The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606 |
Resumo: | The present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, NicolaSavarese and Peter Brook. |
id |
UFMG-12_08480880cc71fb88c67445a76919e384 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15606 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information Trajeto davidoso do Teatro da Cura: Uma encenação-quiasma em atos de agradecer e transformarEncenação-Quiasmacorpo-casadádivaStageBody-houseGiftThe present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, NicolaSavarese and Peter Brook. O presente artigo tem como objeto investigativo um projeto experimental que se reconhece como Teatro da Cura, especificamente, o movimento criador da encenação-quiasma intitulada, Oh de casa! Posso entrar para cuidar? produzido, dirigido e encenado pelo grupo de teatro Coletivas Xoxós de Belém do Pará. A estrutura desta encenação-quiasma compreende dois cardápios de encenação: agradecimento e transformação. A casa-teatro solicitante escolhe o cardápio que deseja receber. No corpo do texto, os atos de agradecimento e transformação são analisados como fatos sócio-antropo-mágicos sob a luz da Teoria da Dádiva proposta por Marcel Mauss; seus procedimentos poéticos in process convocam os cuidados de si e da vida sob a régia das artistas da cena. A compreensão do Teatro da Cura aqui proposta encontra amparo nas reflexões teóricas sobre teatro defendidas por Eugênio Barba, Nicola Savarese e Peter Brook.Universidade Federal de Minas Gerais2018-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.8, N.15: mai.2018 - out.2018; 37-502238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606/pdfCopyright (c) 2018 Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Wladilene de Sousa Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessALMEIDA, Ivone Xavier de AmorimLima, Wladilene de Sousa2021-04-06T17:23:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15606Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2021-04-06T17:23:47Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information Trajeto davidoso do Teatro da Cura: Uma encenação-quiasma em atos de agradecer e transformar |
title |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information |
spellingShingle |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim Encenação-Quiasma corpo-casa dádiva Stage Body-house Gift |
title_short |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information |
title_full |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information |
title_fullStr |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information |
title_full_unstemmed |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information |
title_sort |
The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information |
author |
ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim |
author_facet |
ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim Lima, Wladilene de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Wladilene de Sousa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim Lima, Wladilene de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Encenação-Quiasma corpo-casa dádiva Stage Body-house Gift |
topic |
Encenação-Quiasma corpo-casa dádiva Stage Body-house Gift |
description |
The present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, NicolaSavarese and Peter Brook. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Wladilene de Sousa Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Wladilene de Sousa Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.8, N.15: mai.2018 - out.2018; 37-50 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080888688640 |