From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruvinel, Tiago de Brito
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805
Resumo: This article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized.  
id UFMG-12_0ccb1e2019ef66c4f26c25f9392d4642
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/41805
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.Del mal totalitario a la educación artística: la violencia institucional impulsada por el Ministerio de la Mujer, la Familia y los Derechos HumanosDo mal totalitário ao ensino de arte: violência institucional promovida pelo Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos HumanosMal totalitárioEnsino de arteGêneroResistênciaBolsonaroMal totalitarioBolsonaroEducación artística GéneroResistenciaTotalitarian EvilArt TeachingResistanceBolsonaroGenderThis article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized.  Este artículo tiene como objetivo analizar tres producciones académicas, financiadas por el gobierno de Bolsonaro, que buscan producir violencia institucional contra disidentes sexuales y estudiantes desobedientes de género, así como cercenar la libertad de enseñanza de los profesores y las profesoras de arte en lo referente al género, la sexualidad, la raza, la naturaleza y clase social. Se concluyó que, frente al mal totalitario, es necesario comprender cómo la extrema derecha ha articulado sus políticas educativas, para crear un frente de resistencia cada vez más fuerte. Además, también se cuestiona el derecho de las familias a educar a sus hijos e hijas con base en valores y creencias que generan situaciones inhumanas en el aula de clase, en el contexto de la educación formal.  Este artigo visa analisar três produções acadêmicas, financiadas pelo governo Bolsonaro, que visam produzir violências institucionais contra estudantes dissidentes sexuais e desobedientes de gênero, bem como cercear a liberdade de ensinar das professoras e dos professores de arte no que diz respeito a gênero, sexualidade, raça, natureza e classe social. Concluiu-se que, diante do mal totalitário, é necessário entender como a extrema direita tem articulado suas políticas educacionais, de modo a criarmos uma frente de resistência cada vez mais forte. Além disso, problematiza-se também o direito das famílias de educarem seus filhos e filhas a partir de valores e crenças que geram situações desumanas em sala de aula, no contexto da educação formal.   Universidade Federal de Minas Gerais2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4180510.35699/2237-5864.2023.41805PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-482238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805/37560Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruvinel, Tiago de Brito2023-05-02T15:49:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41805Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-05-02T15:49:57Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
Del mal totalitario a la educación artística: la violencia institucional impulsada por el Ministerio de la Mujer, la Familia y los Derechos Humanos
Do mal totalitário ao ensino de arte: violência institucional promovida pelo Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos
title From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
spellingShingle From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
Cruvinel, Tiago de Brito
Mal totalitário
Ensino de arte
Gênero
Resistência
Bolsonaro
Mal totalitario
Bolsonaro
Educación artística
Género
Resistencia
Totalitarian Evil
Art Teaching
Resistance
Bolsonaro
Gender
title_short From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
title_full From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
title_fullStr From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
title_full_unstemmed From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
title_sort From totalitarian evil to the teaching of art: institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
author Cruvinel, Tiago de Brito
author_facet Cruvinel, Tiago de Brito
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruvinel, Tiago de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Mal totalitário
Ensino de arte
Gênero
Resistência
Bolsonaro
Mal totalitario
Bolsonaro
Educación artística
Género
Resistencia
Totalitarian Evil
Art Teaching
Resistance
Bolsonaro
Gender
topic Mal totalitário
Ensino de arte
Gênero
Resistência
Bolsonaro
Mal totalitario
Bolsonaro
Educación artística
Género
Resistencia
Totalitarian Evil
Art Teaching
Resistance
Bolsonaro
Gender
description This article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805
10.35699/2237-5864.2023.41805
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2023.41805
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41805/37560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 28-48
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079989010432