Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097 |
Resumo: | An analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal. |
id |
UFMG-12_23651d3763f6685a7db5b9454eb88104 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37097 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thoughtFrente a la película:: el análisis como traducción de un pensamiento audiovisualDiante do filme: a análise como tradução de um pensamento audiovisualTeoria do cinemaTeoria dos cineastasTeoria da FormatividadeSignos logopáticosAnálise fílmicaTeoría del cine.Teoría de los cineastasEstética de la formatividadSignos logopáticosAnálisis de películasmovie theoryfilmmakers theoryFormativity Theorylogopathic signsfilm analysisAn analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal.Un análisis es un método que divide un todo en partes para su comprensión. Asimismo, el análisis fílmico separa elementos y componentes del sistema fílmico para llegar a los significados y efectos producidos. El análisis en sí (interpretación y significado de estos datos) varía según los supuestos teóricos y la intención del análisis. Sin embargo, de forma recurrente, la película se reduce a la ilustración de teorías. Buscamos trazar un posible camino de injerencia en este estado de cosas por parte de autores que abordan los temas de la investigación cinematográfica no como un objeto ilustrativo de la teoría sino como una forma de pensamiento audiovisual, y proponemos la postura de quien analiza la película. como traductor de la experiencia audiovisual para lo verbal.A análise é um método que divide um todo em partes para sua compreensão. Do mesmo modo, a análise fílmica separa elementos e componentes do sistema fílmico para chegar aos sentidos e efeitos produzidos. A análise propriamente dita (interpretação e significação desses dados) varia conforme os pressupostos teóricos e a intencionalidade da análise. No entanto, recorrentemente, o filme é reduzido à ilustração de teorias. Buscamos traçar um caminho possível de interferência sobre esse estado de coisas, a partir de autores que abordam as questões da investigação do filme não como objeto ilustrativo da teoria, mas como a forma de um pensamento audiovisual, e propomos a postura da pessoa que analisa o filme como tradutora da experiência audiovisual para o verbal.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3709710.35699/2237-5864.2022.37097PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 11-30PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 11-30PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 11-302238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097/30329Copyright (c) 2022 Erika Saverninihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSavernini, Erika 2022-07-19T21:03:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37097Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:03:38Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought Frente a la película:: el análisis como traducción de un pensamiento audiovisual Diante do filme: a análise como tradução de um pensamento audiovisual |
title |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought |
spellingShingle |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought Savernini, Erika Teoria do cinema Teoria dos cineastas Teoria da Formatividade Signos logopáticos Análise fílmica Teoría del cine. Teoría de los cineastas Estética de la formatividad Signos logopáticos Análisis de películas movie theory filmmakers theory Formativity Theory logopathic signs film analysis |
title_short |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought |
title_full |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought |
title_fullStr |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought |
title_full_unstemmed |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought |
title_sort |
Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought |
author |
Savernini, Erika |
author_facet |
Savernini, Erika |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Savernini, Erika |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria do cinema Teoria dos cineastas Teoria da Formatividade Signos logopáticos Análise fílmica Teoría del cine. Teoría de los cineastas Estética de la formatividad Signos logopáticos Análisis de películas movie theory filmmakers theory Formativity Theory logopathic signs film analysis |
topic |
Teoria do cinema Teoria dos cineastas Teoria da Formatividade Signos logopáticos Análise fílmica Teoría del cine. Teoría de los cineastas Estética de la formatividad Signos logopáticos Análisis de películas movie theory filmmakers theory Formativity Theory logopathic signs film analysis |
description |
An analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097 10.35699/2237-5864.2022.37097 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.37097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097/30329 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Erika Savernini https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Erika Savernini https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 11-30 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 11-30 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 11-30 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081782075392 |