ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanchéz Molano, Javier Giovanny
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira de Almeida, Rosiléia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389
Resumo: Part of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed.
id UFMG-11_cb43fee9e9d88946d77f46ef0323b881
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38389
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações InsurgentesAmbienteAmérica LatinaEducação AmbientalEnvironmentEnvironmental EducationLatin AmericaAmbienteAmérica LatinaEducación AmbientalPart of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed.Se expone parte de la red teórica creada para analizar y discutir el material empírico construido en una investigación cualitativa realizada en escuelas públicas de la periferia urbana de una gran ciudad de América Latina (AUTOR 1, 2020). Esta red se tejió a partir de los aportes y visiones, principalmente, de Enrique Leff, Félix Guattari y Marcos Reigota. Se propone y detalla un conjunto de características epistemológicas y principios axiológicos que denominamos Tejidos Ambientales, y que estarían subyacentes a educaciones ambientales pensadas desde la contemporaneidad latinoamericana. Son analizados el contenido y la carga política e histórica presentes en el concepto de Ambiente, presentando las implicaciones éticas y estéticas de asumirlo en esa representación ampliada, profundizando, a su vez, en sus aspectos interculturales e interdisciplinares. Finalmente, se discuten los devenires y algunos desafíos en el campo de los cotidianos escolares y de las políticas educativas implícitas en esta perspectiva ambiental.Expõe-se, neste artigo, parte da rede teórica criada para analisar e discutir o material empírico construído em uma pesquisa qualitativa realizada em escolas públicas da periferia urbana de uma grande cidade da América Latina (SÁNCHEZ, 2020). Essa rede foi tecida a partir das contribuições e olhares, principalmente, de: Enrique Leff, Félix Guattari e Marcos Reigota. É proposto e detalhado um conjunto de características epistemológicas e princípios axiológicos que denominamos Tecituras Ambientais e que estaria subjacente a educações ambientais pensadas a partir da contemporaneidade de América Latina. São analisados o conteúdo e a carga política e histórica presentes no conceito Ambiente, apresentando as implicações éticas e estéticas de assumi-lo nessa representação ampliada, aprofundando, por sua vez, nos seus aspectos interculturais e interdisciplinares. Por fim, comentam-se os devires e alguns desafios no campo dos cotidianos escolares e das políticas educacionais implícitos nessa perspectiva ambiental.CECIMIG-FaE-UFMG2022-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3838910.1590/1983-21172021240118Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporengspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31407https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31408https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31409Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanchéz Molano, Javier Giovanny Oliveira de Almeida, Rosiléia 2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38389Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
title ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
spellingShingle ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
Sanchéz Molano, Javier Giovanny
Ambiente
América Latina
Educação Ambiental
Environment
Environmental Education
Latin America
Ambiente
América Latina
Educación Ambiental
title_short ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
title_full ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
title_fullStr ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
title_full_unstemmed ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
title_sort ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
author Sanchéz Molano, Javier Giovanny
author_facet Sanchéz Molano, Javier Giovanny
Oliveira de Almeida, Rosiléia
author_role author
author2 Oliveira de Almeida, Rosiléia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sanchéz Molano, Javier Giovanny
Oliveira de Almeida, Rosiléia
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente
América Latina
Educação Ambiental
Environment
Environmental Education
Latin America
Ambiente
América Latina
Educación Ambiental
topic Ambiente
América Latina
Educação Ambiental
Environment
Environmental Education
Latin America
Ambiente
América Latina
Educación Ambiental
description Part of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389
10.1590/1983-21172021240118
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021240118
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31407
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31408
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31409
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711165305061376