DANCING OUTSIDE THE BOX: O PAPEL DOS ARTEFATOS COGNITIVOS NA CRIATIVIDADE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15751 |
Resumo: | Artistic creativity can be regarded as a property of cognitive artifacts manipulation. More specifically, creativity is distributed through cognitive artifacts, opening opportunities for new and surprising products and processes. When new artifacts are designed, or used in new contexts, we observe, what Margaret Boden calls, ‘transformational creativity’. In dance, the manipulation of new cognitive artifacts, such as dance techniques, softwares, notations, leads to the transformation of dance conceptual spaces. Here we focus on the introduction and manipulation of new cognitive artifacts in historical examples, and explore how they contribute to the transformation of dance conceptual spaces. |
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DANCING OUTSIDE THE BOX: O PAPEL DOS ARTEFATOS COGNITIVOS NA CRIATIVIDADEdançacriatividade transformacionalartefatos cognitivosdancetransformational creativitycognitive artifactsArtistic creativity can be regarded as a property of cognitive artifacts manipulation. More specifically, creativity is distributed through cognitive artifacts, opening opportunities for new and surprising products and processes. When new artifacts are designed, or used in new contexts, we observe, what Margaret Boden calls, ‘transformational creativity’. In dance, the manipulation of new cognitive artifacts, such as dance techniques, softwares, notations, leads to the transformation of dance conceptual spaces. Here we focus on the introduction and manipulation of new cognitive artifacts in historical examples, and explore how they contribute to the transformation of dance conceptual spaces.A criatividade artística pode ser observada como uma propriedade da manipulação de artefatos cognitivos. Mais especificamente, está distribuída através de artefatos cognitivos, como oportunidades para a emergência de entidades e processos surpreendentes. Quando novos artefatos são criados, ou usados em novos contextos, observamos o que Boden chama de ‘criatividade transformacional’. Em dança, a manipulação de novos artefatos cognitivos, como técnicas de dança, softwares, notações, levam a transformação de ‘espaços conceituais’ de dança. Interessa-nos como a introdução e a manipulação de novos artefatos em exemplos históricos contribuem para a transformação de espaços conceituais da dança.Universidade Federal de Minas Gerais2016-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15751PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - apr.2017; 255-265PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 255-265PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 255-2652238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15751/pdfAguiar, DaniellaQueiroz, Joãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-25T18:29:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15751Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-08-25T18:29:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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