFMG-11_beeb40f2af6cf2002e83986fb6e9aaf2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19989
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICAEspaços Não FormaisFormação de ProfessoresRevisão SistemáticaThis study aims to investigate how Brazilian postgraduate programs structure their researchs on science teachers training in Non-Formal Spaces – NFS of education, and what makes it difficult, according to the works, to consolidate them in teacher education. Methodologically, a systematic review was carried out, using Textual Discursive Analysis to analyze the corpus. The selected researches are dedicated to investigating the action/training in NFS of graduate-monitors; or the nature and/or reflections of continuing education courses. It was noted that many of the training implemented in NFS are short, discontinuous, more informative/instructive than reflective and exclude teachers from planning. In this context, it is believed that the training of teachers in NFS will be consolidated only with the strengthening of the alliance between University, School and NFS.Este estudio buscó investigar cómo los Programas de Graduados de Brasil estructuraron su investigación sobre la capacitación de docentes de ciencias en espacios no formales (ENF) de educación. Metodológicamente, se realizó una revisión sistemática de las tesis y disertaciones encontradas en la Base de Datos de la Biblioteca Digital (BDTD), utilizando el Análisis Discursivo Textual para el análisis del corpus. Se encontró que las investigaciones seleccionadas están dedicadas a investigar la acción /capacitación en ENF de los monitores de posgrado, así como la naturaleza y/o reflexiones de los cursos de educación continua. Además, muchos cursos de capacitación implementados en ENF se consideraron cortos, discontinuos, más informativos / instructivos que los maestros reflexivos y excluidos de la planificación. En este contexto, se cree que la formación de los docentes en ENF se consolidará solo mediante el fortalecimiento de la alianza entre la Universidad, la Escuela y la ENF.Este estudo buscou investigar como os Programas de Pós-Graduação brasileiros têm estruturado suas pesquisas, teses e dissertações, sobre formação de professores de Ciências em Espaços Não Formais (ENF), além das principais discussões sobre esta temática. Metodologicamente, realizou-se uma revisão sistemática de teses e dissertações encontradas na base de dados da Biblioteca Digital (BDTD), utilizando a Análise Textual Discursiva para análise do corpus. Constatou-se que os trabalhos selecionados investigam a ação/formação em ENF de licenciandos, bem como a natureza e/ou reflexos de cursos de formação continuada. Verificou-se que muitas formações implementadas em ENF são curtas, descontínuas, mais informativas/instrutivas do que reflexivas e excluem os professores do planejamento. Nesse contexto, acredita-se que a formação de professores em ENF se consolidará apenas com o fortalecimento da aliança entre Universidade, Escola e ENF.   This study sought to investigate how Brazilian Postgraduate Programs have structured their research, theses and dissertations, on the training of science teachers in non-formal spaces (NFS), in addition to the main discussions on this theme. Methodologically, a systematic review of theses and dissertations found in the database of the Digital Library (BDTD) was carried out, using the Discursive Textual Analysis for corpus analysis. It was found that the selected studies investigate the action/training in NFS of undergraduate students, as well as the nature and/or reflexes of continuing education courses. It was found that many training courses implemented in NFS are short, discontinuous, more informative/instructive than reflective and exclude teachers from planning. In this context, it is believed that the training of teachers in NFE will be consolidated only with the strengthening of the alliance between University, School and NFS.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1998910.1590/1983-21172021230103 Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989/26778https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989/26779Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavaleiro De Macêdo Coelho, YuriMenezes de Oliveira, EndellPimentel Carneiro de Almeida, Ana Cristina 2022-03-25T13:43:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19989Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:18Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
title DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
spellingShingle DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
Cavaleiro De Macêdo Coelho, Yuri
Espaços Não Formais
Formação de Professores
Revisão Sistemática
title_short DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
title_full DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
title_fullStr DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
title_full_unstemmed DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
title_sort DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW: DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
author Cavaleiro De Macêdo Coelho, Yuri
author_facet Cavaleiro De Macêdo Coelho, Yuri
Menezes de Oliveira, Endell
Pimentel Carneiro de Almeida, Ana Cristina
author_role author
author2 Menezes de Oliveira, Endell
Pimentel Carneiro de Almeida, Ana Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavaleiro De Macêdo Coelho, Yuri
Menezes de Oliveira, Endell
Pimentel Carneiro de Almeida, Ana Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Espaços Não Formais
Formação de Professores
Revisão Sistemática
topic Espaços Não Formais
Formação de Professores
Revisão Sistemática
description This study aims to investigate how Brazilian postgraduate programs structure their researchs on science teachers training in Non-Formal Spaces – NFS of education, and what makes it difficult, according to the works, to consolidate them in teacher education. Methodologically, a systematic review was carried out, using Textual Discursive Analysis to analyze the corpus. The selected researches are dedicated to investigating the action/training in NFS of graduate-monitors; or the nature and/or reflections of continuing education courses. It was noted that many of the training implemented in NFS are short, discontinuous, more informative/instructive than reflective and exclude teachers from planning. In this context, it is believed that the training of teachers in NFS will be consolidated only with the strengthening of the alliance between University, School and NFS.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989
10.1590/1983-21172021230103
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230103
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989/26778
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/19989/26779
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163630485504