The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/14862 |
Resumo: | In this paper, we present some reflections on the relationships between perception, the production of sensitive effects and the processes of theoretical synthesis in the construction of knowledge in science. To illustrate these relationships, we developed a historical-critical study of the work of Alessandro Volta (1745-1827) on the voltaic battery and the electrical circuit. Volta detects and reproduces certain electrical effects through experiments that allow it to perceive the continuity and directionality of the electric fluid while constituting theoretical propositions about electricity. This case exemplifies the constructive process of knowledge that is necessary to consider when establishing criteria for science education. |
id |
UFMG-11_c31ad8034391e06b729a9fde3ed2e4e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/14862 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIASEl efecto volta. Un caso de estudio sobre la producción de efectos sensibles y los procesos de teorización en ciencias.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIASEL EFECTO VOLTA. UN CASO DE ESTUDIO SOBRE LA PRODUCCIÓN DE EFECTOS SENSIBLES Y LOS PROCESOS DE TEORIZACIÓN EN CIENCIAS: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIASEnseñanza de las ciencias, Procesos de teorización en ciencias, Efecto Volta.Enseñanza de las ciencias; Procesos de teorización en ciencias; Efecto Volta.In this paper, we present some reflections on the relationships between perception, the production of sensitive effects and the processes of theoretical synthesis in the construction of knowledge in science. To illustrate these relationships, we developed a historical-critical study of the work of Alessandro Volta (1745-1827) on the voltaic battery and the electrical circuit. Volta detects and reproduces certain electrical effects through experiments that allow it to perceive the continuity and directionality of the electric fluid while constituting theoretical propositions about electricity. This case exemplifies the constructive process of knowledge that is necessary to consider when establishing criteria for science education.En este artículo presentamos algunas reflexiones sobre las relaciones entre la percepción, la producción de efectos sensibles y los procesos de síntesis teórica en la construcción de conocimiento en ciencias. Para explicitar estas relaciones, realizamos un estudio histórico-crítico del trabajo de Alessandro Volta (1745-1827) sobre la pila voltaica y el circuito eléctrico. Volta detecta y reproduce ciertos efectos eléctricos mediante experimentos que le permiten percibir la continuidad y direccionalidad del fluido eléctrico mientras constituye proposiciones teóricas sobre la electricidad. Este caso ilustra el proceso constructivo de conocimiento que es necesario considerar al establecer criterios para la enseñanza de las ciencias. En este artículo presentamos algunas reflexiones sobre las relaciones entre la percepción, la producción de efectos sensibles y los procesos de síntesis teórica en la construcción de conocimiento en ciencias. Para explicitar estas relaciones, realizamos un estudio histórico-crítico del trabajo de Alessandro Volta (1745-1827) sobre la pila voltaica y el circuito eléctrico. Volta detecta y reproduce ciertos efectos eléctricos mediante experimentos que le permiten percibir la continuidad y direccionalidad del fluido eléctrico mientras constituye proposiciones teóricas sobre la electricidad. Este caso ilustra el proceso constructivo de conocimiento que es necesario considerar al establecer criterios para la enseñanza de las ciencias. Neste artigo, apresentamos algumas reflexões sobre as relações entre a percepção, produção de efeitos sensíveis e os processos de síntese teórica na construção do conhecimento em ciências. Para explicar estas relações, realizamos um estudo histórico-crítico da obra de Alessandro Volta (1745-1827) sobre a pilha voltaica e o circuito elétrico. Volta detecta e reproduz certos efeitos elétricos através de experimentos que lhe permitem perceber a continuidade e a direcionalidade do fluido elétrico ao mesmo tempo em que constituem proposições teóricas sobre a eletricidade. Este caso ilustra o processo construtivo de conhecimento que é necessário considerar ao estabelecer critérios para o ensino de ciências. In this paper, we present some reflections on the relations between perception, the production of sensitive effects and the processes of theoretical synthesis in the construction of knowledge in science. To illustrate these relations, we developed a historical-critical study of the work of Alessandro Volta (1745-1827) on the voltaic battery and the electrical circuit. Volta detects and reproduces certain electrical effects through experiments that allow him to perceive the continuity and directionality of the electric fluid while constituting theoretical propositions about electricity. This case exemplifies the constructive process of knowledge that is necessary to consider when establishing criteria for science education.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1486210.1590/1983-21172020210113Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/14862/26802Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessGarzón Barrios, MarinaTarazona Vargas, LilianaSandoval Osorio, SandraMalagón Sánchez, José FranciscoAyala Manrique, María Mercedes2021-05-01T01:28:03Zoai:periodicos.ufmg.br:article/14862Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T01:28:03Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS El efecto volta. Un caso de estudio sobre la producción de efectos sensibles y los procesos de teorización en ciencias.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS EL EFECTO VOLTA. UN CASO DE ESTUDIO SOBRE LA PRODUCCIÓN DE EFECTOS SENSIBLES Y LOS PROCESOS DE TEORIZACIÓN EN CIENCIAS: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
title |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
spellingShingle |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS Garzón Barrios, Marina Enseñanza de las ciencias, Procesos de teorización en ciencias, Efecto Volta. Enseñanza de las ciencias; Procesos de teorización en ciencias; Efecto Volta. |
title_short |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
title_full |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
title_fullStr |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
title_sort |
The Volta effect. A case study on the production of sensitive effects and theorizing processes in science.: O EFEITO VOLTA. UM ESTUDO DE CASO SOBRE A PRODUÇÃO DE EFEITOS SENSÍVEIS E OS PROCESSOS DE TEORIZAÇÃO NA CIÊNCIAS |
author |
Garzón Barrios, Marina |
author_facet |
Garzón Barrios, Marina Tarazona Vargas, Liliana Sandoval Osorio, Sandra Malagón Sánchez, José Francisco Ayala Manrique, María Mercedes |
author_role |
author |
author2 |
Tarazona Vargas, Liliana Sandoval Osorio, Sandra Malagón Sánchez, José Francisco Ayala Manrique, María Mercedes |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garzón Barrios, Marina Tarazona Vargas, Liliana Sandoval Osorio, Sandra Malagón Sánchez, José Francisco Ayala Manrique, María Mercedes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza de las ciencias, Procesos de teorización en ciencias, Efecto Volta. Enseñanza de las ciencias; Procesos de teorización en ciencias; Efecto Volta. |
topic |
Enseñanza de las ciencias, Procesos de teorización en ciencias, Efecto Volta. Enseñanza de las ciencias; Procesos de teorización en ciencias; Efecto Volta. |
description |
In this paper, we present some reflections on the relationships between perception, the production of sensitive effects and the processes of theoretical synthesis in the construction of knowledge in science. To illustrate these relationships, we developed a historical-critical study of the work of Alessandro Volta (1745-1827) on the voltaic battery and the electrical circuit. Volta detects and reproduces certain electrical effects through experiments that allow it to perceive the continuity and directionality of the electric fluid while constituting theoretical propositions about electricity. This case exemplifies the constructive process of knowledge that is necessary to consider when establishing criteria for science education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/14862 10.1590/1983-21172020210113 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/14862 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172020210113 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/14862/26802 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020) Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020) Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020) 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711163565473792 |