A configuração da tragicidade em Bodas de Sangue: a morte encena

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Carli, Elisana
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48430
Resumo: The tragic genre, within dramaturgy, peaked in two moments: ancient Greece and the Renaissance, which became emblematic. To what extent would this genre express itself in a 20th-century drama? The present article has the proposition of listing elements of the constitution of the tragic referentiality, analyzing Wedding of Blood, by Garcia Lorca, to highlight the aesthetic composition of this tragedy, it bases his work on Greek tragedy references (Segal, 1994), and explores the strength of drama (Rosenfeld, 2000), in which death is the driving force in the characters’ configuration and dramatic action’s main line.
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spelling A configuração da tragicidade em Bodas de Sangue: a morte encenaTrágico. Morte. Teatro. LorcaTragic. Death. Drama. Lorcaca.The tragic genre, within dramaturgy, peaked in two moments: ancient Greece and the Renaissance, which became emblematic. To what extent would this genre express itself in a 20th-century drama? The present article has the proposition of listing elements of the constitution of the tragic referentiality, analyzing Wedding of Blood, by Garcia Lorca, to highlight the aesthetic composition of this tragedy, it bases his work on Greek tragedy references (Segal, 1994), and explores the strength of drama (Rosenfeld, 2000), in which death is the driving force in the characters’ configuration and dramatic action’s main line.O gênero trágico, dentro da dramaturgia, tem seu auge em dois momentos: na Antiguidade, com o teatro grego, e no Renascimento, especialmente com o teatro elisabetano, os quais se tornaram emblemáticos. Em que medida esse gênero se expressaria em uma dramaturgia do século XX? A proposição deste artigo é elencar elementos de constituição da referencialidade trágica, analisando Bodas de sangue, de Garcia Lorca, com o objetivo de destacar a composição estética dessa tragédia, a qual se alicerça no referencial da tragédia grega (Segal,1994), e explora as potências do texto teatral (Rosenfeld, 2000), apresentando a morte como força motriz na configuração dos personagens e linha mestra da ação dramática, destacando a correlação entre conteúdo e estrutura textual.   Universidade Federal de Minas Gerais2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4843010.35699/2238-2046.2024.48430PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 372-384PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 372-384PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 372-3842238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48430/43601Copyright (c) 2024 Elisana De Carlihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Carli, Elisana2024-04-01T20:57:01Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48430Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-04-01T20:57:01Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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