Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Savernini, Erika
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097
Resumo: An analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal.
id UFMG-12_23651d3763f6685a7db5b9454eb88104
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37097
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thoughtFrente a la película:: el análisis como traducción de un pensamiento audiovisualDiante do filme: a análise como tradução de um pensamento audiovisualTeoria do cinemaTeoria dos cineastasTeoria da FormatividadeSignos logopáticosAnálise fílmicaTeoría del cine.Teoría de los cineastasEstética de la formatividadSignos logopáticosAnálisis de películasmovie theoryfilmmakers theoryFormativity Theorylogopathic signsfilm analysisAn analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal.Un análisis es un método que divide un todo en partes para su comprensión. Asimismo, el análisis fílmico separa elementos y componentes del sistema fílmico para llegar a los significados y efectos producidos. El análisis en sí (interpretación y significado de estos datos) varía según los supuestos teóricos y la intención del análisis. Sin embargo, de forma recurrente, la película se reduce a la ilustración de teorías. Buscamos trazar un posible camino de injerencia en este estado de cosas por parte de autores que abordan los temas de la investigación cinematográfica no como un objeto ilustrativo de la teoría sino como una forma de pensamiento audiovisual, y proponemos la postura de quien analiza la película. como traductor de la experiencia audiovisual para lo verbal.A análise é um método que divide um todo em partes para sua compreensão. Do mesmo modo, a análise fílmica separa elementos e componentes do sistema fílmico para chegar aos sentidos e efeitos produzidos. A análise propriamente dita (interpretação e significação desses dados) varia conforme os pressupostos teóricos e a intencionalidade da análise. No entanto, recorrentemente, o filme é reduzido à ilustração de teorias. Buscamos traçar um caminho possível de interferência sobre esse estado de coisas, a partir de autores que abordam as questões da investigação do filme não como objeto ilustrativo da teoria, mas como a forma de um pensamento audiovisual, e propomos a postura da pessoa que analisa o filme como tradutora da experiência audiovisual para o verbal.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3709710.35699/2237-5864.2022.37097PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 11-30PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 11-30PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 11-302238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097/30329Copyright (c) 2022 Erika Saverninihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSavernini, Erika 2022-07-19T21:03:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37097Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:03:38Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
Frente a la película:: el análisis como traducción de un pensamiento audiovisual
Diante do filme: a análise como tradução de um pensamento audiovisual
title Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
spellingShingle Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
Savernini, Erika
Teoria do cinema
Teoria dos cineastas
Teoria da Formatividade
Signos logopáticos
Análise fílmica
Teoría del cine.
Teoría de los cineastas
Estética de la formatividad
Signos logopáticos
Análisis de películas
movie theory
filmmakers theory
Formativity Theory
logopathic signs
film analysis
title_short Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
title_full Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
title_fullStr Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
title_full_unstemmed Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
title_sort Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought
author Savernini, Erika
author_facet Savernini, Erika
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Savernini, Erika
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria do cinema
Teoria dos cineastas
Teoria da Formatividade
Signos logopáticos
Análise fílmica
Teoría del cine.
Teoría de los cineastas
Estética de la formatividad
Signos logopáticos
Análisis de películas
movie theory
filmmakers theory
Formativity Theory
logopathic signs
film analysis
topic Teoria do cinema
Teoria dos cineastas
Teoria da Formatividade
Signos logopáticos
Análise fílmica
Teoría del cine.
Teoría de los cineastas
Estética de la formatividad
Signos logopáticos
Análisis de películas
movie theory
filmmakers theory
Formativity Theory
logopathic signs
film analysis
description An analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097
10.35699/2237-5864.2022.37097
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.37097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097/30329
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Erika Savernini
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Erika Savernini
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 11-30
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 11-30
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 11-30
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081782075392