ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389 |
Resumo: | Part of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed. |
id |
UFMG-11_cb43fee9e9d88946d77f46ef0323b881 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38389 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações InsurgentesAmbienteAmérica LatinaEducação AmbientalEnvironmentEnvironmental EducationLatin AmericaAmbienteAmérica LatinaEducación AmbientalPart of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed.Se expone parte de la red teórica creada para analizar y discutir el material empírico construido en una investigación cualitativa realizada en escuelas públicas de la periferia urbana de una gran ciudad de América Latina (AUTOR 1, 2020). Esta red se tejió a partir de los aportes y visiones, principalmente, de Enrique Leff, Félix Guattari y Marcos Reigota. Se propone y detalla un conjunto de características epistemológicas y principios axiológicos que denominamos Tejidos Ambientales, y que estarían subyacentes a educaciones ambientales pensadas desde la contemporaneidad latinoamericana. Son analizados el contenido y la carga política e histórica presentes en el concepto de Ambiente, presentando las implicaciones éticas y estéticas de asumirlo en esa representación ampliada, profundizando, a su vez, en sus aspectos interculturales e interdisciplinares. Finalmente, se discuten los devenires y algunos desafíos en el campo de los cotidianos escolares y de las políticas educativas implícitas en esta perspectiva ambiental.Expõe-se, neste artigo, parte da rede teórica criada para analisar e discutir o material empírico construído em uma pesquisa qualitativa realizada em escolas públicas da periferia urbana de uma grande cidade da América Latina (SÁNCHEZ, 2020). Essa rede foi tecida a partir das contribuições e olhares, principalmente, de: Enrique Leff, Félix Guattari e Marcos Reigota. É proposto e detalhado um conjunto de características epistemológicas e princípios axiológicos que denominamos Tecituras Ambientais e que estaria subjacente a educações ambientais pensadas a partir da contemporaneidade de América Latina. São analisados o conteúdo e a carga política e histórica presentes no conceito Ambiente, apresentando as implicações éticas e estéticas de assumi-lo nessa representação ampliada, aprofundando, por sua vez, nos seus aspectos interculturais e interdisciplinares. Por fim, comentam-se os devires e alguns desafios no campo dos cotidianos escolares e das políticas educacionais implícitos nessa perspectiva ambiental.CECIMIG-FaE-UFMG2022-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3838910.1590/1983-21172021240118Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporengspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31407https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31408https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31409Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanchéz Molano, Javier Giovanny Oliveira de Almeida, Rosiléia 2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38389Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
title |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
spellingShingle |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes Sanchéz Molano, Javier Giovanny Ambiente América Latina Educação Ambiental Environment Environmental Education Latin America Ambiente América Latina Educación Ambiental |
title_short |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
title_full |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
title_fullStr |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
title_full_unstemmed |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
title_sort |
ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS: Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes |
author |
Sanchéz Molano, Javier Giovanny |
author_facet |
Sanchéz Molano, Javier Giovanny Oliveira de Almeida, Rosiléia |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira de Almeida, Rosiléia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sanchéz Molano, Javier Giovanny Oliveira de Almeida, Rosiléia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambiente América Latina Educação Ambiental Environment Environmental Education Latin America Ambiente América Latina Educación Ambiental |
topic |
Ambiente América Latina Educação Ambiental Environment Environmental Education Latin America Ambiente América Latina Educación Ambiental |
description |
Part of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389 10.1590/1983-21172021240118 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172021240118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31407 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31408 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/38389/31409 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711165305061376 |