The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lima, Wladilene de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606
Resumo: The present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, NicolaSavarese and Peter Brook. 
id UFMG-12_08480880cc71fb88c67445a76919e384
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15606
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information Trajeto davidoso do Teatro da Cura: Uma encenação-quiasma em atos de agradecer e transformarEncenação-Quiasmacorpo-casadádivaStageBody-houseGiftThe present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, NicolaSavarese and Peter Brook. O presente artigo tem como objeto investigativo um projeto experimental que se reconhece como Teatro da Cura, especificamente, o movimento criador da encenação-quiasma intitulada, Oh de casa! Posso entrar para cuidar?  produzido, dirigido e encenado pelo grupo de teatro Coletivas Xoxós de Belém do Pará. A estrutura desta encenação-quiasma compreende dois cardápios de encenação: agradecimento e transformação. A casa-teatro solicitante escolhe o cardápio que deseja receber. No corpo do texto, os atos de agradecimento e transformação são analisados como fatos sócio-antropo-mágicos sob a luz da Teoria da Dádiva proposta por Marcel Mauss; seus procedimentos poéticos in process convocam os cuidados de si e da vida sob a régia das artistas da cena. A compreensão do Teatro da Cura aqui proposta encontra amparo nas reflexões teóricas sobre teatro defendidas por Eugênio Barba, Nicola Savarese e Peter Brook.Universidade Federal de Minas Gerais2018-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.8, N.15: mai.2018 - out.2018; 37-502238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606/pdfCopyright (c) 2018 Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Wladilene de Sousa Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessALMEIDA, Ivone Xavier de AmorimLima, Wladilene de Sousa2021-04-06T17:23:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15606Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2021-04-06T17:23:47Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
Trajeto davidoso do Teatro da Cura: Uma encenação-quiasma em atos de agradecer e transformar
title The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
spellingShingle The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim
Encenação-Quiasma
corpo-casa
dádiva
Stage
Body-house
Gift
title_short The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
title_full The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
title_fullStr The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
title_full_unstemmed The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
title_sort The Diving path of the Healing Theater: An encenação-quiasma in acts of thank and information
author ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim
author_facet ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim
Lima, Wladilene de Sousa
author_role author
author2 Lima, Wladilene de Sousa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ALMEIDA, Ivone Xavier de Amorim
Lima, Wladilene de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Encenação-Quiasma
corpo-casa
dádiva
Stage
Body-house
Gift
topic Encenação-Quiasma
corpo-casa
dádiva
Stage
Body-house
Gift
description The present article has as investigative object an experimental project that it recognizes as Theater of the Cure, specifically, the creative movement of the intitled stage-quiasma, Oh of house! Can I enter to take care of? produced, directed and staged for the Collective group of theater Xoxós de Belém of Pará. The structure of this stage-quiasma understands two cardápios of stage: gratefulness and transformation. The solicitant house-theater chooses the cardápio that it desires to receive. In the body of the text, the acts of gratefulness and transformation are analyzed as facts partner-antropo-magicians under the light of the Theory of the Gift proposal for Marcel Mauss; its poetical procedures in process convoke the cares of itself and the life under the regal one of the artists of the scene, Collective the Xoxós. The understanding of the Theater of the Cure proposal finds support in the theoretical reflections here on theater defended by Eugênio Beard, NicolaSavarese and Peter Brook. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15606/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Wladilene de Sousa Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ivone Xavier de Amorim ALMEIDA, Wladilene de Sousa Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.8, N.15: may.2018 - oct.2018; 37-50
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.8, N.15: mai.2018 - out.2018; 37-50
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080888688640