From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805 |
Resumo: | This article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized. |
id |
UFMG-12_0ccb1e2019ef66c4f26c25f9392d4642 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/41805 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.Del mal totalitario a la educación artística: la violencia institucional impulsada por el Ministerio de la Mujer, la Familia y los Derechos HumanosDo mal totalitário ao ensino de arte: violência institucional promovida pelo Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos HumanosMal totalitárioEnsino de arteGêneroResistênciaBolsonaroMal totalitarioBolsonaroEducación artística GéneroResistenciaTotalitarian EvilArt TeachingResistanceBolsonaroGenderThis article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized. Este artículo tiene como objetivo analizar tres producciones académicas, financiadas por el gobierno de Bolsonaro, que buscan producir violencia institucional contra disidentes sexuales y estudiantes desobedientes de género, así como cercenar la libertad de enseñanza de los profesores y las profesoras de arte en lo referente al género, la sexualidad, la raza, la naturaleza y clase social. Se concluyó que, frente al mal totalitario, es necesario comprender cómo la extrema derecha ha articulado sus políticas educativas, para crear un frente de resistencia cada vez más fuerte. Además, también se cuestiona el derecho de las familias a educar a sus hijos e hijas con base en valores y creencias que generan situaciones inhumanas en el aula de clase, en el contexto de la educación formal. Este artigo visa analisar três produções acadêmicas, financiadas pelo governo Bolsonaro, que visam produzir violências institucionais contra estudantes dissidentes sexuais e desobedientes de gênero, bem como cercear a liberdade de ensinar das professoras e dos professores de arte no que diz respeito a gênero, sexualidade, raça, natureza e classe social. Concluiu-se que, diante do mal totalitário, é necessário entender como a extrema direita tem articulado suas políticas educacionais, de modo a criarmos uma frente de resistência cada vez mais forte. Além disso, problematiza-se também o direito das famílias de educarem seus filhos e filhas a partir de valores e crenças que geram situações desumanas em sala de aula, no contexto da educação formal. Universidade Federal de Minas Gerais2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4180510.35699/2237-5864.2023.41805PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-482238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805/37560Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruvinel, Tiago de Brito2023-05-02T15:49:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41805Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-05-02T15:49:57Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. Del mal totalitario a la educación artística: la violencia institucional impulsada por el Ministerio de la Mujer, la Familia y los Derechos Humanos Do mal totalitário ao ensino de arte: violência institucional promovida pelo Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos |
title |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. |
spellingShingle |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. Cruvinel, Tiago de Brito Mal totalitário Ensino de arte Gênero Resistência Bolsonaro Mal totalitario Bolsonaro Educación artística Género Resistencia Totalitarian Evil Art Teaching Resistance Bolsonaro Gender |
title_short |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. |
title_full |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. |
title_fullStr |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. |
title_full_unstemmed |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. |
title_sort |
From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights. |
author |
Cruvinel, Tiago de Brito |
author_facet |
Cruvinel, Tiago de Brito |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruvinel, Tiago de Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mal totalitário Ensino de arte Gênero Resistência Bolsonaro Mal totalitario Bolsonaro Educación artística Género Resistencia Totalitarian Evil Art Teaching Resistance Bolsonaro Gender |
topic |
Mal totalitário Ensino de arte Gênero Resistência Bolsonaro Mal totalitario Bolsonaro Educación artística Género Resistencia Totalitarian Evil Art Teaching Resistance Bolsonaro Gender |
description |
This article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805 10.35699/2237-5864.2023.41805 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2023.41805 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805/37560 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinel https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinel https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079989010432 |